Revell's 1:700 Queen Mary 2. RC

Dat kon je nog wel eens flink verbazen.

Een normaal roer (wat we meestal dun uit laten lopen aan de trailing edge) is helemaal niet zo gunstig vanwege de wevelingen die bij die rand ontstaan, waarbij water achter het roer langs, van drukzijde naar onderdrukzijde stroomt.
Dat fishtail gebeuren vermindert die "overloop" significant, doordat de afstand tussen overdruk en onderdruk vergroot wordt en dus de drukgradient lager wordt.
De holling vlak voor die rand geeft een richtingsverandering aan het water die dat nog versterkt.

Vergis je niet, dat effect is groter dan je denkt. Bij de (kleinere) modelvliegtuigen zijn roeren beduidend effectiever als de roeren gewoon uit bijvoorbeeld 5 mm vlakke plaat gemaakt worden, vergeleken met diezelfde dikte maar dan verjongend en naar nul aflopend (scherpe achterrand dus)

Toegegeven, ik had geen flauw idee over wat voor afmetingen je praat, en ik heb ook geen idee hoe dik dat roerblad is, maar zet er maar eens een randje achter wat aan beide zijden 1 mm uitsteekt. De hoeknaad opvullen hoeft denk ik nog niet eens. Ik denk dat het verschil merkbaar is.

En laten we wel wezen: de moeite is het niet: een smal strookje plasticard, een pincet en een drupje secondenlijm is voldoende voor een testroertje...

Daar gáát het toch om in deze hobby? Experimenteren?

Je hebt vast wel een weinig gebruikt bootje waar het makkelijk uit te voeren en ook weer weg te halen valt.

Videootje "voor" en "na" met roer aan boord rondjes draaien, en je weet of het werkt of niet.

Ik weet dat mijn Borkum met het roer aan boord vreselijk veel snelheid verliest maar nauwelijks scherper gaat draaien (en die draait nog vrij kort). De Alexandra draait slechter en verliest ook vrij veel snelheid.
Nu is het roer van de Alexandra qua vorm heel ongeschikt voor zo'n experiment, maar dat van de Borkum is het wel, en het toeval wil dat ik daar binnenkort tóch een nieuw roer voor moet maken vanwege het extra koelwater voor de condenser.
Gaat een kleine moeite worden om daar een fishtail roer van te maken, met wat mazzel kan ik dan met een kleinere roerhoek een gelijke rate of turn bereiken.

Er MOET een reden voor zijn dat vrijwel alle schepen waar ik de afgelopen 30 jaar op gevaren heb, een dergelijk roer hadden. De eerste 15 jaar daarvan was transatlantisch, dus het zal gerust weinig extra weerstand kosten.

Dus: Ik ga het óók proberen! :D :D :D

wgheJXm.jpg

De echte kapitein van de QM2 heeft als stunt ooit op de bulbsteven gestaan.

Het zit hem in de modelbouw in de details, dus...

NwdZqmj.jpg

...dat moest er bij mij op.

eeI537J.jpg

Hij zal er vast niet lang op staan als ik er mee ga varen, maar dat geeft niet.
Bovendien heb ik gezien dat het wel meevalt met die waterlijn.
Zoveel zit hij nu ook weer niet te hoog. (Wat ik eerst dacht.)

Die foto's staan blijkbaar nog op "prive" want ik zie ze niet en als ik ze in een apart tabblad wil openen krijg ik "privacy error"...

Ik keek op mijn tablet. Zal zo eens de laptop begluren. Gr. Klaas.

Niet te veel over nadenken, mensen: ik zit op zee, en internet is ondanks StarLink (wat qua snelheid en stabiliteit een absoluut godsgeschenk is overigens) nog steeds niet altijd optimaal.

IMG_20240219_155043131.jpg
Mooi als ze zo al is, het is wel kalig, zo zonder railing werk.
Google leerde dat er 1:700 schaal photo etch railinkjes bestaan die ik dus besteld heb.

IMG_20240219_164407286_HDR.jpg

En wát een verschil maakt dat, zeg.
Wel een kalm-blijf-klusje, maar één die de moeite waard zal blijken vermoed ik zo.

Ik kreeg het op mijn heupen.

oHrVbdg.jpg

Toen het voor- en achterschip voorzien waren van hekwerk ging ik maar door met de hogere dekken.

9fex8ru.jpg

En de nog hogere dekken.

9hMbE7f.jpg

En de nóg hogere dekken.

STUbkWy.jpg

Het bleek dat er ook hekjes bij de set zaten voor rondom bordesjes in een mast of iets dergelijks.
Die heb ik op de daken van de hoogste accommodaties geplaatst, omdat ik op foto's gezien had dat deze ook van hekwerken voorzien waren.
Om het aan/uitschakelaartje ook maar een hekje geplaatst, zodat het wat meer geïntegreerd is met de lay-out van het dek.
Zo zou het een trap met een koekoek kunnen zijn of zoiets.

Le7FkAV.jpg

Deze dingen in de set kon ik eerst even niet thuis brengen, tot ik er eentje uit wurmde.
Dat ging niet helemaal vlekkeloos, maar de zijkanten kwamen wel omhoog te staan tijdens de strijd en toen viel het muntje: het waren trappetjes.

ciebqI7.png

En die konden, zoals uit foto's op het www bleek, tegen de achterste accommodatie (achterste schoorsteendek).
Ziet er mooi uit!

9fex8ru.jpg

Ik was nu zo gewend aan het aanbrengen van minuscule drupjes secondelijm dat ik gelijk nog maar wat passagiers toegevoegd heb.

15xoZdA.jpg

uJMlpkm.jpg

00VEa0Q.jpg

vRG4e8o.jpg

9FuQTqU.jpg

En ja hoor.

pV91ZuV.jpg

Dan zijn er altijd weer mensen die Jack en Rose-je willen spelen op het voorschip.

Ik kreeg het op mijn heupen.
Dat verandert het aanzien van het schip behóórlijk! Chapeau!
Om het aan/uitschakelaartje ook maar een hekje geplaatst, zodat het wat meer geïntegreerd is met de lay-out van het dek.
Zo zou het een trap met een koekoek kunnen zijn of zoiets.
Dat vind ik vaak nog de leukste details...
Deze dingen in de set kon ik eerst even niet thuis brengen, tot ik er eentje uit wurmde.
Dat ging niet helemaal vlekkeloos, maar de zijkanten kwamen wel omhoog te staan tijdens de strijd en toen viel het muntje: het waren trappetjes.
Dat zou ik ook niet 1, 2, 3 herkend hebben nee...

En die konden, zoals uit foto's op het www bleek, tegen de achterste accommodatie (achterste schoorsteendek).
Ziet er mooi uit!
Ziet er inderdaad mooi uit!
Dan zijn er altijd weer mensen die Jack en Rose-je willen spelen op het voorschip.
Bizar he? Alsof ze een eigen leven hebben...

Was een vreselijk gepriegel (zo'n figuurtje neemt een minuut of 10 in beslag. Een relinkje, afhankelijk van de lengte, ook zoiets of een veelvoud daarvan.) maar gek genoeg vind ik het ontspannend en dus leuk om te doen.

En het resultaat is verbluffend.
Wat smoelt zo'n boot gelijk anders.

Die figuurtjes bijvoorbeeld, zijn met het blote oog nauwelijks als zodanig herkenbaar, maar ze werpen een schaduwtje op het dek waardoor het tot leven komt.

Zo aan de wasbak zittend zie je nog eens iets Menno! Leuk toch om het wat levendiger te maken. Gr. Klaas.

Back