Revisie Dolly

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 mrt 2013.

1. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Gisteren de romp gespoten.
    Ik was een beetje zuinig en eerst een andere spuitbus opgemaakt. Ik dacht dat daar nog meer in zat dan uiteindelijk bleek.
    Het resultaat was dus dat er bij vlagen heel veel uitkwam en dus behoorlijke zakkers opleverde. Gelukkig alleen op de spiegel.
    Spiegel met een schuurblokje de zakkers eruit schuren en opnieuw spuiten.

Het resultaat mag er toch wel wezen dacht ik zo.

Voor het spuiten

En erna, de rode gloed komt van de het rood van de ondergrond

Tot zover weer.

2. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    Nice!! ziet er heel goed uit zeg!

3. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Dit was mijn eerste bootje en nu krijg ik er spijt van dat ik hem ooit weg gedaan heb. Ben benieuwd naar je vorderingen.

4. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Was voor mij ook twijfelen: Weg doen of opknappen.
    Dat laatste is het geworden en daar heb ik toch ook wel een hoop lol van.

5. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Tussen het zolder opruimen door toch nog even tijd gevonden om wat dingetjes af te maken.
    Het stuurhutdak heeft nu zijn definitieve vorm gekregen, alle componenten staan op hun plaats en de lijm is op dit moment aan het drogen. Als dit klaar is kan alles in kleur gezet worden en alle draadjes voor de verlichting aan elkaar (nou ja, de - dan).

De romp is zo goed als af.
    Nadat buitenom gespoten was is het dek nog geverfd en voorzien van bolders. De koppen hiervan zijn aluminium geworden en de rest van de bolders moet nog met zwart bijgewerkt worden.

De opbouw zelf heeft nu ook zijn definitieve kleuren. De zwarte rand is nu weg. De verf die ik daar voor gebruikt had gaat ook de kliko in, het leek wel grafiet. Het bleef afgeven.
    Ik denk dat ik onderlangs nog wel een zwarte rand maak rondom.

Morgen zal ik een paar foto's plaatsen.

Groet,
    Mathieu

6. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Hierbij dan de beloofde foto's van de huidige staat.

De mast

Stuurhutdak

dry fit vooraanzicht

dry fit achter aanzicht

De romp gaat nog een witte waterlijn krijgen, het is nu wel een heel groot blauw vlak zo.
    Zoals gezegd krijgt de opbouw een zwarte onderrand en onder de ramen aan weerszijden komt nog een logo.

Ik ben overigens nog steeds opzoek naar een stukje halfrond rubber van 6cm lang en 1cm breed. Iemand nog een rest stukje?

Het eind komt in zicht, ik kijk al uit naar de proefvaart.

7. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik ben niet zo'n fan van die blauwe ramen, maar smaken mogen gelukkig verschillen. Verder mooi aangekleed zo, nog hier en daar een handreling voor wat meer detail, dan wordt het nog mooier.

8. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Dat gaat er al heel goed uit zien!
    Proefvaart in het "Haventje"?

9. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Ja Bertus, ik denk het wel.
    Dan kan ik de Thyssen II ook eens goed laten varen nu ze op 12V staat.

Ik ga voorlopig voor de 19de of de 20ste.
    Ik hoop komende week nog genoeg tijd te krijgen om de boel af te ronden, mijn 1:1 boot heeft op dit moment ook nog de nodige aandacht nodig voordat die te water kan.

10. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Klinkt heel bekend, ik ben ook volop bezig aan de 1:1 boot, hoop over 2 weken lekker op het wantij te liggen

Gr alex

11. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    werfproefvaart

Het is zover.
    Nieuwe 6V accu erin want 7,2V op 6V lampjes lijkt mij niet echt lang goed gaan en ik was voorlopig niet meer van plan om nog wat aan het bootje te doen anders dan varen.

Het bad vol laten lopen en vervolgens de drijftest. Hoera! ze blijft drijven en zonder slagzij. :thumbsup:
    Bootje ligt wel wat voorover maar dat is zo op te lossen.

En dan: de functie testen.

Vooruit, achteruit, sturen. Resultaat: draadjes op de motor omdraaien wat de bediening gaat verkeerd om en de draairichting van de servo op de zender wijzigen. Met het verplaatsen van de servo van stuur- naar bakboord hier even niet aan gedacht. Allemaal zo opgelost.

Navigatielichten, schijnwerper, blusmonitor. Verlichting werkt prima, schakelt zoals het hoort en de pomp werkt ook prima. Het bootje krijgt een lekker gangetje.
    Een echte vaartest lukt niet, het bad houd snel op, maar dat komt wel goed dit weekend hoop ik.

