Restauratie (+upgrade) 78er Tamiya Flakpanzer Gepard 1:16 RC

yup Nak heeft gelijkt en Tazman ook overigens hehe :D
had ook al topic voor electro gemaakt en daar hebben ze me al flink geholpen...

hier even een copy/paste met meer info:
hier mee duidelijkheid hoop ik :grin:
New ESC/BEC combined with 70's Rx/Tx acting strange :/ - YouTube
motor lijkt meestal een flinke vertraging te hebben voordat t rode lampje aangaat
(achteruit is hier overigens vooruit, zou nog om aan te passen zijn door geel/groen van de motor te wisselen)
echter is dit kanaal dan niet meer geschikt door dat ik de stick niet kan reversen
wel kanaal vier waardoor vooruit/achteruit/links/rechts allemaal door de linkerstick worden bedient
maar dat is weer niet te doen vanwege de sterk vertekende rust positie en de veer

LEES OOK EVEN DE ENGELSE BESCHIJVING BIJ T FLIMPJE HOOP DAT T DUIDELIJK IS ;)
 
btw hier de ESC... kon dr niets over vinden op internet ?? vaag was 20euro
heeft piek van 30amp en 15continu is dat voldoende?

999954_248314505329775_2098136039_n.jpg


mn accu heeft prik zat...

1493281_248283581999534_162896774_n.jpg
 
Gewoon een vraagje.....Waarom ben je niet voor een auto regelaar van Tamiya gaan kijken?
Kosten net zo veel en dan heb je hem nieuw.
Deze zijn ook met achteruit en simpel te monteren en te programmeren.

Mvg Roy
 
Gewoon een vraagje.....Waarom ben je niet voor een auto regelaar van Tamiya gaan kijken?
Kosten net zo veel en dan heb je hem nieuw.
Deze zijn ook met achteruit en simpel te monteren en te programmeren.

Mvg Roy

Ja ik vroeg de winkelier ook niet per definitie om deze...
had hier een paar van liggen, de andere gingen tot 60a en waren 30-40e
het hoefde van mij niet zo klein overigens,
misschien kan ik beter komende week ff terug gaan?
ik zei al dat ik een ESC nodig had met voor achteruit van in tanks/trucks
echter kwam ik daar met mn tractor misschien dacht ie dat t daarvoor was
heb ruimte zat in de tanks/trucks dus grotere is dan betere keus

wat bedoel je trouwens met programmeren?
als dat gaat zoals ik denk dat t gaat, dan zou ik gegarandeerd dit probleem op kunnen lossen
en dus de oldskool looks van de transmitter kunnen behouden :)

heb je wat voorbeelden? type
 
Hoe kleiner, hoe beter;).
Heb je meer ruimte om andere dingen in te bouwen toch?
Of je terug kan gaan met de regelaar als je hem al hebt gebruikt is te betwijfelen.
Vind de regelaar ook een beetje aan de lichte kant voor 2 Mabushi of 2 Johnson 540 motoren.
Komt misschien omdat ik liever wat "over" vermogen heb ivm regelaar.
Word alles niet warm en dus minder weerstand.

Mvg Roy
 
Hoe kleiner, hoe beter;).
Heb je meer ruimte om andere dingen in te bouwen toch?
Of je terug kan gaan met de regelaar als je hem al hebt gebruikt is te betwijfelen.
Vind de regelaar ook een beetje aan de lichte kant voor 2 Mabushi of 2 Johnson 540 motoren.
Komt misschien omdat ik liever wat "over" vermogen heb ivm regelaar.
Word alles niet warm en dus minder weerstand.

Mvg Roy

Dat over ruimte voor andere dingen is waar...
Kan deze houden voor een andere project..
Dan dus iets grotere bijv. Voor de tank..
Overigens ivm het ouderwetse dubbelclutch stuur systeem kun je op de foto's en video's hopelijk duidelijk zien dat er maar 1 motor in zit ;)
Misschien is t met 1 motor meer dan genoeg?
Hoe bepaal je eigenlijk hoeveel je nodig hebt?
En kan ik dat met mn multimeter meten?
 
Oopsss me bad ivm motor:cool:
Als je de gegevens van de motor hebt, kun je bepalen wat voor regelaar met hoeveel amp constant je nodig hebt.
Denk dat je met 1 motor wel ok bent met deze regelaar.
Let ook op de bec spanning en amp wat de regelaar levert.
Heel belangrijk als er meerdere servo's of een zware servo aan hangt.
6V 2AMP daar kom je een aardig eind mee.
Ja je kunt het stroom verbruik meten van de motor met een goede Multi meter.
Let wel op...Een goede multimeter die ook hogere stromen aan kan.
Doe je dit niet en je gaat hem wel zwaar belasten, kom je voor onaangename verrassingen te staan.

