Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hier nog zo'n sfeer plaatje, allemaal buiten geparkeerd op een grauwe dag in Eindhoven (Welschap).

wimo100, serge pot en Berto vinden dit leuk.
  2. curley

curley

Lid geworden:
    3 okt 2005
    Was in 1985 (Elfsteden winter) op Volkel niet anders.
    in het "safaripark" stonden de F16's precies zo opgesteld.

Gerald Rutten vindt dit leuk.
  3. AGK

AGK

Lid geworden:
    11 feb 2020
    Klopt, toenmalige kennis was vlieger bij het 306sq, ene Henny van W, woonde in Oss.
    Had van alles gevlogen maar voornamelijk op de honderdvier en was er lyrisch over, vond de F16 een kist waar die z’n pensioen niet op zou halen aangezien de flink hogere fysieke belasting tijdens de vluchten dan met de honderdvier.
    Weet nog goed, toen ik een keertje bij hem op bezoek was op Volkel eind ‘89, hoe de kisten opgesteld stonden buiten in de elementen.

4. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ik had in '85 ook een belangrijke functie bij het 306sq ... barman. :D

M.l.v.Doesburg en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  5. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    91 op Volkel gediend als telefonist centralist . Mede dankzij het regelen van vele kosteloze buitenlijntjes de bars kunnen bezoeken ook die van 311 naast de centrale . Ook het 306munsquadron van de Amerikanen . En veel overdag naar de f16 gekeken en diverse andere toestellen die daar de revue passeerden .
    Karper vissen in de brandvijver ging ook goed . Diverse weekend diensten in bunker 500 gedraaid .

6. curley

curley

Lid geworden:
    3 okt 2005
    Tjonge wat een nostalgie.
    Ik heb ook nog een herinnering aan de telefoon centrale
    Er gingen de wildste verhalen over de telefoniste.....
    Tot het 1 juli werd, de verjaardag van de Klu.
    We zagen ze toen live.......
    Denk dat ze bijna met pensioen ging:D
    Ik zat toen overigens in de metal shop.
    Daar maakten we op bestelling rvs sate barbecue 's.
    Op vrijdagmiddag kregen we lekkere hapjes uit de officiers keuken. Op woensdagavond gratis zweefvliegen. Een keer een vlucht met een F27. Enz .....zucht .....mooie diensttijd gehad.

Sorry Gerald.....
    On topic dan maar

Laatst bewerkt: 20 dec 2022
    Gerald Rutten en Hans Hochgemuth vinden dit leuk.
  7. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ghe ghe, leuke verhalen! Geen modelbouw cafe maar Streak cafe, :beer: geen probleem, past hier prima!

Andere kant inmiddels ook gatenkaas van gemaakt. Vandaag werken aan de sponning en cilinder aansluiting.

Didier Neefe, jmk1, wimo100 en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Die gaatjes zien er echt strak uit! :thumbsup:
    Dat is een behoorlijke prestatie eigenlijk wel ... een kleine afwijking en het patroon is verstoord en dat zie je dan vreselijk.

kvlasblom vindt dit leuk.
  9. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Uut ut handje hé! :)

Ik ben blij dat het zo lukt, had al hele constructies verzonnen om het in te spannen in mn freesbankje maar zo gaat het veel sneller!

kvlasblom vindt dit leuk.
  10. AGK

AGK

Lid geworden:
    11 feb 2020
    Ik heb ze nog even geteld Gerald, het klopt.

Bijgevoegde bestanden:

11. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Bij Gerald twijfelen we er niet aan of het klopt, Ikke niet in ieder geval ;-)

Schitterend werk weer :thumbsup:

kvlasblom, AHoogendijk en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Vandaag wat gedaan aan de remklep lucht cilinders. Dit zijn standaard cilindertjes van Ultra Precision, wel bekend bij de meeste. Niet al té duur en ze falen bijna nooit. In allerlei maten en lengtes te verkrijgen en na wat tekenwerk in Autocad de juiste maat voor de goede intrek lengte en dikte gevonden.

Ik wil ze wél een beetje op-schalen en verfraaien, de kleine details komen later wel een keer maar de dikkere buitenkant is belangrijk te weten tijdens de inbouw dat alles nog steeds past als ik het later zou doen.

Ook de aansluiting lang over nagedacht. Die wilde ik in eerste instantie simpel met een ballinkje doen maar dan is het ombouwen later weer meer werk, dus meteen aan de gang.

Zoals het nu is;

Plastic draaien, PVC;

Hier 4 eind dopjes gedraaid om over de cilinders te schuiven op de juiste schaal afmeting. Vorkjes gemaakt van 1mm messing die later over aluminium asjes komen. De schroefdraad heb ik aangepast, asje beetje verlengt met M2 draadeinden er op hard gesoldeerd die ook voor kabel besturing gebruikt worden.

Dopjes er op gelijmd, aluminium voetjes gezaagd en gevijld uit U-profiel en gespoten in de schaal kleur. Later nog meer details en weatheren maar voor nu kan ik verder met de speedbrakes;

mac, Hans Rijkuiter, pascall en 13 anderen vinden dit leuk.
  13. skycat

skycat

Lid geworden:
    5 sep 2006
    Toch mooi om te zien wat een paar kleine toevoegingen teweeg brengen. Wordt weer een plaatje Gerald.