Maar dan. Bootje open maken en zien of het binnen droog is. :schrik::nooo::eek:nweer::bad-words: (Afijn jullie kennen het wel.)
    En niet zo'n beetje ook! Waar komt dat nu weer vandaan.
    Een paar testjes leert al snel dat het niet uit de schroefas of langs de roerkoning komt.
    Het komt dus van de perszijde van de pomp. Ik ben er nog niet helemaal achter of het van de slang aansluiting komt of van het pomp deksel, de schroefjes kon ik wel een klein slagje geven.
    De slang zo weer vastzetten en maar weer een testje uitvoeren.

Foto's volgen nog, eerst de boel maar waterdicht maken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mathieu

12. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Ik ben niet echt overtuigd. Er blijft wat water binnen komen maar dit is miniem in vergelijking met wat het was. Het is overigens ook niet echt meer het tijdstip om daar verder naar te zoeken.

Hierbij nog een paar foto's.

eerste drijftest

Ze ligt nagenoeg recht!

Na ballasten ligt ze achter beter, schroef slaat ook geen lucht meer

Water binnen :(

Als het weer meewerkt volgt zondagmiddag de officiële proefvaart. Dan ga ik ook eens kijken wat er het mooiste uitziet qua vaarbeeld. De 4-blads (40mm) of de 3-bladsschroef (30mm). We gaan het meemaken.

Groet,
    Mathieu

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Jammer van het water binnen, maar verder klinkt het goed. Ik denk dat de 4 blad 40 mm wat teveel van het goede zal zijn, tenzij je een erg langzaam lopende motor hebt. Bij de Paul Denker heb ik een 42 mm 3 blad en dan heeft de boot best een leuk gangetje. De Dolly weegt ongeveer de helft, en zou met minder vermogen toe moeten kunnen. Ook is het dan de vraag of de motor een 40 mm kan hebben zonder snel warm te lopen.

14. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Je hebt eer van je werk!
    Goed besluit om haar toch op te knappen.
    Ben benieuwd naar de "echte" proefvaart.

15. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Nieuwe naam

Het is nu echt zover, ik vindt haar af (er moet nog een logotje op maar dat is dan echt het enige nog).

Zondag de officiële proefvaart.

Het afwegen en bundelen van de ballast

De ballast geplaatst

Voor aanzicht met de nieuwe naam

Achter aanzicht met naam en thuishaven

Voor de ballast gebruik pons dopjes. Daar heb ik nog ongeveer 50kg van staan is 5L jerrycans, niet te tillen maar wel handig voor het ballasten.

Op naar het volgende project en vele mooie vaardagen.

16. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Als je het rompje een laagje zwart had gegeven had je de enolia voor een rws bootje door kunnen laten gaan. ;)

17. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Had gekund maar mijn vrouw werkt bij RWS en schoonvader heeft daar gewerkt. Wel werk en prive gescheiden houden zullen we maar zeggen ;).

Gisteren een onstuimige proefvaart gehad die eindigde met 3cm water binnen. Voor nu vermoed ik dat de dekrand niet helemaal waterdicht is want ze kreeg op een gegeven moment aardig wat water over.
    De grote 4-bladsschroef heb ik er snel afgehaald, dat was volgens mij teveel van het goede. Er zat niet veel gang in en de motor werd toch wel erg warm.
    Met het 3-bladsschroefje stond ze haar mannetje prima in de omstandigheden.

Al met al toch even leuk gevaren al lag mijn zenderaccu na een klein uur helemaal plat! En die was toch kort daarvoor helemaal opgeladen, opzoek naar een nieuwe dan maar.

De duwsteven heeft inmiddels zijn "rubber" ;) met dank aan Bertus, daar heb ik nog geen foto van.

Foto's met dank aan Koen.

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Leuk scheepje en prachtige foto's.
    Het was natuurlijk wel weer waarbij de "normale modelvaarder" het water niet op durft.(een enkeling daargelaten)
    Vaar je in een bak blijft je boot vast droog van binnen.
    Op naar de volgende onstuimige dag, ik heb me best geamuseerd.

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

De omstandigheden waren inderdaad best pittig, als ik jullie filmpjes zie. Ik weet niet of ik het met mijn Dolly zou hebben aangedurfd daar te varen, de rompvorm is niet echt berekend op golfslag, zoals ik jaren terug zelf ook al heb meegemaakt met de mijne, in mogelijk nog wat hogere golven. De ene na de andere sloeg direct over het dek, omdat de romp redelijk vast in het water blijft liggen, zeker als je ook nog wat extra gewicht aan boord hebt in de vorm van een pomp en waterkanon. Dat was binnen een minuut toen bekeken dat dit hem niet ging worden, boot snel naar de kant gehaald en met de Paul Denker gevaren. Die is in dat soort golven in zijn element, net als zo'n beetje elke DGzRS boot, zelfs een kleintje van 35 cm zoals de Johann Fidi, dus ik ben zelf ook verzot op zulke onstuimige omstandigheden.

Deel Deze Pagina