Mvg Roy
 
Oopsss me bad ivm motor:cool:
Als je de gegevens van de motor hebt, kun je bepalen wat voor regelaar met hoeveel amp constant je nodig hebt.
Denk dat je met 1 motor wel ok bent met deze regelaar.
Let ook op de bec spanning en amp wat de regelaar levert.
Heel belangrijk als er meerdere servo's of een zware servo aan hangt.
6V 2AMP daar kom je een aardig eind mee.
Ja je kunt het stroom verbruik meten van de motor met een goede Multi meter.
Let wel op...Een goede multimeter die ook hogere stromen aan kan.
Doe je dit niet en je gaat hem wel zwaar belasten, kom je voor onaangename verrassingen te staan.

Mvg Roy

no problem :P

ok zal me dr eens in gaan verdiepen..

EDIT:
Need a replacement Electronic Speed Control? Check out the FMH Hobby 30A Micro Car ESC. It is intended for use with 1/18 scale vehicles or other micro sized vehicles. High power and a small footprint lets you customize your Micro RC Car to the max.
Features:

  • Small Footprint
  • JST-SMP-2 Connector
  • Forward, Brake, & Reverse Functions
Includes:

  • FMH Hobby 30A Micro Car ESC
 
Zat net nog ffies naar het filmpje te kijken.
Er zit een vertraging in als je vanuit achteruit, vooruit wil.
Dit is normaal andersom.
Heeft te maken met de snelheid die normaal vooruit hoger is als achteruit(70/30 verhouding).
Dit doen ze om de regelaar en de aandrijftrein te sparen.
Als jij vanuit achteruit, direct vooruit gaat(filmpje) dan weigert hij eerst en bij een 2e poging of als je ffies wacht, doet hij het wel.
Lijkt er inderdaad op of kanaal om gezet moet worden zodat vooruit wel altijd direct reageert maar als je achteruit wil je ffies moet wachten(aandrijftrein)

Mvg Roy
 
Een standaard ESC heeft de volgende volgorde:
vooruit - remmen - achteruit
achteruit - vooruit
Dat wil zeggen dat vanaf vooruit er eerst geremd wordt voordat je achteruit kan.
(zoals Roy al aangaf, om de aandrijving te sparen)

Met een programmeerbare ESC leer je in wat vooruit, stop en acheruit is aan de hand
van de stickstand. Dus altijd de goede stand t.o.v. je zender.
 
Een standaard ESC heeft de volgende volgorde:
vooruit - remmen - achteruit
achteruit - vooruit
Dat wil zeggen dat vanaf vooruit er eerst geremd wordt voordat je achteruit kan.
(zoals Roy al aangaf, om de aandrijving te sparen)

Met een programmeerbare ESC leer je in wat vooruit, stop en acheruit is aan de hand
van de stickstand. Dus altijd de goede stand t.o.v. je zender.

ok dat leren/programmeren, hoe kom ik dr achter of deze dat heeft?
de verkoper is er dinsdag pas weer anders zou ik t hem kunnen vragen..
heb al wat researsch gelezen over bepaalde codes voor t programmeren
meer als voorbeeld zodat ik het snap... bijv:
-vol vooruit en dan de accu aankoppelen is inschakelen leerstand
-dan naar neutraal / kort naar achteren is remmen in-uitschakelen

maargoed of dat dus bij deze ook kan weet ik niet :rolleyes:

als dat niet geprogrammeerd kan worden dan heb ik geen andere keus, dan deze te vervangen voor een versie die dat wel kan

overigens ben ik vanochtend vroeg al begonnen, met de zender
ik heb de veren en het klik/trap mechanisme van rechter stick naar links gezet.. vervolgens kanaal 4 genomen ipv kanaal 1 en de motor kabel omgedraaid..

het resultaat is hetzelfde helaas, was te verwachten maar wilde gewoon weten of deze potmeter van de linker stick andere waardes zou hebben, die mogelijk gunstiger zouden zijn geweest

nu ben ik bezig de tracks te repareren, er waren behoorlijk wat dingen krom en 2 schakels en stangen vervangen...
(de andere tracks moet ik nog doen)
 
Ik heb een Tazer 15T esc (had ik nog over) icm een 80 turns motor in mijn Gepard liggen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een Tazer 15T esc (had ik nog over) icm een 80 turns motor in mijn Gepard liggen.
full

Ok zie idd ruimte genoeg... maar de 4 penlites gebruik je die nogsteeds als ontvanger accu? krijgt je Rx geen prik via je ESC dan?

ik heb inmiddels alle batterij houders eruit gehaald...
terzijne tijd zal ik iets moeten bedenken voor de servo die een draaikrans aandrijft zoals met de henglong tank alleen zijn die te klein,
welke krans zou met weinig aanpassingen op gepard passen

heb nu natuurlijk 2 originele servo's over,
die zouden prima kunnen dienen voor rotation & elevation

servo's voor de radars vind ik niet echt belangrijk,
al zou t wel tof zijn om de voorste radar enigsinds dezelfde kant op te draaien tegelijk met de koepel...

de achterste is enkel een continu draaiend motortje met microswitch voldoende, het op en neer klappen vind ik niet erg om handmatig te doen

op deze manier heb ik voldoende aan 4 kanalen...
theoretisch zou ik zelf in een bepaalde hoge stand van t geschut een trigger kunnen maken die vervolgens geluid & licht schakelt

als ik niet tevreden ben kan ik altijd nog voor een multiswitch (kanalen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De penlites gebruik ik voor de aansturing van de koepel en de radar. Dat gaat in de toekomst nog verandert worden.
De tandkrans voor de koepel ben ik ook nog mee aan het experimenteren. Ik ga het proberen met de Henglong krans. Heb op internet een krans met adapter en motor besteld en ga die proberen in te bouwen, het is alleen nog niet binnen. En die wil ik dan weer aansturen met een micro esc ofzo. Er is van Tamiya een originele krans te krijgen, maar die kost nogal wat.
De Oerlikons aan de zijkant stuur ik apart met een servo. Gaat alleen wat schokkerig dus daar moet ik ook wat op bedenken.
Er is voor alles wat ik wil al van alles te krijgen, maar ja......de prijs he. Dus ik probeer alles zo goedkoop als mogelijk is te maken.
Tot nu toe is bij mij ook nog 4 kanaals, maar heb nog een paar 8 kanaals ontvangers en een oude 8 kanaals TerraTop zender die het nog prima doet.
Oude tank, oude zender en nieuwe electronische binnenkant.
 
De penlites gebruik ik voor de aansturing van de koepel en de radar. Dat gaat in de toekomst nog verandert worden.
De tandkrans voor de koepel ben ik ook nog mee aan het experimenteren. Ik ga het proberen met de Henglong krans. Heb op internet een krans met adapter en motor besteld en ga die proberen in te bouwen, het is alleen nog niet binnen. En die wil ik dan weer aansturen met een micro esc ofzo. Er is van Tamiya een originele krans te krijgen, maar die kost nogal wat.
De Oerlikons aan de zijkant stuur ik apart met een servo. Gaat alleen wat schokkerig dus daar moet ik ook wat op bedenken.
Er is voor alles wat ik wil al van alles te krijgen, maar ja......de prijs he. Dus ik probeer alles zo goedkoop als mogelijk is te maken.
Tot nu toe is bij mij ook nog 4 kanaals, maar heb nog een paar 8 kanaals ontvangers en een oude 8 kanaals TerraTop zender die het nog prima doet.
Oude tank, oude zender en nieuwe electronische binnenkant.

ok aangezien mijn koepel en radar via de 2x UM2 batterijen moesten
volgens de instructies niet dat t veel uitmaakt uiteraard :P

Ik ben blij dat ik nu 1 accu in deze tank nodig heb ook als ik de rest af is

idd goedkoop is voor mij ook zo'n beetje t belangrijkste...

UPDATE:
zo alle 2 de tracks zijn weer helemaal picco bello :)
wel vreselijk veel werk poehee!

daar ook al even paar dingetjes met kloddertje hotglue hier en daar vast

1537762_248542251973667_1104294076_o.jpg


1048021_248542245307001_2023190041_o.jpg


en nog 2 filmpjes gemaakt....

DRIFTEN MET EEN TANK hehe

Drifting with an RC tank lol - YouTube

en het soepele binnenwerk :cool:

1978 RC Tamiya German Gepard 1:16 Flakpanzer Double Clutch tank steering system - YouTube
 
Beste mensen met pijn in mn hart wegens t ontbreken van goed machinaal gereedschap heb ik besloten deze tank te ruilen tegen een bigscale wagen diverse kappen en heel veel onderdelen.. waar ik wss meer plezier aan beleef op korttermijn dan jaren wachten totdat ik kan verhuizen en de tank had kunnen afmaken, hij komt in t bezit van een man die zelf op de Leopard heeft gereden, dus ik weet zeker dat hij met liefde behandelt zal worden... ik hou t wel bij een paar plastic 1:16 modelletjes
 
Met dank aan G60force
Ben ik de nieuwe eigenaar van de tamiya flankpanzer gepard
Waar ik heel blij me ben en zeker verder af maak maar ook zo orgineel mogelijk
Probeer te houden

Gr patrick
 
Back
Top