SAM TALK

Ach Max wat maakt dat uit, als iemand met 180 watt wil starten maakt dat ook niet uit toch,
want dan hebben we in ieder geval er weer een deelnemer erbij.

Ik heb op de Europese SAM kampioenschappen de electrorubber klasse uitgebreid bekeken en volgens mij is de motor niet de bepalende factor maar, de ogen van de vlieger en de eventueel aanwezige wind.
De C20 motor wordt in deze klasse op 2S gevlogen, zegmaar ruwweg op 60 Watt met een vleugelbelasting van min 20gr/dm2
De maximale 40 seconden motorloop is meer dan ruim voldoende.
Waarom de PH-SAM regels anders zijn ??

3 s lipo met een max aantal apps voor de regelaar is dat een optie. Daar leg je naar mijn stoffige electro kenniss het vermogen mee vast .

Das samen 4 cent ;-)

Het gaat hier niet om de regels, het zijn wat richtlijnen zodat men een beetje weet wat de bedoeling is.

Het is om wat deelnemers te krijgen die wat willen sparren en fun willen hebben met een wedstrijd element (voor fun).

Als we de SAM willen volgen hebben we enkel een reglement, maar geen deelnemers en dat is jammer.

Zou zeggen zorg voor een beetje passend model voor een klasse die je leuk lijkt en doe mee.

Beheren is nog niet aan de orde..ervaring opdoen wel..en dan worden we vanzelf we wijzer. Maar het is geen wedstrijd..puur een beetje het zelfde hebben..en dat zal zich na verloop van tijd wel uitwijzen .

Maar met een volgens fabrieks opgaven max 80 watt motor..een voorgeschreven max aantal cellen en een max maatvoering prop heb je toch niet meer zoveel "speelruimte"?

Ton in basis heb je helemaal gelijk, de SAM regels zijn een wedstrijd klasse en om hier enigszins in mee te doen heb je jammer genoeg andere toestellen nodig dan veel van die prachtige, veelal Engelse ontwerpen.
Ik heb dit altijd het grote nadeel van SAM wedstrijden gevonden.
Mijn commentaar boven betrof meer de motor en zijn vermogen, dit is IMHO redelijk onbelangrijk of je moet adelaars-ogen hebben.
De electrorubber klasse wordt veelal gedomineerd door een toestel de Sokol 465G

Een bepaalde motor voorschrijven ( dus bv die C20) is niet al te gebruikelijk FAI doet dat niet.
Maar die 80 Watt is wat de C 20 levert ( waarschijnlijk bij 4 s en een bepaalde prop uit dat lijstje)
Dus wanneer we elke motor toestaan met Max 80 watt opgegeven vermogen en de prop net als SAM specificeren dan hebben we volgens mij het opgenomen vermogen bepaald. Hoe hoog dat moet.mag zijn kun je dan toch regelen met 2...3 of 4 S?

Maar eerst maar eens zien wat een aantal personen maken en hoe dat uitpakt. En indien we 80 watt( dus het vermogen van een C20) bij tig aantal cellen passend vinden..dan hebben we een insteek..en wie weet is dat net als SAM bv 2S.

Maar met een volgens fabrieks opgaven max 80 watt motor..een voorgeschreven max aantal cellen en een max maatvoering prop heb je toch niet meer zoveel "speelruimte"?
Dat is waar, maar het max. aantal cellen is nieuw. En de 80 W max....ik zie genoeg leuke motortjes zonder dat er een maximum Watts bij opgegeven wordt.

Max als je 25 gram als max. gewicht aanhoud zit je aardig in de buurt.
En met de start naar 300m wil je toch ook niet en is ook veel te hoog om leuk te zijn.

Ton in basis heb je helemaal gelijk, de SAM regels zijn een wedstrijd klasse en om hier enigszins in mee te doen heb je jammer genoeg andere toestellen nodig dan veel van die prachtige, veelal Engelse ontwerpen.
Ik heb dit altijd het grote nadeel van SAM wedstrijden gevonden.
Mijn commentaar boven betrof meer de motor en zijn vermogen, dit is IMHO redelijk onbelangrijk of je moet adelaars-ogen hebben.
De electrorubber klasse wordt veelal gedomineerd door een toestel de Sokol 465G
Kan die hele Sokol niet vinden en is dat ook een model van voor 1961 ? , want wij zien graag leuke vintage modellen die met elkaar wat sparren.

Hoe meer verschillende modellen des te leuker.

Mijn modellen gaan niet eens in de buurt komen van de max. tijden en wil dat niet eens, want dan moet ik iets bouwen dat ik niet leuk vind.

Ik denk dat bij 80 watt alles kan qua kv.en prop.tot het over de 80 watt gaat. Dan heb je een te grote prop..of te veel cellen etc.

En dan komt het leuke..welke configuratie met mac 80 watt opgenomem vermogen werk het best.

Max..idd ik struikekde ook vaak bij het kijken naar motorspecs niet altijd staat het wattage er bij wat die motor opnam bij een bepaslde prop of aantal cellen.

Maar.. velen van ons niet kunnen meten wat hun configuratie opneemt aan watts..ik kan dat bv niet.

En ja..dan komt weer dicht timmeren om de hoek..die motor..die prop..dat asntal cellen.

En dat is nu net wat we niet willen..

Wat mij betreft kan..als wattage niet altijd gespecelificeerd word..de afmeting van de motor opgeven..tig dia max..tig lengte max

Dat in combi met een bepaslde dia en spoed prop en een directe aandrijving.

Dan ben je er ook.
Men kijkt zelf..onderzoekt zelf welk merk motor bevalt..en welk aantal cellen.

En ok..dan zal mogelijk een axi of hacker het beter doen dan een ali..nou..prima toch.

Bij een zuigerkist is het toch ook zo..2,5 cc

Maar een webra is geen oliver tiger

Dus motor afmetingen in combi met directe aandrijving.????
Minimale voorschriften...maximaal expirimenteren.

Ff wat op een rijtje:

Max heeft het over beheersen
Ton over gewicht
Harry over waarom afwijken van de SAM Europe specs.
Ik over niet een merk/type voorschrijven

Nou..dat in de smeltkroes en ze daar:

Klasse 6. Nostalgia 2.5

Dat zijn zuigerkisten met een voorgeschreven max inhoud motor en ze hebben een kleine/vaste prop en bij max 2,5 CC is dan een 8x4"gebruikelijk.

In het topic "Converse van..."kwamen we uit op een min of meer willekeurige motor die het zelfde aan vermogen heeft als de "gemiddelde" verbrandingsmotor uit die tijd en we hebben 320 Watt vastgesteld, Dat kon dan bv de Aliexpress 28-36 zijn.

Wel..de inhoud van een E motor mag dus max 2,8 x 2,8 x 3,6=28 CC zijn...we vergeten voor het gemak de kwart phi.

Nostalgia 2,5 voor E -motoren:

Motor D kwadraat x L = maximaal 28 cc
Vaste prop, maximaal 8x4 "
Motorloop 18 sec.

En voor de rest zoek je het lekker uit..wat wil je betalen, hoeveel S hang je er aan, hoe lang wil je dat jouw motor meegaat. Iemand zal mogelijk het ei van..vinden..mooi toch??

Klasse 11 Electrorubber

Dat zijn wakefields en die hadden 80 gram rubber t/m 1954 en 50 gram rubber na 1954.
SAM Europe heeft het over de borstelloze motor C20 die weegt 26 gram en moet een vaste prop hebben van max 8"
Of de borstelmotor Graupner speed die weegt 50 gram en mag een vertraging 1:5 hebben met een max prop van 10"

Electrowakefield:

Borstelloos max 26 gram, directe aandrijving, max 2S lipo of max 6S NiMh, max 8"prop
Borstelmotor max 50 gram, max 1:5 reductie, max 2S of max 6S NiMh, max 10"prop
Motorloop max 60 sec.

- Dit zijn voor een ieder traceerbare/vast te stellen waarden.
- en indien iemand daar op staat is dat nog controleerbaar ook met de duimstok
- we volgen hoe het org was ( inhoud bij een zuigerkist en gewicht bij een rubberkist)
- zonder een merk/type voor te schrijven zitten we verrekte dicht bij de SAM Europe rules.
-we gaan niet rekenen aan modelgewicht/ vleugeloppervlak..of motor specs /motorgewicht
- iedereen kan op zoek naar wat hem het beste past

Zullen we met dit uitgagspunt eens wat gaan bouwen?? En geheid..wat je al hebt liggen past hier binnen.

En voor de rest zoek je het lekker uit..wat wil je betalen, hoeveel S hang je er aan, hoe lang wil je dat jouw motor meegaat.
Dat ga ik toch wel doen hoor. Maar ik ben van plan de Topsiel te gaan bouwen, en toen jij de maximum waardes voor de Texaco klasse publiceerde was ik benieuwd of dat kistje binnen die klasse valt. Vandaar mijn bemoeizucht m.b.t. deze materie......:rolleyes::p

Ik ben weer met Sebas in gesprek over de SAM Award.( zal beschikbaar zijn vanaf de Midsummer meeting).

Nu universeel..mooie standaard met een model silhouet en als opschrift:

PH-SAM-EUROPE
MAX-MAN
AWARD

Kan bij elke klasse zodra je de voor die klasse bepaalde Max weet te bereiken. Oh ja..om die Max te halen is de verbrandingsmotor..of de E motor eigenlijk van ondergeschikt belang. In geen geval zul je de Max gaan halen zonder thermiek.
Het is dus vliegerschap wat telt..niet de uitgangshoogte die een stukkie meer of minder kan zijn.

Zullen we in afwachting van meer reacties op de E Nostalgia en Erubber specs eens naar de voorlopig laatste klassen gaan kijken?

Klasse 1 en 2 GAS A/B/C

Dat zijn motorkisten van voor 1951 met
- A= max 2,5 cc, motorloop pre 1950 diesel= 35 sec, post 1949 diesel = 23 sec, glow= 23 sec
- B= max 5 cc, motorloop pre 1950 diesel= 35 sec, post 1949 diesel = 23 sec, glow= 23 sec
- C= een giga verhaal mbt bouwjaar diesel glow of sparky, motorloop idem
- 8 minuten Max.
- En dan nog een waslijst aan vleugelbelastin en motor belasting.

Om daar ook weer iets voor een ieder bruikbaars voor te maken en toch een beetje de SAM richting aan te houden deze vereenvoudigde benadering:

GAS LER 1 en 2
- Elk motormodel ontwerp tot 1960
- Motorloop diesel/sparky 35 sec
- Motorloop glow 23 sec
- GAS A: max 2,5 cc
- GAS B: max 5 cc
- GAS C: max 10 cc
- Geen eisen tav vleugel en motor belasting
- 8 minuten Max

Er zijn giga veel ontwerpen die hier aan voldoen..een paar voor ons zeer bekende zijn bv:

GAS A de Keil Kraft Southerner en de GAS C de Playboy Sr. dan weet je zo ongeveer wat er bedoeld wordt.

Met name die GAS C is erg leuk..10 cc Sparky of een mooie 10 cc viertakt er op..dikke bak van een kist..ff omhoog knallen en dan zweven.

Ik kan het niet laten..mijn favoriete filmpje :

Er komen nog GAS- E
FULL TEXACO
FULL TEXACO- E

Het interne specs topic gaat uiteraard public zodra we er een beetje uit zijn met al die klassen.

Jongens..

Kijk svp nog ff hier boven naar de concept specs van:

6. Nostalgia 2.5 voor E motoren

11. Electrorubber

We zitten nu zo goed als gelijk met de SAM specs zonder de merk/type motor bij naam te benoemen.

Kan het zo??? Tw de motor afmetingen voor Nostalgia ( vertaald naar een soort inhoudsmaat) en motor gewicht voor de Erubber

Zie post 73.

Ik trek dus parallellen: een zuigerkist is inhoud van de verbrander, en een rubberkist is het gewicht van de streng..dus dat nu ook als leidraad voor de E motor genomen.

Vroeger was men ook vrij om te kiezen/kopen wat men wilde..een Webra of een Oliver Tiger etc..en bij het rubber idem..Pirelli 6x1 of een ander merk of ipv 6x1 het dubbele aantal 3x1..en het aantal strengen wat je deed ( zeg maar een soort van KV bij een E motor) was je ook vrij in.

2,5 cc verbrander is 28 cc E motor geworden (D kwadraat x lengte) en gewicht rubberstreng is gewicht E motor geworden.

Daar binnen ben je dus helemaal vrij in keuze merk en type motor

Back