restouratie 1/4 fokker D6 glen torance

ja aleen in 1 van de onder cilinders
en die steken ook onder de romp uit en zitten niet in de kap
dus geen olie bende
ik heb een tekening gemaakt van de uitlaat
dus mochtenm er meer zijn met dit probleem
de tekening is zoals gewonelijk gratis bij me te krijgen
 
verder aan de fokker zelf
de rolroeren zijn aan de beurt
eerst de fouten in de vleugol hersteld

besloten kompleet nieuwe rolroeren te maken

zie de oude en de nieuwe in aanbouw
ik heb meteen wat veranderingen doorgevoerd
full


Duidelijk zichtbaar is hoe slordig de origineele rolroeren gebouwd waren
er klote werkelijk geen hout van :rolleyes:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Jeroen ,

Wat een gaaf project ;) vergeet niet een filmpje te maken van die prachtige stermotor ( en uitlaat natuurlijk )


Mvg,

Bart
 
zoo en weer verder
de eerste rolroer is voorzien van alle spantjes

nu de tweede nog
full


en daarna de latten er op en afwerken
het begint er op te lijken
dit rolroer past tenminste perfect
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo dit zijn eve de laatste updates van de herstelwerken tot ik de bespaning gehaald heb

De stuurhorn in de rolroeren
zelf gemaakt en besloten geen pul pul te doen maar stang aansturing
aan de onderkant
maar dan wel knap

full


De bespannen rolroer
Ik had daar nog net genoeg ora voor over
full


en de nieuw plaats en aansluitmetode voor de rolroeren
zo veel mogelijk uit het zicht
full


Zo nu wachten op men loon
dan kan ik de cover halen en het model afmaken

alle constuctiewerkzamheden zijn klaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oratex voor de vleugol heb ik ook gekocht
ik lekker aan het coveren
eerst de onderkant
en sjit ik dacht dat ik genoeg had aan 4 meter
 
de vleugol is klaar
full


en aangezien ik tog bezich was kon ik het niet laten is wat te proberen
full

ribstitsing de Yke rusticus manier
ik was bij de ikea en daar lag toevali een kartolschaar in de sale
ik dacht dat kan geen toeval zijn
full


maar nu het volgende
het zit wel op de boven maar niet op de ondervleugol
en de achterlijst van de bovenvleugol is nu ook veel strakker

eerst maar vliegklaar maken voor dawn patrol
daarna zie ik wel verder
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ondanks dat ik eve wijnig heb gepost hier staat het werk niet stil
de vleugol is gespoten
toen kreeg ik te horen dat fokker geen zig zag ribstitsing gebruikte in wo1
SJIT maarja is al gedaan trek het er niet meer af
ook schijnen de pen lijnen die ik op de ortex had gezet voor het knippen iets door
beetje jammer maar het was weer een wijze les

alle cervo,s zitten ondertussen in het model en zijn getest
de motor is bij dick van der velde voor een grondige opknap beurt

dus ben ik het model aan aankleden

ik heb eve een nood maar betere poloot gevonden
1 met armen en benen uit 1 van de modellen van yke
lster komt er een echte duitse pop in maar die gaat niet voor dawn ariveren

die piloot zit natuurlijk wel graag op een stoeltje
dus gemaakt van aluminium zoals onze andere fokker schaal bouwer
ook zijn stuurknupol heb ik enigzins gekopieerd
want de piloot moet wel wat om handen hebben
nu aleen nog wat instumenten
en dat is klaar

komende week de motor er op en balanceren
proefdraaien en als het weer mee zit word er gevlogen

dingen die ik nog wil veranderen

richtingsroer is niet helemaal goed gebogen
dat is een mooi klusje voor de winter
ook de ondervleugol
zal onder de loep enomen worden
oa nieuwe achterlijst beter op schaal
en opnieuw bespannen net als de bovenvleugol dan past het tenminste bij elkaar
ik zal gouw weer wat foto,s plaatsen
 
hier de D6 op dawn patrol
aangezien ik niet de kans had het model grondig te testen
ik was to 2 uur snachts aan het werk om hem klaar te krijgen voor de meeting
besloot ik het model niet te vliegen maar alleen wat testen te doen

full


en er ging wat mis
de ophanging van de staartslof kwam los
vliegen was dus hoe dan ook geen optie

EN DAT WAS MAAR GOED OOK

ik heb nu namelijk omdat er best wat fouten in de bovenvleugol zaten
de ondervleugol kaal getrokken
DRAMA
ik zit nu te tobben
ga ik de vleugol herstellen
Of bouw in een hele nieuwe vleugol

het zal kwa werk niet echt verschillen

maar zonder tekening word nieuwbouw lasting
tekeningen van G T zijn duur
en echt hulp hoef je ook niet te verwachten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vliegen moet hij toch die mooie kist...
ja beslissingen nemen zijn nooit makkelijk he...
maar we volgen het zeker:p
groeten en succes
 
Van wie heb je dat ding overgenomen? :schrik:

Zeg het maar niet. :nooo:

Tekening moet aan te komen zijn.

(Wat ga je tegenkomen als je romp openmaakt? :eek: )

Succes!


jan.
 
Prachtig Jeroen,
Neem je hem mee naar Odoorn? Al is het alleen maar om te showen!
Schit-te-rend!
Gr Bas

www-flyolc-nl
 
dan zal ik tog eerst een nieuwe ondervleugol moeten bouwen
want die viel bij het kaal trekken nagenoeg uit elkaar
 
GTM restauratie

Hallo Jeroen,

wat een klus maar erg leuk om te volgen.

groet
Peter
 
nou ik krijg niet veel respond van glen torance omtrend een tekening van de ondervlewugol voor de D6
heb wel ondertussen een set van de DR1 maar zo kan ik ook tekenen zrg
hop wat aansichten en nummers
er staat geen spant of ligger op de tekening
kortomn
je moet een snijpaket hebben

kan ik net zo goed de vleugol zelf uit tekenen
 
dan zal ik tog eerst een nieuwe ondervleugol moeten bouwen
want die viel bij het kaal trekken nagenoeg uit elkaar

Als je nu het profiel van de tip en de wortelrib pakt en ertussen een setje balsa plankjes stapelt heb je met wat schuren zo de juiste ribbenset

Groeten, Ralf
 
Jeroen,

je hebt PB.

Is nu enige spoed omdat ik al een reactie heb van Glenn.
Hij vraagt of het subwing gedeelte bedoeld wordt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dank je Ralf dat had inderdaat een optie geweest
maar dan hadden die ribben wel heel moeten zijn
en dat zijn ze dus helaas niet


Peter ik heb je PB gelezen
supper bedankt man



Als je nu het profiel van de tip en de wortelrib pakt en ertussen een setje balsa plankjes stapelt heb je met wat schuren zo de juiste ribbenset

Groeten, Ralf
 
Back
Top