Maar buurman, eh Revell, wat doet u nu?
Tot nu toe paste alles perféct.
Van de romp tot het kleinste radarantennetje.
Het kwam als vanzelf op de goede plek.
En dan zo'n gezichtsbepalend onderdeel van het model als de voorkant van de accommodatie wordt in drie stukken geproduceerd die, eenmaal gemonteerd, twee hele lelijke naden achterlieten.
Gelukkig biedt mijn boot een oplossing: tweecomponentenplamuur van International.
Wordt keihard, hecht perfect en is naderhand, mits binnen twee dagen, prima schuurbaar.
Dus dat gaat wel goed komen.
Maar wat ga ik hier mee doen?
Het past voor geen meter!
Als ik dit opvul met plamuur is de hele vorm van dat stuk van het schip naar de vaantjes.
Dat is een gleuf van 4mm.
Met schaal 1:700.
4 x 700 = 2800.
Da's een gat van 2 meter 80!!
Stel je eens voor hoe dat er in het echt uit zou zien.
En het dek dan op de wanden van de accommodatie plaatsen?
Kan.
Maar dan verplaatst het probleem zich naar de schoorsteen.
Dan zweeft de bodem van de schoorsteen "2,80 m" boven het dek.
Of de onderrand van de accommodatie zweeft dat boven het dek...
Normaal verzin ik overal wel wat op, maar hier weet ik even niets op.
Misschien doe ik ook wel wat fout, dat kan natuurlijk ook, maar als ik de handleiding bestudeer lijkt het er toch echt op van niet.
Suggesties zijn meer dan welkom.
Ooit bouwde ik als kind de Smit Rotterdam schaal 1:200 en wilde die van navigatieverlichting voorzien.
Dat kon toen niet.
De kleinste lampjes, want dat waren het (geen LEDs), waren zo groot als een rijstkorrel.
Mijn ouders waren bevriend met een horlogemaker in Groningen en die voorzag me van lampjes van een Casio LCD horloge.
Ze hebben jaren dienst gedaan.
Maar nu heb je ledjes ter grootte van een, tja wat zullen we eens zeggen, een splinter?
Zo eentje die je wel voelt, maar niet ziet?
En die kunnen op deze schaal prima dienst doen.
Als ik zeg dat ik honderden foto's van de QM2 met verlichting op het www heb bekeken overdrijf ik niet.
Zo zag ik dat het voorste toplicht gewoon op het schavotje (dak van de brug) staat en de boordlichten achter het Cunardlogo op de zijkant.
Maar het achtertoplicht heb ik nergens kunnen ontdekken.
En ze móet er eentje hebben, aangezien ze ruim >50m is.
En hoewel ik het niet op foto's heb gezien (op één foto zag ik op die plek wel een "pukkeltje" zitten) heb ik daarom maar besloten hem bovenaan op de schoorsteen te plaatsen.
Geen logische plek, gezien het feit dat dat ding dan in de rookgassen staat te walmen en dus binnen de kortste tijd smerig is en geen licht meer levert, maar ik kan echt geen andere, logischer, plek bedenken.
Bovendien voldoet het licht op deze manier aan de wet die stelt dat hij in lijn met én hoger moet staan dan het voorste toplicht en niet belemmerd wordt door obstakels.
Wie het weet mag het zeggen.