Sara Maatje 12 (ondiepwater sleepboot/supplier)

Na 1,5 dag uitharden is het tijd om het MDF spanten frame te verwijderen.
De epoxy huid is nu nog enigszins buigbaar en met een ijsstokje oid makkelijk los te wrikken.
Het kost namelijk minstens een week voor totale uitharding en dan is de epoxy knetterhard.
Als het frame losgemaakt is laat ik deze nog wel in de romp rusten om deze zijn vorm te laten behouden.
Bij polyester is het werken vd romp een bekend gegeven, dit speelt bij epoxy naar mijn idee wat minder maar better to be safe than sorry.
upload_2020-7-12_23-50-37.png


Het resultaat is een behoorlijk gladde binnenzijde maar de buitenzijde is nog veel werk aan.
Dit lijkt de omgekeerde wereld maar scheelt toch een hoop werk tegenover het maken van een plug + mal waarbij de plug ook eerst glad gemaakt moet worden.
Op deze manier spaar ik mijzelf dus de helft van het werk uit.
Reden dat ik de spanten eruit haal lijkt mij duidelijk :D, alle ruimte voor de inbouw van RC delen. Ik vind dit erg prettig werken.
De gladde binnenzijde ziet er ook nog eens netjes uit als je in de toekomst in de boot kijkt en bied een mooie vlakke ondergrond voor de RC delen.
Er zullen enkele polystyreen spantjes in de boot komen om nog extra steun te geven voor opbouw, dek en wat op te hangen, maar lang niet zoveel als een compleet spantenframe.
upload_2020-7-12_23-34-46.png


De 5 lagen lijken mij voldoende, de huid is nu 1.4 mm dik. Voor dit formaat romp had ik meer richting de 2.5 mm gegaan maar de verhoudingen vd romp zijn anders
dan voorgaande rompen die ik heb gemaakt. Doordat hij zo plat is buigt de zijkant veel minder door. Het aluminium dek en polystyreen spantjes geven het ook sterkte
later waardoor het nu eigenlijk een vertekend beeld geeft.
upload_2020-7-12_23-35-6.png
\

Nu in de plamuur en lekker schuren. Met een schuurblok zijn de grootste delen (bodem, zijkanten) snel gedaan.
upload_2020-7-12_23-51-32.png


Het resultaat zien jullie in de volgende update!
 
Laatst bewerkt:
Ok, zo had ik het niet zien aankomen, inderdaad voor een enkele romp is dit waarschijnlijk de meest snelle manier, aleen het ik het gevoel dat dat voor een conventionele afgeronde romp makkelijker is dan voor een strakke knikspant, waar het recht houden van de hoeken toch ook niet eenvoudig gaat zijn. Maar ik denk dat ik dit ook ga gebruiken. (al heeft een mal natuurlijk ook verkoop waarden).

Kan je voor de leek, ik dus, even vermelden welke producten en soort plamuur je gebruikt en de verhoudingen (eventueel in BP).

Nu ben ik ook helemaal mee met de tape, het is toch niet de buitenkant van de romp...

Knap weeral knap! Ik ben weer geïnspireerd!
 
Hi Jan,

Inderdaad is de methode minder geschikt voor een knikspant, daar werk ik liever met platen polystyreen. Daarvan een mal en zo min mogelijk plamuur.
Maar het is niet onmogelijk, zo heeft Sjoerd Hazenberg bijvoorbeeld zijn knikspant Boxer op dezelfde manier gemaakt als ik nu en aan de buitenkant de knikken duidelijk aangezet door strippen messing in de spanten in te leggen. Zie zijn bouw verslag.

Epoxy haal ik bij polyestershoppen vandaan, verhouding is altijd 100 gram epoxy, 50 gram harder.
Bij polyester is dit weer anders, 4 gram harder op 100 gram polyester.
Is een totaal andere lamineer wijze waarbij ik vaak begin met een laag topcoat aangezien polyester UV gevoelig is en daardoor sterk verouderd indien doorzichtig.
Epoxy heeft dit niet en kan doorzichtig blijven, al is het toevoegen van een witte kleurstof vaak wel mooi aan de binnenzijde.
Plamuur zijn vele mogelijkheden, gebruik vaak vd Action maar die was de laatste tijd niet op voorraad en heb nu van polyestershoppen, ook erg goed schuurbaar en te verwerken.
 
Laatst bewerkt:
aangezien polyester UV gevoelig is en daardoor sterk verouderd indien doorzichtig.
Totaal niet van invloed op de rompen die wij maken, worden vaak aan de binnen en buitenzijde afgewerkt met lak, en daarbij worden ze hoog uit 10 dagen in een jaar bloot gesteld aan zonlicht
Polyester is veel minder "mengverhouding gevoelig" en goedkoper....
 
Dat is inderdaad waar Adam maar hoeveel rompen liggen er niet op een zolder zonder lak of wat dan ook? :)
Daarnaast geeft het een goed schuurbaar oppervlak maar het is simpelweg een voorkeur denk ik..

Polyester is inderdaad veel goedkoper maar 'werkt' ook stukken meer bij lang liggen zonder ondersteuning.
Ik vind epoxy prettiger werken en gebruik het daarom alleen voor 'eigen' rompen.
Rompen voor de verkoop gaan uit de polyester, ook omdat het veel sneller uithard.
 
Hoi mede bouwers,

Na wat foto's bekeken te hebben sloeg de twijfel toe. Zoals het schip van de werf af kwam, dus voor de verlenging, zag zij er misschien toch beter uit?
In ieder geval stond er een sleeplier aan boord en laat ik nou net meer affiniteit hebben met slepers dan suppliers. Het is uiteindelijk gewoon leuker varen, naar mijn idee dan.
Tekeningen vd verlengde versie had ik, foto's ook. Van de verkorte versie zijn die een stuk schaarser. Toch is er veel info te halen van de ontvangen tekeningen waar ik mee 'terug kan rekenen'.
Ik hoop via de werf, Padmos, nog wat tekeningen te bemachtigen van sleeplier, achterdek ed. Daar ontbreekt het mij nu aan, ook foto's ben ik nog naar op zoek.

Hier het zusterschip Sara Maatje XII, die later bij Acta Marine in de vloot dezelfde verlenging onder ging. De schepen waren in deze tijd in dienst bij Van Stee in Harlingen en ook iets anders van kleur.
upload_2020-7-21_23-49-48.png


Dus de knoop doorgehakt en de zaag in de romp gezet. 18 cm moest er tussenuit op het rechte middenschip.
Het epoxy is 1.5 mm dik en nog niet verstevigd, dus was ik met een ijzerzaagje in luttele secondes door de romp heen.
upload_2020-7-21_23-50-30.png


Daarna voor en achterschip uitgelijnd en de naad afgedekt met een plaatje polystyreen 1 mm. Zie hier het verkorte rompje!
upload_2020-7-21_23-52-19.png


DIt moest sowieso al gebeuren, het versterken van de romp met een aluminium profiel. Ook bied dit een goede ondergrond om het dek op aan te brengen.
Bijkomend voordeel was dat nu beide rompdelen er goed mee gefixeerd konden worden voordat de naad met epoxy werd afgedekt en waterdicht gemaakt.
Het profiel is 10x10 mm en eerst vastgezet met M3 schroeven voordat met epoxy de hele lengte aan de romp is gelijmd.
upload_2020-7-21_23-54-43.png


Gelijk ook de bodem waterpas afgegoten.
upload_2020-7-22_12-35-20.png


Voor het inkorten van de romp al de straalbuizen aangebracht. Deze zijn 3D geprint en hebben een 'voet' bovenop die door een uitsparing in de romp valt. Zo zit het blijvend stevig vast.
upload_2020-7-22_0-0-19.png


De uitsparingen zijn met een boor en slijptol gemaakt. Daarna de buizen erin geschoven.
upload_2020-7-21_23-58-17.png


Eerst gefixeerd met plamuur. Omdat in het verleden gebleken is dat plamuur niet waterdicht is dit tegelijk met het lijmen van de alu profielen in de epoxy gegoten.
upload_2020-7-22_0-2-38.png


upload_2020-7-21_23-59-7.png


upload_2020-7-22_12-35-39.png


Nu kunnen de schroefassen en hennegatskokers (roeren) worden aangebracht. Ik lijn deze altijd uit op de straalbuizen dus is het belangrijk dat die goed zitten.
Ook hier is het motto, neem de tijd en 2x meten = 1x zagen. Een klusje voor het begin vd dag ipv 's avonds laat.
 
Laatst bewerkt:
Wow, een hele scheeps-reorganisatie eventjes in 2 en een stukje korter... Ik ken dat ergens wel die eeuwige twijfel, waarom passen ze die boten toch ook elke keer aan he...
Wat kunnen we hier meer op zeggen dan knap he!

Wat ik heel leuk vind is de mooi strakke bodem die je zo krijgt, ik ga dat idee "pikken" voor mijn eigen modellen, ook krijg je zo een bodem waarin je gerust wat kan schroeven zonder je door je boot zit... Wat de inrichting van Rc aleen maar te goede komt natuurlijk.

Coole update, je moet maar lef hebben om zomaar een heel stuk van je project te zagen...
 
Fantastisch AvdH, die had ik nog niet! Daar staat veel detail op. Alleen jammer dat ze postzegel formaat zijn, krijg jij ze wel groter?

Inderdaad Jan, het bied een mooie ondergrond voor alle RC!
Een bijkomend voordeel is dat lekwater zich ook niet in een vies onbereikbaar hoekje verzameld. Ik heb zelfs modellen waar 'goten' in de epoxy gemaakt zijn om het water naar een lensput te leiden.
Ook kan je mooi profielen voor accu's erin vastzetten. De exacte RC indeling is me nog wat onzeker dus vandaar dat het hier gebleven is bij alleen een vlakke ondergrond.
 
Laatst bewerkt:
Net een weekje vakantie achter de rug en lekker kunnen doorbouwen!

Na het drogen van de epoxy binnenzijde eerst een fundatie voor de 3 roerkokers gemaakt zodat ze netjes op de juiste afstand staan en direct een behuizing vormen voor de bronslagers waar de as in draait. De roer as zelf is 3 mm RVS.
upload_2020-7-28_15-54-2.png


Toen de straalbuizen vast zaten was het tijd om de schroeven uit te lijnen.
Hiervoor is een cirkelvormig plaatje in de straalbuis gedrukt en aan de motorzijde 3 steunen gemaakt om de exacte hoek vast te leggen.
In het echt liggen de assen horizontaal maar ik kon dan niet de juiste maat motor kwijt en ook heb ik ze liever iets vrij van de bodem ivm eventueel lekwater.
Daarom staan de assen onder een flauwe hoek van 2.6 graden.
upload_2020-7-28_15-46-40.png


Daarna de positie vd motoren bepaald en fundatie platen voor de steunen ingelijmd. De 4 gaten zijn door de bodem geboord om ze makkelijker te kunnen tappen.
Later wordt dit weer dicht gemaakt van onderen af zodat het blinde gaten zijn.
upload_2020-7-28_15-48-47.png


Daarna de steunen gemonteerd en de motoren vastgezet.
Die zijn 28 mm in diameter en draaien met 1100 KV maar van dit type zijn veel verschillende KV aantallen te krijgen mocht het niet voldoende blijken.
Ze draaien straks op 6.6V wat een toerental geeft van 7260 RPM onbelast.
upload_2020-7-28_15-49-41.png


En dan een totaal plaatje, het nut van de vlakke bodem is goed te zien!
Alle delen verbonden met de romp worden gelijmd met epoxy.
upload_2020-7-28_15-47-13.png


Ook de skeg, asbroeken en as steunen aangebracht, deze zijn simpelweg op de romp gelijmd aangezien zij de as niet dragen en puur hydronamisch en esthetisch nut dienen.
De hele bende gaat nog een keer in de spuitplamuur en wordt glad geschuurd voor de 'anti-fouling' erop gaat. Ook de roertjes geplaatst.
De exacte vorm van al deze delen is een pure gok, daar ik geen onder water foto's of tekeningen heb van dit deel van het schip. Het enige wat ik zeker weet is dat er op de CL een skeg moet zitten!
upload_2020-7-28_16-2-17.png


Ook de vaste 'hekrol' geplaatst. Deze is in 2 richtingen gekromd, prima te doen met een pijpje.
Maar aan de eindes lopen ze taps toe. Dus bood de printer ook hier weer uitkomst!
Openingen voor de uitlaten van de hoofdmotoren zijn ook al aangebracht en ik vind het altijd fijn om een referentie in de vorm van een waterlijn te zien.
upload_2020-7-28_15-55-10.png


Sjoerd Hazenberg is ondertussen bezig voor mij om de lepel-boegschroef te maken. De gaten zitten er al in, gemaakt met een 'template'.
Ik heb gekozen voor een lepeltje vanwege de geringe diameter van maar 16 mm. Er bovenop komt nog een kleine brushless motor.
upload_2020-7-28_15-56-20.png


Gemaakt van een schroefdop voor leidingen, heel inventief, gelijk aan zijn water injectie zuiger.
Zie het verslag https://www.modelbouwforum.nl/threads/wid-water-injection-dredger-van-oord-scratchbouw.270378/

Kan niet wachten om hem te ontvangen en plaatsen!
upload_2020-7-28_15-56-43.png
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen Carène wat je gebruikt als koppeling tussen motor en schroefas? Gr. Klaas.
 
Mag ik vragen Carène wat je gebruikt als koppeling tussen motor en schroefas? Gr. Klaas.
Hi Klaas,

Dit zijn koppeling slangen van Graupner. Makkelijker om de schroefas te schuiven dan normaal rubber maar wat steviger dan een siliconen slang. Ik heb er in een aantal modellen al veel plezier van gehad.
Gebruik het vooral voor kleine hoogtoerige schroeven. Voor een hoog koppel op een grote, langzaam draaiende schroef is het niet geschikt, daar gebruik ik een vaste koppeling.
Maar het is qua uitlijning wat minder kritisch en het werkt ook trillings dempend waardoor de motor minder geluid doorgeeft aan de romp.

Ik ben niet zo'n fan van kruiskoppelingen eigenlijk, de enkele moeten ook perfect uitgelijnd zitten en de dubbele trillen veel en maken lawaai vind ik...
 
Hey Carene,
Lekker bezig. De boegschroef is gereed op de montage van de motor na. Zal eerdaags wel naar je toe komen. Gauw monteren zodat de romp dicht is en dan proefdraaien. Kan niet wachten :banana:
 
Bedankt voor je antwoord Carène. Benvergeten te vragen wie ze nog levert. Gr. Klaas.
 
Bedankt voor je antwoord Carène. Benvergeten te vragen wie ze nog levert. Gr. Klaas.
Volgens mij heb ik ze toendertijd in een modelbouw winkel gehaald maar tik eens koppelslang en Graupner in google in? Dan zijn ze vast wel ergens online te krijgen.
Paar euro voor een cm of 15 dacht ik... Is al wat jaartjes terug en mijn geheugen laat me in de steek... De slangen zijn nog nooit losgekomen ondanks dat ze niet geborgd zijn op de as met een beugeltje.
 
Even kijken waar we gebleven waren...

Ach ja, het maken van de zee-inlaat roosters. In het verleden vaak cnc-gefreesd maar nu een blokje gemaakt waar ze in zitten. Het in vorm buigen van een plaatje poly is echter niet altijd zo makkelijk, zeker niet op de dubbel gekromde oppervlaktes. Dus 'out of de box' denken en dit leek me een goede oplossing... Wel even een eng moment, grote gaten maken in je mooie romp..

upload_2020-8-10_16-23-20.png


upload_2020-8-10_16-23-30.png


Daarna de blokjes erin gelijmd met een overdaad aan epoxy. De linkse laat goed de vorm in het oplopende achterschip zien.
upload_2020-8-10_16-24-13.png


upload_2020-8-10_16-23-59.png


upload_2020-8-10_16-24-31.png


Dan even een twijfel momentje. De boegschroef laten maken in messing maar het blijft in het koppie zitten om te zien of het ook zelf gemaakt kan worden in 3D prints.
Dus aan het tekenen geslagen en zowaar bleek na een paar testen dat het stevig genoeg, waterdicht en een flinke toeter water gaf. Vergeleken met de messing versie was hij ook een stuk lichter, toch een beetje op de pondjes gelet en de print versie in de boot geplaatst.
De pijp is 16 mm in diameter met een wanddikte van 1.5. Het lepeltje draait in een huis van 22 mm. Omdat de bedoelde motor nog bij mr. Hazenberg lag, even tijdelijk een Robbe Roxy gemonteerd.

upload_2020-8-10_16-28-7.png


upload_2020-8-10_16-28-28.png


upload_2020-8-10_16-27-3.png


Past net, ankerkluizen ook geplaatst.
upload_2020-8-10_16-28-44.png


En even een lektest. De voordelen van een zwembad in de tuin deze warme zomer dagen!
1 zee inlaat lekte een heel klein beetje maar na een klodder epoxy is de romp geheel waterdicht (de bekende plamuur is niet waterdicht ervaring!).
Totaal gewicht tot op de waterlijn van 28 mm, ongeveer 3 kg zoals berekend.
upload_2020-8-10_16-29-38.png
 
Laatst bewerkt:
Perfecte manier om de roosters te plaatsen. Motor voor de boegschroef komt eerdaags wel weer jou kant op.
 
Bedankt Sjoerd! Het heeft geen haast.

Ze staat nu in de grijze primer, en dan schuren, schuren, schuren...
Eronder zit een laag zwarte lak zodat ik precies kan zien waar nog geplamuurd moet worden.
upload_2020-8-10_21-11-2.png


Ik twijfel nog om schelpen achter de boegschroef aan te brengen.
Nergens op tekening of foto's kan ik die vinden maar mijn gevoel zegt dat er wel iets gezeten heeft.
upload_2020-8-10_21-15-34.png


De waterlijn afgetekend en een 1e laag anti fouling erop.
Dit is nog niet de definitieve laag, ik doe dit altijd om de laatste plekjes te spotten en zeer fijn te kunnen schuren, waterproof 600 korrel.
Ook is het een goede check of de romp wel mooi 'strookt'. Aan de waterlijn zie je dit altijd meteen, helaas zie ik veel mooie modellen waar dit totaal niet het geval is.
Daarnaast gebruik ik de lijn als leidraad voor het aftekenen van appendages op de romp.
De boven water kleur RAL5021 'wasserblau' is onderweg maar het wachten is nu op het dek. Dit wordt cnc gefreesd in printplaat.
Ondertussen kan ik verder met de berghouten en RC installatie.
upload_2020-8-11_11-1-59.png


In de tussentijd ook iemand gevonden die aan boord gevaren had en warempel een foto van de sleeplier gemaakt had...
Het is niet veel, maar alles is welkom! De winch zelf barst niet van de details dus er is wel wat van te maken.
upload_2020-8-10_21-11-46.png
 
Laatst bewerkt:
Back
Top