14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dank Berto! Maar we zijn allemaal mensen die fouten maken. Als iemand iets geks ziet hoor ik het graag! :)

15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Verder met de remkleppen. Druk in de weer met de sponning, alles passend krijgen én bouwen zoals het bij de echte hoort. Ik probeer altijd de balans te zoeken met gewicht en sterkte. Deze speedbrakes zijn best fors en die gaten helpen niet mee voor de sterkte. Om het toch stijf te houden gekozen voor 1mm triplex die ik alvast een grondverf laagje heb gegeven. Om diezelfde reden is de glasvezel plaat ook voorzien van koolstof, later ga ik het geheel nog "uitbakken" om het nóg harder te maken. Tussenschotjes zal ik van 1,5mm balsa maken. Later komt de binnenplaat met gaten er nog over, dat zal het zaakje torsie stijf gaan maken. Ik twijfel niet zozeer of het sterk genoeg zal zijn, eerder dat het later lichtjes kan gaan vervormen door gebruik en zonlicht. Ik doe mijn best om die klep zo strak mogelijk passend op de romp te krijgen en heb er een hekel aan als het vervormd en niet mooi meer past.

Om die reden doe ik de meeste lijm klusjes met de kleppen strak op de romp geplakt met plakband. Zodoende hard dat uit precies in de juiste vorm. De meeste hebben al opgevallen dat de klep niet flush maar óp de romp zit. Alleen de voorkant is verzonken en flush maar de boven, onder en achterkant liggen letterlijk op de romp zoals bij het origineel. Een klein spleetje van vervorming zie je meteen en dat probeer ik te voorkomen.

Hier kan je nogmaals goed zien dat de klep "simpelweg" óp de romp zit, voorkant flush:

Deze past ook niet meer als de beste, maar is ook al meer dan een halve eeuw oud.
    (Let niet op het groene begroeisel....)

Hier alle sponning onderdelen;

Alles heb ik tijdelijk met kleine puntjes seconde lijm geplaatst om te kijken of alles past. Later vul ik het af met een dun randje 24h epoxy met microballoons.

Alvast passen en kijken hoe het zit; :cool:

Laatst bewerkt: 7 jan 2023
    wimo100, Hans Rijkuiter, HansH en 9 anderen vinden dit leuk.
  16. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ook al zijn ze nog niet af, ze zien er nu al prachtig uit!

kvlasblom en Gerald Rutten vinden dit leuk.
  17. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Altijd weer het nadeel van de "modelbouwers" te perfectionistisch willen werken omdat ons autistisch brein geen fouten accepteert.

Je levert weer superstrak werk Gerald . De aardbeien smaak is al van het scherm verdwenen .

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Psies dát, daar moeten wij bouwers de rest van ons leven mee leren leven! :hammer:

kvlasblom en serge pot vinden dit leuk.
  19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Kleine stapjes.....dat heb je als het druk is op werk....

Kleppen interieur is nu af, nu moet de tweede laag, de binnenbekleding er nog op. Eerst alles afgesmeerd met randje 24hr epoxy/microballoons, glad maken en in de grondverf. Voordat de binnenbeplating er op gaat ook nog zilver spuiten omdat ik er later slecht bij kan en je ziet het interieur goed door de verlichtings gaten van de binnenbeplating.

Lucht cilinders op zn plek en aangesloten;

Voor de filmpjes kijkers, hier effe getest of het werkt. Nog wat snelheidsinstellingen doen maar we zijn onderweg.

jmk1, 00Steven, Hans Rijkuiter en 15 anderen vinden dit leuk.
  20. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Weer stapje verder aan de speedbrakes, de vaart zit er echter momenteel helemaal niet in...:(

Het helpt niet als je binnen paar jaar meerdere keren naar ander werk overstapt, gedeeltelijk gedicteerd door corona. Begin dit jaar bij een nieuwe maatschappij begonnen waar ik nog steeds in training ben. Hopelijk is dit een blijvertje en kan alles weer een beetje rustig en stabiel worden.

Daarnaast deze winter flink bezig geweest aan de ontwikkeling van twee turbine motoren. Ééntje die ik gedoneerd heb gekregen van een co-turbinebouwer John Wright die we samen ontwikkelde met als inzet om een zo klein mogelijke motor te bouwen (en dus zo licht mogelijk) met zoveel mogelijk vermogen. John wordt echter te oud en kan er niet mee verder. Heb me er een beetje in stukgebeten en ik krijg hem niet goed werkende op max vermogen, het doel (nog) niet gehaald maar wel maanden prutsen!

Effe dit project op een zijspoor gezet en de draad opgepakt aan een grotere motor waar ik zelf in 2016 aan begonnen was maar vanwege een vastloper niet meer aan verder gegaan. Ik moet echter wel iets.....de beide motoren van mijn twee grote F16's zijn zo goed als versleten, jaren uitgeperst vermogen uit eigenlijk een té kleine tor neemt zijn tol.

Hier werk aan de nieuwe diffuser voor een nieuwe compressor. Inzet is een 25 tot 27kg motor zodat ik wat minder op piek vermogen hoef te draaien.
    Alles ouderwets met het handje :);

Oud versus nieuw:

Ingebouwd, hopelijk eind deze week de eerste test.

Dit heeft momenteel prioriteit, anders kan ik mn F16's niet vliegen dit jaar.

Maar tussendoor ook wat aan de speedbrakes gedaan. De binnenbeplating op maat maken en afwerken. Vóór dat ik de gaten uit de romp had geslepen had ik er 2 laagjes glasdoek op ge-epoxied op de romp als mal, dit dient als binnen beplating;

Voordat ze op maat gemaakt worden heb ik ze eerst een donkere kleur gespoten aan de binnenzijde, daarna op maat maken en plakken zoals op origineel;

Begint er al een beetje op te lijken;

Hopelijk snel succes met mijn straalmotor, kan ik weer snel verder aan de Streak!

Groetjes,

Laatst bewerkt: 6 apr 2023
    Twan, Aeroplaniga, jmk1 en 13 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina