Restauratie zoveelste Big Lift(erige) Electroslepert

Hijs weer top, ringetjes erop 2 graden domp meer. Dat is echt wel een uurtje sleutelen enzo. Mgoed, mocht dit niet voldoende zijn dan doen we een stripje onder de achterlijst.
Ailerons diff staat nu goed. idd servos omdraaien en in zender flap omdraaien.

foto+1.JPG

landingsgestel iets naar voren gezet.

foto+2.JPG

nu hopen dat de 19" props er zijn voort weekend, anders vliegen we gewoon nog even met de 17"...dan maar even teletuffen :D

Je wordt er eigenlijk best vrolijk van.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sja, stapje voor stapje, beetje meer domp, en als dit helpt dan heeft een spie geen zin...heb wel al latje gefabriekt...dus die kan er zo onder. Vant weekend bij jou vliegen ?

Laatst bewerkt:
Edit@ ik heb even een andere vraag gesteld want zag op een andere foto dat je goede stekkers voor de vlieg accu gebruik. ;)

Klopt. Die stekker is voor de ontvanger lipo. Daar gaat maar weinig porrie overheen. Voor hoge stromen zijn ze niet echt geschikt.

Mooi propje hoor !

Ok bertus.

Vandaag in de post 2 mooie fiala propjes 19*14......lekker snel ,eergister besteld bij staufenbiel, nu al in huis. Ben benieuwd !!!

foto.JPG

50A 32Volt, behoorlijk meer wind dan de 17*12 apc zeg !!!! Moet ff de audiofile uitpluizen , maar 't klinkt als rond de 6000 rpm

Laatst bewerkt:
ik zat in de buurt....98 hz * 60 = pak em beet 5900 rpm (heerlijk zo'n absoluut gehoor)

Op 10s en met deze prop wordt dit een koole sleepkist.....dat wordt solderen !

Leuk die ElektroTubbie Frank,

In de laatste berekeningen van Bertus viel me op dat je prop aan de Stall snelheid komt met je 17", dus idd grotere diameter en minder spoed zou het beter moeten doen.
Wel even de vliegsnelheid in de gaten houden, misschien kan Bertus nog eens door rekenen met een 19x10 en 20x8. die 14" spoed lijkt me echt wel erg veel (maar ik kan het mis hebben).

He Sander, verdikkie, ik zou nog wat voor je doen :hammer:

Ik heb vanochtend gevlogen met de 19*14 fiala. Wow, dat vlieg een stuk pittiger zeg ! Hij blijft net niet hangen aan de prop, en op 25% gas op de stick komt de kist op wandelsnelheid langsvliegen (een echte teletubbie). Domp is precies goed nu. Alles blijft koud, vliegtijd met een 4 keer volgas omhoog tot hij doorzakt en wat rondfladderen is ca. 10 minuten.

Ik denk dat op 10S de combinatie perfect is (wel een anti vonk dingetje maken) , en dan is het een turbotubbie. Twee sleepjes met de K6 moet dan op 1 lading wel mogelijk zijn. De kist vliegt werkelijk als een eeeeeiiitje ! Ook iets meer diff op de ailerons gezet, geen haken meer.

wat betreft de pitch, ik heb ooit eens gelezen dat de pitch voor een optimale prop/rendement 0,7*diameter moet zijn ? (en dat klopt bij een 19*14)

Laatst bewerkt:
Frank:
Als je naar 10S gaat zul je een andere prop moeten nemen, die 19x14 is daar minder geschikt voor, ik ben er eigenlijk wel zeker van dat de stromen te hoog worden, en ook de pitchspeed wordt dan zeker te hoog..

Sander:
Door het lage kv heb je veel spoed nodig om op vliegsnelheid nog voldoende trekkracht over te houden. De ervaring leert dan een pitch speed van 115 tot 125kmh prima is. Daarmee houdt je trekkracht bij een sleepsnelheid van 50-70lmh.

Vandaar de 14"spoed. Het aardige van een prop met een hoge spoed op een laag toerental is dat je een heel hoog rendement krijgt. Hoe hoger de spoed hoe beter (voor dezelfde pitchspeed), tot je op het punt komt dat de prop gaat overtrekken. Mijn Rascal vliegt bijvoorbeeld met een 25x18 op rond de 4500rpm, lijkt heel aardig te werken ;)

Groet,
Gerben

Ik heb bertus gevraagd om een nieuw propadvies voor 10S. :-) Waarbij de stroom best wel naar 60 A mag, de cellen kunnen 50A prima aan, maar ook liever niet groter dan 19" want anders wordt het happen.

Back