Restauratie zoveelste Big Lift(erige) Electroslepert

dat is 2480W grofweg heb je 250W per kg nodig voor leuk en verticaal vliegwerk .
dat zou betekenen dat je een 10kg ruwe trekkracht hebt ongeveer (touw om stabilo en urnster er aan om te meten ).
 
Idd, ik ga van het weekend testen hoe de teletubbie vliegt (zonder sleep erachter) , soort van ontdekken wat de flight envelope is. Op basis van deze ervaring gaan we het weekend erop denk ik een proefsleepje maken met de K6.

Eigen gewicht is trouwens 5.5 kg bert, dus het pakt nog wat positiever uit.
 
Je melde de 5,5 kilo met 8 cellen, dus dacht dat hij met 10 cellen wat zwaarder zou zijn.;)
Ik heb het iets aangepast. haha.

Klopt idd! Maar dr is ook wat lood uit de staart, daar bleek onder een luikje verborgen nog eens 200 gram lood verstopt. Dat is er nu uit, en met wat verschuiven van gewicht is het alles bij elkaar nu 5,5 kg.
 
Ja helemaal waar, de kist is gebouwd met in gedachten electro.....te licht gebouwd dus voor het zware sleepwerk. Aan de ene kant is dat juist goed, aan de andere kant ook wel weer lastig. Want robuust is het niet. Maar tis zoals het is...gaat best werken hoor.
 
J.....te licht gebouwd dus voor het zware sleepwerk.
Hoezo eigenlijk? Onze Ibis is ook erg licht, van het slepen heeft het niks te lijden hoor. Het gaat meer om het veelvuldig landen. Dat moet je met beleid doen maar staat los van het slepen. Zolang je sleepkoppeling een beetje fatsoenlijk aan het toestel zit gaat hij daar niet kapot van.
Ik ben eerljk gezegd erg blij met mijn lichtgewicht. Hij komt snel los, heeft extra overschot aan vermogen en is prettig langzaam in de landing.
 
Hij komt snel los, heeft extra overschot aan vermogen en is prettig langzaam in de landing.

Klopt, die Ibis kan echt belachelijk langzaam vliegen, Secondelijm vliegt ook met zo'n zelfde Ibis vandaar dat ik dat regelmatig gezien heb. De Teletubbie doet daar nog een schepje bovenop, of liever gezegd een schepje vanaf. Je moet zelfs uitkijken dat je niet zo langzaam binnenkomt dat je stuurvlakken niets meer doen. Rustig landen met heel ietsje sleepgas gaat als een eitje. Maar juist ook daarom gaan we eerst proefvliegen met deze setup, en ook kijken hoe ver we nou echt kunnen gaan zonder de lipo's te ver te ontladen.

Het weerbericht voor zondag is "het zonnetje schijnt, de lucht is blauw, dus Teletubbie vlieg maar gauw !" :D

Nog een keer ! Nog een keer !
 
LOL zo ist.

Te licht gebouwd is meer bedoeld voor bijv. in elkaar zetten en dergelijke....de vleugels zijn bijvoorbeeld ingedekt met zacht balsa, wel erg licht maar je moet echt oppassen dat je er niet met je duim doorheen drukt....idem de staart, ik gaf volgas in de tuin en kloink er zit een enorme deuk in de voorlijst van het stabilo ...

De teletubbie doet het denk ik niet eens zo slecht als zwevert.
 
Laatst bewerkt:
Frank,

Doe anders nog eens even een zo'n leuk filmpje maken van die Teletubbie :)
(bewegende plaatjes zijn altijd goed)
 
Frank,

Doe anders nog eens even een zo'n leuk filmpje maken van die Teletubbie :)
(bewegende plaatjes zijn altijd goed)

Zal ik doen de volgende vlucht. Dit weekend is het gebleven bij een 2 uurtjes (wel kek!!) DLG-en met de mannen op mooiberg. Ik had nog een tuinklusje te doen dit weekend (punten scoren thuis !!!)

fotoo.jpg


Tuinkasten/tafels maken / straatje leggen / heg snoeien / afdakje maken etc etc

Veeeeeeeeeeeeeeeeeeel punten gescoord :D

Volgend weekend vliegmeeting (als het combineerd met thuis) en dan gaat de teletubbie omhoog met 10S. Ik zal filmpjes maken ! Deze week nog wel de laadplank opbouwen en accupakketten netjes solderen.
 
Zal ik doen de volgende vlucht. Dit weekend is het gebleven bij een 2 uurtjes (wel kek!!) DLG-en met de mannen op mooiberg. Ik had nog een tuinklusje te doen dit weekend (punten scoren thuis !!!)



Veeeeeeeeeeeeeeeeeeel punten gescoord :D

Dat moet af en toe eens gebeuren hé , VEEEEEEL punten scoren ( ook zorgen voor reservepunten:cool: !!)
 
Haha reserve punten zijn zo op dus daar begin ik niet meer aan. Hahahaha.

nou ik wel, en ik heb er nog flink wat bijgescoord, dakje is bijna af :D Nog wat stutjes, en wat plankjes aan de muur en dan ben ik er wel klaar mee. Oh ja, en ik heb heb ook maar de ramen gezeemd!....(mijn secret hobby :D )

frank+bank+004.jpg


Ook mn werkhok opgeruimt, ik kan er zowaar weer knutselen!! :D Dus net vanavond snoertje gesoldeerd voor balancer......en ik zie dat het pack op de nieuwe lader nog net iets meer dan 30% leeg was van vorige vlucht ! Dus de sentilon esc grijpt dus wel errrugg snel in (of mn cellen hebben wel een heel erg hoge weerstand...... alhoewel....bij volgas (60A) blijft de spanning toch wel op 41 volt / niveau...dus interne weerstand valt best mee....naja)

frank+bank+006.jpg


Helaas moet ik sleepmeeting as. zaterdag afzeggen...ik heb vant weekend wel tijd om de nieuwe setup teletubbie in te vliegen, maar een meeting kan ff niet.
 
Laatst bewerkt:
Franck,
Het lijkt er toch op dat je spanningsmeting een afwijking hebt.
-De stromen die je meet corresponderen met lagere spanning onder belasting
-de regelaar die 'te vroeg' afslaat (als je spanning lager is dan je denkt slaat hij misschien gewoon af op die lage spanning

Wat meet je onbelast, als je de lipo net aanplugt? Klopt dat met de volle lipo spanning?
En waar meet je eigenlijk mee?

Groetjes,
Gerben
 
He gerben,

Ik meet onbelast 42 volt, klopt ook, want de hyperion lader met LBA's laden de cellen tot echt strak 4,25 volt per cel. Belast meet ik (met 60A, en volle accu) 40 volt ongeveer. Ik meet met een beckmann voltmeter de spanning (gecalibreerd 12-2013) en stroom met een ietwat goedkopere stroomtang , daar kan het verschil mogelijk liggen.

Interne weerstand cellen zou dan iets zijn van i=u/r dus r=u/i = (delta)=2V/60A=0.03 Ohm ...en dat klinkt niet debiel gek voor 30C max cellen....of wel ?
 
Laatst bewerkt:
Nu nog een keer de trekracht meten.
Ik verwacht dat de meeting as zaterdag afgelast wordt.
Dan kan je misschien volgende week zaterdag op de meeting komen?

verstuurd met mijn smartphone
 
Back
Top