Restauratieverslag Svenson Jet 40

Heb ook zoiets... nog niet geblokkeerd...
maar het is wel een endje tuffen vanuit het dan verre Drenthe :-)
maar het lijkt me wel reuze leuk!
 
Puma?

Svenson dag: Ik moet absoluut proberen die dag vrij te houden. Voorlopig zit de agenda echter geblokkeerd :eek::oops:

Oei, ik word voorspelbaar . Tientallen plans van klassiekers heb ik bekeken en overwogen maar op het einde van de rit bleef er weer maar eens de Puma over, het wordt wel de allereerste versie en niet de bekende Puma II.
Rarität-Baukasten-Robbe-Puma-Nr-3170.jpg

Verder heb ik nog wel een paar oudjes op stok liggen al heb ik daar een sleper voor nodig.


Agenda deblokkeren Dries dat is de enige optie.

Dirk
 
Nee hoor, die doos heb ik niet het is gewoon een foto gevonden op het www. Bouw van het plan, hier en daar heb ik wel wat onderhuidse aanpassingen gedaan maar uiterlijk blijft hij zoals hij is. Vandaar dat ik sprak over een replica ;)

Dirk
 
Haha... bijkans is dat dan mijn tapijtje op zolder... ik zal effe in archief kijken. Haha.

Ja... en dan dat meedoen. Westerly hier moet dan afgerond worden.
Wellicht dat in de Tenco kleuren van op de bouwdoos?
Maar ja... nog zooooo veeeeel staan... hellup[emoji39]
 
Trouwens: de agenda deblokkeren is gelukt. In overleg met de mama van mijn kinderen (weekend gewisseld). Modern times :-/

Dat het een Puma was had ik heel snel door, de vleugelconstructie was euhmm duidelijk :-D

Welk kleurenschema wordt het? Het originele of iets a la Von W ;-)

I.v.m. de sleper: bij mijn vader staat nog een Donjo die hij voor mij gebouwd had, de periode na de Westerly. Die is door omstandigheden nooit in de lucht geraakt.
Donjo is in feite een RCM trainer (Bridi), maar met een andere naam.
Let vooral niet op het euhm felle kleurenschema. ik was een jaren '90 tiener ... (ja, dat is fluo rood)

Staat nu een 6,5 O.S. op.... Electrovlieger zijnde.... met een 5S gaat hij vliegen als een beestje (cfr mijn calmato). Voor 2m zwevers op te trekken zou hij wel ideaal zijn.
En ik heb de setup liggen ...

Of ik monteer een sleephaak in de Jet 40 ;-)

upload_2020-1-30_12-22-50.png


upload_2020-1-30_12-25-20.png
 
Dries, heb je voldoende Castor olie om een old antique finish te garanderen? :D

Ik heb nog meer dan 100L castor olie staan voor diegene die die hun toestel willen "wheateren" naar 70'er stijl en geur.

Ik kan helaas die dag niet komen, die is al bezet. Jammer, want ik heb nog wel een paar modellen die aan de eisen voldoen. En aangezien ik nog met recinus vlieg, zijn ze reeds in de gepaste conditie. Hopelijk krijgt dit een jaarlijks vervolg.
 
Mooi, mooi, mooi Dries! Donjo was er niet als kit!? Wel als tekening uit het Duitse tijdschrift Modell!?
Heb daar nog een tekening van. Dat had weer van doen met mijn Bridi Kaos. Meerdere Bridi spullen hier... verzamelwoede... foerageerdrift. Hmmm...

Gaaf dat je die gebouwd hebt staan.
 
Yep. De tekening uit Modell. Was een 2/3e of zo tekening. Vergroot in het kopieercenter, aan elkaar geplakt...
Ik wou destijds verder evolueren dan de Westerly. Mijn vader had nog een hele stapel plannen liggen, en deze werd eruit gekozen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
 
Trouwens: de agenda deblokkeren is gelukt. In overleg met de mama van mijn kinderen (weekend gewisseld). Modern times :-/

Dat het een Puma was had ik heel snel door, de vleugelconstructie was euhmm duidelijk :-D

Welk kleurenschema wordt het? Het originele of iets a la Von W ;-)

I.v.m. de sleper: bij mijn vader staat nog een Donjo die hij voor mij gebouwd had, de periode na de Westerly. Die is door omstandigheden nooit in de lucht geraakt.
Donjo is in feite een RCM trainer (Bridi), maar met een andere naam.
Let vooral niet op het euhm felle kleurenschema. ik was een jaren '90 tiener ... (ja, dat is fluo rood)

Staat nu een 6,5 O.S. op.... Electrovlieger zijnde.... met een 5S gaat hij vliegen als een beestje (cfr mijn calmato). Voor 2m zwevers op te trekken zou hij wel ideaal zijn.
En ik heb de setup liggen ...

Of ik monteer een sleephaak in de Jet 40 ;-)

Mijn plan is de kleuren van op de doos te gebruiken, ben er nog wel niet uit of ik hem compleet ga bespannen met oracover in de juiste kleuren of dat het met vervjes wordt op een met Solartex bespannen vleugel.

Bij de zwever gaat het om autentieke MPX zwevers, Flamingo, Fiesta en mijn ongelofelijk afgeleefde maar o zo trouwe oer Alpina. Ach ja een 30 jaar oude Bird of Time heb ik ook nog ergens op het schap liggen.

Dirk
 
Een weekje verder en af en toe er een beetje aan verder geknutseld.
De servo's zijn ingebouwd in de vleugel en de laatste coveraccentjes gelegd.

De romp had enkel nog een bekleding nodig... dacht ik...
Niet dus.... waar het nieuwe motorschot inzat was de verbinding toch wat te zwak en met driehoeklatjes en epoxy dat een beetje versterkt.
Dan merkte ik nog een rotklusje op... Op de aansturing van rudder zat er toch wel erg veel speling, een mogelijke recipe for disaster.
Maar aangezien de stuurstangen intern gekoppeld zijn (dus verborgen en in de romp ingebouwd) moest ik structureel snijden.
Na veel pielen is de speling zo goed als verholpen en kan ik dan eigenlijk de laatste hand eraan leggen.
 
Afgelopen zondag had de Svenson Fly-in moeten doorgaan, maar ja, wegens de bekende reden is die uitgesteld tot volgend jaar.
MAAR! Om het toch een beetje recht te houden heb ik dan toch maar afgelopen week de eerste vluchten gedaan met de Jet 40 in zijn finaal jasje.

Wat...een....kogel....

Vliegt strak en hij eet Beauforts als ontbijt.
Ook op "lage" snelheid geen vervelend gedrag, landen moet je wel op tijd de gas eraf halen, want hij steekt enorm door.

Me happy :banana:

upload_2020-5-19_17-35-51.png
 
Ha! Ja, was mooi geworden!
Ik had al zo een vermoeden dat het als een scheermes zou gaan vliegen!
Beaufort krakers zijn altijd goed. Vorig seizoen veel wind, en ook dit jaar veel vaker turbulent weer.
Groetjes Bas
 
Back
Top