Riva Aquarama 1:10

Uw huidige motor is prachtig! Toch kwam ik nog een ander gaaf blokje tegen, zelfs watergekoeld.

Dacht deel hem zelfs:

toyan fs-l400 (14cc 4 takt 4 cilinder)
€ 800,00
https://link.marktplaats.nl/m182193...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

ik was al op de hoogte van dit stukje stukje art.
Iets te groot voor mijn Riva.
Deze motor heeft wel een zwak punt.
de krukas blijkt niet voldoende te worden ondersteund en wil nog wel eens afbreken.

Er is nu ook een watergekoelde versie van een twee cilinder.
ook deze past niet in de Riva.
Zie link:
https://www.amazon.de/-/en/NR-200-Engine-Cylinder-Stroke-Electric/dp/B09LV3JKNP
Voordeel : watergekoeld.
Nadeel: aluminium blok kan niet tegen normaal water en zal door corrosie zich zelf vernietigen.
Koelvloeistof moet met een radiateur en speciale koelvloeistof die in de boot moeten worden ondergebracht.
des al niettemin een mooie motor

Laatst bewerkt:
Hou mij ten goede, maar volgens mij is dat met name met kraanwater het geval.

Problemen beginnen met (giet)ijzer in combinatie met aluminium. En dan met name kraanwater.

Ik lig er al een poosje uit. Maar daar staat mij iets van bij.

Op Het circuit mag je alleen maar water gebruiken. Cross en supermoto hebben ook aluminium blokken. Ik heb Altijd gewoon koelvloeistof gebruikt en me niet aan de regels gehouden, dus ik heb er geen ervaring mee.

Maar volgens mij valt het wel mee. Thuis even met koelvloeistof spoelen kan natuurlijk ook;).

De zwakke krukas is een veel groter probleem.

Laatst bewerkt:
Gisteren de motor laten inlopen.
Verrassend mooi geluid.
Ook blijft de motor, in deze conditie, mooi koel.
Over twee weken zal de aanpassing voor de koppeling en de snaarschijf worden opgepakt en kan de bouw weer verder gaan.
Tempo zal niet hoog liggen, aangezien ik ok nog veel vliegtuigen te bouwen heb.

Prachtig!
Komt er voor de Riva ook een demper op?
Of twee pijpjes direct naar buiten?

Slow build is prima, hoort bij scratch build modelbouw.
Sommige topics/bouw van modellen overstijgen een decennia zelfs ;)
Rustig aan, en met plezier en geduld wacht ik de ontwikkelingen af!

Volgens mij komt het koelwater uit de uitlaatmondingen bij de Riva, hetgeen je vaker ziet bij snelle motorboten met de motor in de romp.
Hier een foto waarop het duidelijk te zien is.Zodoende werden ook de uitlaten gekoeld.
Bij dragrace jet-boats is dit bijvoorbeeld ook het geval, evenals Marathon jetrace boten. Allen met dikke V8 motoren.

90

Goed dat je mij hier over informeert.ik zat zelf ook al te denken aan water gekoelde uitlaten.
Dit zijn immers bij viertaktmotoren de grootste warmte producenten.
Ik heb al een Idee hoe dit op te lossen valt.

Wellicht belangrijk om nog te vermelden, het plaatje hierboven is van de unieke uitvoering met 2x Lamborghini V12 motoren. Wellicht dat de GM V8 small blocks die in de "standaard" Aquarama liggen dit niet hebben.

Desalniettemin worden bij RC 2-takt raceboten de uitlaten vaak watergekoeld uitgevoerd om dezelfde reden.
Zoek maar eens op Zenoah uitlaten voor raceboten.

Het zijn inmiddels classics die erg gewild zijn. Vooral die met een jetaandrijving, omdat daarmee enorm snel te accelereren valt. Prachtige veelkleurige open boten met de enorme v8 volledig zichtbaar, en meestal met open uitlaten voor een fantastische soundtrack!

Het wachten, voor de aanpassing van de aandrijving/koppeling/polie op de motor, ligt in handen van derden.
Even afwachten dan maar.
Was wel nieuwsgierig hoe het fineer zich gaat gedragen als er en blanke lak op zal worden aangebracht.
Even een testje met G4 op het front bovendek.
Kan niet afwachten tot de Riva gespoten zal worden met een hoogglans transparante lak.
Vooraf nog veel schuren.
P_20220920_095542.jpg
P_20220920_095601.jpg

Back