Revell's 1:700 Queen Mary 2. RC

Ja, wordt een enkelechroevertje.
En de azipods komen er onder voor het mooie.

Met één schroef vaart hij ook wel.

Het motortje heeft een ekectrocleanbadje gehad.
Maar dat was volgens mij niet eens nodig.
Ik merkte niet veel verschil tussen voor en na het badje.
Maar goed.
Voor het idee zullen we maar denken.

Volgens mij herken ik dit motortje uit mijn locomotiefjes van Fleischmann.
(Ik vermoed dat Fleischmann geen Chinese makelij gebruikt(e).)
Indien dat het geval is gaat het nog wel eens veertig jaar mee.
Die treintjes zijn 60 jaar oud en rijden ook nog steeds.

Laatst bewerkt:
IMG_20231027_193440835.jpg

195 balkonnetjes en 45 patrijspoortjes aan de bakboordzijde geschilderd.

Morgen nog eens voor de andere kant

wel een heel leuk project, maar volgens mij kun je effe geen balkon meer zien.
straks op het water wel een publiekstrekker
veel succes verder
groet Piet

Nee, ik begon net vol frisse tegenzin aan de andere kant, maar ben eerst maar begonnen aan het inbouwen van de RC.

Ik ben namelijk zo dom geweest om in Google afbeeldingen "Queen Mary 2 balcony" in te tikken.
En toen zag ik dat de balkons vanaf de hut eerst mahoniehout zijn en vanaf die vloer naar de rand lichtgrijs.
En toen moest ik dat ook doen van mijn brein...
Ik gá het doen. (Het bruine is op deze kant al gedaan)
Maar nu even niet meer.

Eerst maar even een klusje waar wat afwisseling in zit.

Even wat anders dan balkonscènes.
Het wordt eerdaags tijd om te gaan bouwen, wat betekent dat de dekken erin moeten en dat kan pas als de RC erin zit.
Dus dat eerst maar eens aangepakt.

VToPGgY.jpg

Bijna 50 cm aan boot, en ja, hoor, Menno moet alles weer in de middelste sectie proppen.
Nou, vooruit.
Da's niet helemaal waar.
De stuurservo ligt in de achterste sectie.
Alles aangesloten en getest.
De servo ging naar links, maakte een piepgeluidje en deed daarna niets meer.
Gelukkig had ik er nog één.
Alles moet nog wel een beetje gefatsoeneerd worden.
Maar dat komt nog wel.

En in de voorste sectie ligt de bedrading voor de navigatieverlichting.
Ieq9ger.jpg

Kleine navigatielampjes.

5ssaUDA.jpg

Hele kleine lampjes.
(LEDjes, om precies te zijn.)

Ik wist niet dat zoiets gefabriceerd kon worden.
Zo klein en bij de test bleken ze nog te fel ook.
Daar moet even een druppeltje nagellak op om het wat te dempen.
De kosten van dit moois?
Hou je vast: €1,34.
Nee, niet per stuk, per 10. :shock:
EN daar verdienden ze dus ook nog aan.... :?:

Heb je nog plek voor een spanningscoverter Menno? Daarmee kun je de spanning voor de verlichting naar wens verlagen. Vaak brandt die veel te fel. Een paar weerstandjes gaat ook wel, maar die moet je dan wel voorhanden hebben. Gr. Klaas.

Weerstanden heb ik niet.
Zou ook niet weten hoeveel Ohm er dan tussen zou moeten.
U=IxR gaat hier ook niet helpen, want mijn multimeter mat helemaal geen stroom.
Nog geen milliwattje.
En een vergelijking met twee onbekenden oplossen...
Dat lukt Menno niet.

Een convertertje 7=> 3V heb ik geloof ik wel ergens.

Goeie tip.

• Like
Reactions: k-k
Meestal geeft een ledje al licht bij 0,010 Amp. Te meten in serie met led en accu. Kijk maar of je met de converter het gewenste voltage kunt maken. Succes ermee! Gr. Klaas.

Meestal geeft een ledje al licht bij 0,010 Amp. Succes ermee! Gr. Klaas.
Wellicht komt het ook door mijn 20+ jaar oude metertje die nog uit de 5 gulden (!) bak van de Gamma kwam.
Zal niet de nauwkeurigste zijn.

Komt allemaal wel voor mekaar Klaas.
Dank voor alle input.

Weerstanden heb ik niet.
Zou ook niet weten hoeveel Ohm er dan tussen zou moeten.
Bij gebruik van LEDjes ALTIJD een weerstand plaatsen. Vraag me niet waarom, daarvoor ken ik niet genoeg van elektronica, maar de LEDjes gaan je er dankbaar voor zijn, en veel langer meegaan.
Zelfs al komt het voltage overeen met het voltage van de gebruikte LED (volgens de kleur verschilt dit).
Over de te gebruiken weerstand kan ik je ook niet veel zeggen.
Ik heb eens op Ali een setje met al verschillende waarden gekocht. Je kan dan testen met verschillende waarden tot je de gewenste lichtopbrengst bereikt.

Deze LEDs hebben geen weerstand nodig, zo leerde de navraag bij de leverancier.
Bovendien gaan ze per jaar een kwartiertje tot een half uur aan staan .
Al zou er toch een weerstand voor moeten, dan zal het tot in lengte van flink wat jaren nog wel goed gaan vermoed ik.

Niettemin gaat er een zogenaamde trimmer tussen die ik aanbevolen kreeg in , ik meen, het Asche aan Zee topic.

Eens even denken, hoe kan ik het mijzelf wat moeilijker maken?
Ah, ik weet het al.
Ik ga figuurtjes, schaal 1:700, in de zwembaden en de whirpools plaatsen.
Anders zijn het ook maar gewoon blauwe vlekjes in een bruin dek.

Hup het www op en in Tsjechië een webshop gevonden die ze voor een alleszins redelijke prijs aanbiedt.
Ook de eerste die ze niet alleen op de site laat zien, maar ze ook daadwerkelijk verkoopt.
Zoals gebruikelijk probeerde ik het eerst in de stenen winkel ("Helaas, meneer.") vervolgens in de Nederlandse webwinkels, (Aha, daar heb ik er eentje -> klik -> "Dit artikel is momenteel niet op voorraad". (eventueel aangevuld met: "Het is onbekend wanneer dit artikel weer in het assortiment komt.")
ZET HET DAN NIET OP JE SITE!
Sorry, ik liet me even gaan...
Maar uiteindelijk gevonden.In Tsjechië.
Dus het benieuwde mij hoe het zou gaan.

Betalen per PayPal. (Mijn eerste keer.)
Bevestiging komt binnen, bedrag is afgeschreven van mijn bank, vervolgens een mail van de winkel dat er niets bijgeschreven is, screenprint van mijn bank dat het afgeschreven is, artikel wordt opgestuurd, bericht van mijn bank dat er een bedrag van PayPal teruggestort gaat worden (hallo, lezer. Blijft u even opletten? Probeer het te blijven volgen. Er komt nog meer.) Bedrag inderdaad retour, figuurtjes in de bus ontvangen, mail van de winkel dat er nog niets ontvangen is, uiteindelijk per IBAN betaald.
Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.
Tot zover mijn eerste ervaring met PayPal.
Laten we hopen dat het een uitzondering was, want met zo'n Pal hoef je geen enemy meer te hebben.

4b0yUD3.jpg

Ergens op de wereld hebben vlijtige handjes die iniemienie figuurtjes van diverse kleuren voorzien en wat doet Menno?
Huppetee, huidkleur erover.
Ik denk namelijk niet dat het op de QM2 toegestaan is om gekleed te zwemmen.
It's just not a British thing to do.

tK2qqlt.jpg

Zwembadjes gevuld met ModPodge.
Het grote zwembad had zeker 4 ingedoopte No1 penselen nodig, de jacuzzi's raakten precies vol met eentje.
Dus om nu te zeggen dat mijn ModPodge-voorraad nu significant in omvang gereduceerd is gaat wellicht wat ver.

EPBabQ1.jpg

Hoewel rechtopstaand geplaatst (de grootste uitdaging was nog om ze van mijn pincet af te krijgen...) besloot menig zwemmer toch te gaan liggen.
Oh well...
Het is jouw cruise, jôh. Dan ga je toch liggen?
Overigens, die melk verandert in water.
Hard water, dat wel.

iBx4QTS.jpg

En ik moet zeggen dat ik het de moeite waard vind.
Dat ziet er leuk uit>

Maar buurman, eh Revell, wat doet u nu?
Tot nu toe paste alles perféct.
Van de romp tot het kleinste radarantennetje.
Het kwam als vanzelf op de goede plek.

iAg8UhN.jpg

En dan zo'n gezichtsbepalend onderdeel van het model als de voorkant van de accommodatie wordt in drie stukken geproduceerd die, eenmaal gemonteerd, twee hele lelijke naden achterlieten.
Gelukkig biedt mijn boot een oplossing: tweecomponentenplamuur van International.
Wordt keihard, hecht perfect en is naderhand, mits binnen twee dagen, prima schuurbaar.
Dus dat gaat wel goed komen.

Lkncd1Q.jpg

zCmnfds.jpg

Maar wat ga ik hier mee doen?
Het past voor geen meter!
Als ik dit opvul met plamuur is de hele vorm van dat stuk van het schip naar de vaantjes.
Dat is een gleuf van 4mm.
Met schaal 1:700.
4 x 700 = 2800.
Da's een gat van 2 meter 80!!
Stel je eens voor hoe dat er in het echt uit zou zien.

