restauratie boeing 747 3.9 meter spann

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door amgpower, 8 nov 2012.

  1. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe
    heb al het 1 en ander nagevraagd bij de knvvl. ik ga hierover geen uitspraak doen omdat het nog niet 100 procent zeker is.


    verder liever weer praten over de boeing en niet over het 25 kg + verhaal.
    daar zijn zat andere draadjes van

    ik heb een zeer bekend bedrijf gevraagd in de modelbouw wereld en die zij dat hij de vleugel wel
    veel lichter kon maken. maar de kosten daar niet om liegen.


    groeten stefan
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Wat voor constructie heeft de huidige vleugel en wat voor constructie stelde dat bedrijf dan voor?
     
  3. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe
    de constructie nu weten we niet precies. het is balsa met styro volgens mij en volgens mij zit er een soort schuim in.

    en het bedrijf waar we gevraagd hebben had het over composite
    volgens mij.

    maar het ging zowiezo 10.000 euro kosten. en dat gaat beetje boel over
    het budget
     
  4. Erik 3D

    Erik 3D

    Lid geworden:
    21 feb 2007
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Wormer
    Ik denk dat (her)keuring bij de RLD de beste oplossing is. Misschien heeft de bouwer van het model alle documentatie en keuringsrapporten nog.
    m.v.g. Erik
     
  5. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe

    Beste erik

    alle documentatie is er nog. keuringsrapporten moet ik even navragen.

    met vriendelijke groet ,

    Stefan
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    10.000 euro is inderdaat een hoop geld
    daar kun je tog een zeer knappe auto van kopen
    voor wat ik weet is de vleugol een stiro kern bekleed met houd
    ik heb foto,s gezien van de bouw van dit geweldige toestel
    de enige manier om de vleugol betaalbaar lichter te krijgen is houtbouw
    en zelf bouwen
     
  7. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe

    ik heb u even een prive bericht gestuurd

    mvg

    Stefan
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    En die heb ik beantwoord
    Ik zal nog eve rondneuzen of ik tussen de spullen van YKE nog wat tegen kom
     
  9. Marinus2105

    Marinus2105

    Lid geworden:
    12 feb 2010
    Berichten:
    6
    Reactie van de oranje overall

    Beste Stefan,
    De constructie van de vleugel is een simpele, namelijk styropor met balsa indekking. Echter is tussen styro en balsa op diverse punten versteviging (onder en boven) aangebracht met glasmat, o.a. op de plekken waar de gondels hangen.
    Tevens is met stroken glasmat boven en onder een soort hoofdligger geconstrueerd. Verlijming tussen styro en balsa is daarom ook gedaan met epoxy (ingedikt met earo seal)
    Keuring van deze modellen is ten tijde van Operatie Schaal '94 alleen gebeurd door de technische commissie, die verbonden was aan OS '94, bestaande uit een 3 tal Fokker ingenieurs. RLD heeft er toen niets mee te maken gehad.
    Ten tijde van OS'94 en later bij PH-Blue is ook veel gesproken over een keuring van toestellen zwaarder dan 25kg. In Duitsland en Engeland bestaat een dergelijke keuring wel. De KNVvL zou ook iets dergelijks willen opzetten, maar dit zijn plannen van alettelijke jaren terug en sindsdien is er niets gebeurd. Ik denk, zoals ook al elders werd gedacht, dat ze er weinig zin in hebben om voor een heel kleine groep modelvliegers dit te gaan regelen.
    Een nieuwe vleugel bouwen in spanten/liggers constructie is mijns inziens ook niet de methode om veel gewicht kwijt te worden. Bedenk ook, dat de 747 vleugel een aantal knikken heeft en het vinden van de hoofdligger positie niet eenvoudig is en zeker weten ook niet uit één stuk kan bestaan.
    2 Turbines i.p.v. 4 impellers brengt wel veel kilo's.
    Marinus
     
  10. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.625
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    hallo allemaal,
    ook ik heb toedertijd meegedaan aan operatie schaal,we hadden een dc4 en boeing 737 gebouwd,geweldig project!!!
    marinus,alles goed??
    de 747 kan tegenwoordig toch op 2 turbines gevlogen worden??
    ze hebben de power,en het scheelt aanzienlijk in gewicht denk ik.
    de buitenste motoren zijn dan leeg,moet kunnen,succes.
    groet,Paul.
     
  11. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.361
    Locatie:
    Rutten
    Ken jij Bart Soetebier?
     
  12. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe
    beste edwin.

    bart soetebier ken ik inderdaad.

    mvg stefan
     
  13. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe
    Beemstra en marinus bedankt voor jullie reacties.

    Marinus ik heb nog wel een vraag.

    wist u zo ook waar het zwaarte punt van deze kist lag?
    er zitten wel een paar streepjes op de vleugel maar daar durf ik niet van uit te gaan


    groeten stefan
     
  14. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe
    even verder met de boeing....

    We hebben inmiddels alle servo's vervangen. 16 stuks....
    De volledige vleugel opnieuw afgesteld.
    ontvanger met bij behorende powerbox enzo geinstalleerd.
    Motoren hebben een revisie gehad.

    makkelijk gezegd , motoren qua toeren op elkaar afstellen en
    mooi op poetsen en dan is die al weer helemaal af.

    * in de toekomst gaan we zeker turbine's erin doen en dan maken we hem
    ook vlieg klaar *
     
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Heb je ook foto's? een verslag zoals dit vraagt eigenlijk wel om foto's :)
     
  16. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.361
    Locatie:
    Rutten
    Bart en ik werken samen bart koeien en ik aardappelen had het onder de koffie toevallig over modelvliegen en bart begon over een heel groot vliegtuig dat jij hem had laten zien een boeing ofzo zei hij, bij mij ging er direct een lampje branden.
    Ik liet hem dit draadje zien en hij herkende amg power haha en uit coevorden dus dat kon niet missen......
     
  17. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe
    Ik zal even en paar foto's erop zetten dit weekend.

    En ja. Bart is een neef van mijn vriendin.

    Oja en de boeing is Zowiezo op 25 en 26 mei te bewonderen
    Bij de fly inn van model vlieg club klazienaveen

    Groeten Stefan
     
  18. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.361
    Locatie:
    Rutten
    Nou daar ben je mooi klaar mee:celebrate:
     
  19. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Stoer! Ik ga proberen erbij te zijn.
     
  20. amgpower

    amgpower

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    129
    Locatie:
    coevorden, Drenthe
    Hierbij alvast een paar foto's

    Deze eerste foto was genomen toen we de motorkappen eraf haalden.

    [​IMG]


    Toen we dat gedaan hadden hebben we gelijk de motor en demper eruit gehaald en bleef dit resultaat hieronder nog over.

    [​IMG]

    Toen de motoren eruit waren hebben we alles er maar uitgehaald en alles schoongemaakt.

    hierbij even een foto dat we het blokje uit elkaar hebben gehaald

    [​IMG]


    en dit is natuurlijk bij alle vier motoren gebeurt.

    dit waren de eerste paar foto's

    Groeten stefan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina