Scania 6x6 trialtruck

Begonnen met het bouwen van een 6x6 trialtruck.
De basis is het chassis van een HG P601.
Snel geleverd uit het verre Oosten.

Cabine van Bruder, ik heb gekozen voor de Scania vanwege de details en de opengaande deuren.
Liever een MAN TGA gehad, maar die zijn er nog niet in nieuwe uitvoering.

Kwaliteit valt mij erg mee, degelijk sterk kunststof. Chassisrails zijn wel veel te flexibel maar die kan ik vervangen.
De twee versnellingsbak is ook een leuk extra, had ik niet gezien voor ik hem kocht!

20170209_215337_zpsw4bfwdkx.jpg
 
  • Like
Reactions: Cor
De wielen zijn als eerste vervangen, mooi realistisch profiel en vrachtwagen (hummer) velgen.
De maat is nog wel een punt, het chassis is eigenlijk te breed voor de Scaniacabine. Maar gezien het een budgetproject is moet ik daar maar mee dealen.
Wielen heb ik in twee maten, 96 mm en 106 mm diameter.
Met de 106 wordt de gehele hoogte-breedte verhouding beter en realistischer, maar ze zijn te groot als je naar echte trialtrucks kijkt.
De 96 mm's zijn dan weer wel goed.
20170228_221956_zpszsja7qqn.jpg
 
  • Like
Reactions: Cor
Het is trouwens een hels karwei om de Scania cabine te demonteren, echt twee avonden mee bezig geweest.
Uiteindelijk de zaag erin gezet, ik wil hem toch in twee delen demonteerbaar maken ivm de elektronica.
De cabine wordt legergroen gespoten.
20170304_163416-1_zpsnfifglwu.jpg
 
Cabine heeft veel stelmogelijkheden.
Belangrijk voor de juiste look en stuuruitslag e.d.
Wordt allemaal matzwart dus zie niet veel van terug.
20170228_222041_zpslicp6wau.jpg
 
Interessant om naast de 4x4, ook de 6x6 eens te zien langskomen op het MBF.
Wordt de achteropbouw een gesloten bak, een open laadplatform, een rolkooi,...?
 
Mooi ding! lijkt me wel interessant, alleen, die wielen steken wel helemaal buiten de cabine; de spec's geven aan dat de totale breedte 245 is en de wiel track 205, terwijl de cabine onder de 180 mm zal liggen denk ik.
Heb je er niet over gedacht om die cabine te verbreden?
Zal dit volgen.
Cor
 
Mooi ding! lijkt me wel interessant, alleen, die wielen steken wel helemaal buiten de cabine; de spec's geven aan dat de totale breedte 245 is en de wiel track 205, terwijl de cabine onder de 180 mm zal liggen denk ik.
Heb je er niet over gedacht om die cabine te verbreden?
Zal dit volgen.
Cor

Totale breedte is 225 mm, binnenzijde tussen de banden 155 mm, cabine 170 mm.

Ik zou eerder nog de assen versmallen, dit schijnt wel redelijk te doen te zijn las ik ergens, alleen het linkje naar de handleiding ging nergens heen.....
 
Laatst bewerkt:
mooi bouwverslag, vraag admin je bouw verslag te verplaatsen in de juiste rubriek.

ben zelf met een man 6x6 bezig expeditie voertuig. succes met het bouwen klaazz.
 
Goedemorgen klaazz.

Er is een bouwverslag van maar dan moet je even zoeken tussen de bouw verslagen.
Zal even een foto zoeken voor je welke ik aan het bouwen ben.
trucks2 005e.jpg
Action-Mobil-Global-XRS-7200-4.jpg
 
Vanavond de gearbox uit elkaar gehaald, liep niet fijn rond.
En ja, het asje waar het schuivende tandwiel op zit had een lager dat scheef op de as geperst zat en helemaal niet kon draaien.
Echte Chinese kwaliteit net als de inbuskopjes waar geen sleuteltje grip op krijgt en de doldraaiende boutjes.
Maar ja, de prijs is er ook naar......
 
Goedemorgen klaazz.

Er is een bouwverslag van maar dan moet je even zoeken tussen de bouw verslagen.
Zal even een foto zoeken voor je welke ik aan het bouwen ben.Bekijk bijlage 237915 Bekijk bijlage 237916

De truck van marcelinets zal geen top trialtruck worden met zo'n stijf chassis en al helemaal niet met dit type bladveren.
Om goed te kunnen trial rijden ben je een zeer flexibel chassis nodig en op zijn minst een 4-link systeem om voldoende grip te houden + lange soepele dempers.
Dus dat HG chassis in dit topic zal het vele malen beter gaan doen, en ook lijkt dit chassis een behoorlijk copy van het geweldige Axial SCX10 chassis, echter heeft die weer een veel betere aandrijving.
 
Back
Top