En het dek dan op de wanden van de accommodatie plaatsen?
Kan.
Maar dan verplaatst het probleem zich naar de schoorsteen.
Dan zweeft de bodem van de schoorsteen "2,80 m" boven het dek.
Of de onderrand van de accommodatie zweeft dat boven het dek...

Normaal verzin ik overal wel wat op, maar hier weet ik even niets op.
Misschien doe ik ook wel wat fout, dat kan natuurlijk ook, maar als ik de handleiding bestudeer lijkt het er toch echt op van niet.
Suggesties zijn meer dan welkom.

Ooit bouwde ik als kind de Smit Rotterdam schaal 1:200 en wilde die van navigatieverlichting voorzien.
Dat kon toen niet.
De kleinste lampjes, want dat waren het (geen LEDs), waren zo groot als een rijstkorrel.
Mijn ouders waren bevriend met een horlogemaker in Groningen en die voorzag me van lampjes van een Casio LCD horloge.
Ze hebben jaren dienst gedaan.

Maar nu heb je ledjes ter grootte van een, tja wat zullen we eens zeggen, een splinter?
Zo eentje die je wel voelt, maar niet ziet?
En die kunnen op deze schaal prima dienst doen.

eYwe6Qd.jpg

Als ik zeg dat ik honderden foto's van de QM2 met verlichting op het www heb bekeken overdrijf ik niet.
Zo zag ik dat het voorste toplicht gewoon op het schavotje (dak van de brug) staat en de boordlichten achter het Cunardlogo op de zijkant.
Maar het achtertoplicht heb ik nergens kunnen ontdekken.
En ze móet er eentje hebben, aangezien ze ruim >50m is.

mSH1KJl.jpg

En hoewel ik het niet op foto's heb gezien (op één foto zag ik op die plek wel een "pukkeltje" zitten) heb ik daarom maar besloten hem bovenaan op de schoorsteen te plaatsen.
Geen logische plek, gezien het feit dat dat ding dan in de rookgassen staat te walmen en dus binnen de kortste tijd smerig is en geen licht meer levert, maar ik kan echt geen andere, logischer, plek bedenken.
Bovendien voldoet het licht op deze manier aan de wet die stelt dat hij in lijn met én hoger moet staan dan het voorste toplicht en niet belemmerd wordt door obstakels.
Wie het weet mag het zeggen.

Suggesties zijn meer dan welkom.
Niet gehinderd door enige voorkennis, noch het consulteren van foto's van het origineel, zou ik denken dat het dek tussen de zijwanden valt, zodat het achteraan gelijk ligt met de verlaagde verschansing, en vooraan aansluit op de verlaagde voorzijde. Dan krijg je van achter naar voor een oplopende verschansing van 0 tot 2,8 meter.

Als ik het model vergelijk met de echte staat het deel waar Queen Mary op staat achterstevoren. Het hogere deel staat het kortst bij de schoorsteen.
Groet, Jan.

Sorry, Revell.
Het lag niet aan jullie. (Leek me ook eigenlijk sterk. Vroeger wilde er nog wel eens iets missen aan de pasvorm van Revell modellen, maar tegenwoordig vind ik het juist uitstekend.)

Herby's suggestie noopte mij om alles voorzichtig weer uitelkaar te halen en toen viel het muntje.
Omdat de onderdelen zo herkenbaar zijn heb ik nooit gekeken naar het nummer van de onderdelen en waar ze in de handleiding aangeduid werden.
Ik had de BB zijde aan SB geplakt en andersom.
Het viel me op dat er in het dek een knik zat en dat die niet samenviel met de plaats waar de accommodatie een knik kreeg.

NKOxD9m.jpg

Na het omdraaien paste het precies.

RoT6JNR.jpg

Beetje bijplekken met wat verf en dan is dit kiertje weer verdwenen.

RTFM zeggen ze dan....

GIVq0lw.jpg

Even de dichtgelopen raampjes nog ontdoen van verf, maar de voorkant ben ik wel tevreden over, zo.

Als ik het model vergelijk met de echte staat het deel waar Queen Mary op staat achterstevoren. Het hogere deel staat het kortst bij de schoorsteen.
Groet, Jan.
Je hebt helemaal gelijk, Jan.
Ik kwam er zelf achter toen ik met Herby's suggestie aan de slag ging, zoals je kunt lezen in mijn reactie die ik vrijwel gelijktijdig plaatste met de jouwe.

Niettemin bedankt voor het meekijken en -denken.

IMG_20231113_195219310.jpg

Bakje vol met reddingsbootjes voor één zijde van het schip.

Wat een leuke kit is dit toch.
Klein genoeg om op een beperkt grote werktafel te kunnen bouwen, maar groot genoeg om details aan te kunnen brengen.
De raamstijlen een stootrand konden met zwarte fineliner van 0,5mm precies aangestipt worden.

Maakt het toch net even wat leuker.

Back