Restauratie en deels nieuwbouw kerkorgel

Nou de banken zijn wel oud hoor maar nog wel bruikbaar.
Het wordt straks wel 1 geheel want nu wad het een rommeltje met banken en diverse soorten stoelen.

Vanwege privacy.
Ik heb destijds met onze klusgroep overlegd, om het hier te delen, maar wel dat ik de foto's zou verwijderen als het klaar was.

Als je van orgels hou nodig ik je bij deze uit dan kan ik al mijn foto's en het echte orgel laten zien.

Vanavond hebben we de tweede rij banken op de juiste plek gezet.
We zetten dan een wit puntje in het midden van het gaatje.( deze bank is later iets verschoven;))

full

Donderdag gaan de banken dan allemaal een halve meter naar voren.
Dan wordt de vloer ter plaatse van de poten ontvet.
Dan lijmen we met kit stalen strippen op de vloer.
Dat doen we zodanig dat de witte stippen weer in het midden van die gaten zitten.
We hebben een paar mm speling.
Dan kan het 24 uur drogen dan schroeven we de banken zonder spanning op de platen.
Volgens de deskundige, moeten alle pootjes die meer dan een halve mm vloerspeling hebben uitgevuld worden, omdat anders de platen van de vloer los komen.
Zo komt het er dan uit te zien. ( dit is de rij van vorige week.)

full

Voor deze bevestiging is gekozen zodat de banken (op de platen na) makkelijk verwijderd kunnen worden.
Het lijmen is vanwege de vloerverwarming.
Nogmaals het zijn oude banken er ontbreken nog sommige eindstukken en de nummering wordt nog beetgepakt.

Het lijkt zo al weer heel wat.

full

Alle banken staan.
Ja ze zijn al 40 jaar oud en krijgen tzt een opknapbeurt maar voorlopig blijft dit het plaatje.
full

Ik ben dit draadje begonnen om jullie wat te laten zien hoe een kerkorgel gerestaureerd wordt.
Misschien ga ik ooit nog eens verder om te laten zien hoe je kerkbanken kaal maakt en opnieuw stoffeert, maar voorlopig houd het hier op.
Veel organisten genieten van ons prachtige instrument, wat we natuurlijk erg leuk vinden.

Back