Scania R Topline 6x2

Dat zeker, wat mijn plan is is om een servoplaat van wima models te plaatsen en hopen dat het dan beter is

Na een lange tijd niks gepost te hebben (en weinig voortgang door te weinig zin en geen tijd door werk/school) wil ik de draad weer oppikken.

Als eerste heb ik een paar maand geleden de eerste meters met de vrachtwagen gereden.
Maar nu komt een deel waar ik nog niet zo goed weet waar ik mee bezig ben. En dat is de liftas.

Ik heb al een paar ideeën in mijn hoofd, maar daar zit ik ook weer met een paar uitdagingen.

De ideeën die ik heb zijn:

1. De as werkend maken door middel van een m2 draadstang. Het probleem hier is dat als de as omhoog gaat dat de draadstang naar voren gaat mee met de as.

2. Dit idee had ik van iemand of facebook. Met een stalen onderlijn of een visdraad de as werkend maken. dit idee vind ik wel een idee ook omdat je dan wel een beetje vering er in hebt. Maar waar ik dan mee zit is hoe je de onderlijn of visdraad vast zet. Ik zal zelf te denken om iets van een onderdeel waar de lijn doorgaat en je hem vast zet met een borgschoef (ik weet niet precies hoe dat heet)

3. een plaatje maken die ik op de onderarmen plaats van de liftas en dat ik met een draadstang hem omhoog trek.

Ik weet persoonlijk nog niet wat ik precies ga doen. elk ding heeft zijn voordelen en zijn nadelen.

Heeft iemand hier toevallig advies hoe jullie dit hebben gedaan zodat ik daar ook over na kan denken

Dat idee met visdraad kan werken. Je moet stalen onderlijnen hebben die zelf op maat kan maken. Door een lusje te maken kan je der met een tang busjes om heen knijpen.

Door deze aan een micro servo te hangen kan je deze liften.

Dan is deze bodem volgend als die naar benenden staat...

Als je het met een spindel doe dan heb je kans dat je de aandrijf as van de grond duwt

360.jpg

360.jpg

360.jpg

360.jpg

Is de liftas van mijn trailer maar qua principe kan dit ook op een truck werken. De schokdemper zorgt voor de druk op de weg zonder de servo over te belasten. De servo zet je dan in het chassis met aan de boven zijde een stukje traanplaat oid. als je verder geen afdekking monteert.

Als je het met een spindel doe dan heb je kans dat je de aandrijf as van de grond duwt

Arjan, Hier heb ik geen last van omdat ik een totaal andere ophanging heb gebruikt voor mijn scania. Ik heb een 3d geprinte ophanging die o.a. met carson luchtbalgen werkt.

En Rolf, Het is wel een goed idee alleen kom ik met die schokdemper niet weg omdat die te groot is. Dit komt denk ik ook doordat ik de ophanging aan de achterkant totaal anders heb als standaard

Ik heb ze zelf niet geprint. ik heb ze via i materialise gekocht. ik zou je wel via jou pb een link kunnen sturen naar de winkel waar ik ze heb gekocht

Na een lange tijd niks aan mijn scania gedaan te hebben had ik vorige week toch weer in in het bouwen ervan.

1 van de punten waardoor ik geen zin eraan had was de liftas. Maar na wat nadenk werk en wat zaag/boor/vijl werk is het toch gelukt.

En ook nog een filmpje van hoe die het doet. Hierbij kan je zien dat ik de servo aan de achterkant van de chassisbalk heb geplaatst. en vast heb gezet met 2 plastieken hoekprofielen. die beide 1 keer aan de servo zijn gezet, en aan de chassisbalken. Om de liftas omhoog en omlaag te krijgen gebruik ik een remkabel van een fiets die ik op maat heb geknipt.

Hier nog een 2 close-ups van hoe de servo zit gemonteerd
0rFqaD2.jpg

fzVq4du.jpg

En dit is dan de maximale hoogte die de as omhoog gaat.
9Sey78y.jpg

Daarna was het de beurt aan de verlichting. Hiervan heb ik ook toen ik bezig was niet veel foto´s gemaakt. Toen ik de eerste lampen had gemonteerd op het dak kreeg ik toch de kriebels om de verlichting eens te testen. Dus maar even in de beier software een test programma geprogrammeerd, en alles aangesloten en waarbij nodig de benodigde weerstanden in de akl-8 gedrukt (man wat is dat toch een geweldig product als je geen fan bent van kleine kabels te solderen), en toen was dit het eerste resultaat qua verlichting:

Alleen de zwaailichten:
jT3d9vR.jpg

De michelin poppen samen met de verlichting t.b.v. de lichtplaat:
3UOCNAi.jpg

En alles aan:
hxYFrCi.jpg

Nu dit was gelukt was ik weer zeer enthousiast om weer verder te gaan, dus was de volgende stap om ook de koplampen en achterlichten te testen, Gelukkig heb ik het daar simpel gehouden door printjes van rc-lab te gebruiken, dus ff alle draden uitzoeken. Wat Wago lasdoppen opgezocht (Gelukkig had ik wat van werk meegesmokkeld) en het maar op de akl-8 gezet, en alles doet het ook eens.

Dus na die stap was het weer tijd om de cabine toch maar weer op het chassis te zetten. Gelukkig had ik vandaag nog een heerlijk vrij dagje ingeplant. en kon ik mooi dat doen. na wat draden doorvoeren en wat gescheld omdat het natuurlijk weer niet wou op mijn manier is het toch gelukt om de scania weer in 1 geheel te krijgen:

9vK1Z9v.jpg

vGvfVL0.jpg

Op deze foto kan je ook mooi zien hoe ik de achterlichten van uit elkaar kan houden qua draden. In de cabine heb ik zelf ook een klein stukje krimpkous zitten met de desbetreffende kleur zodat ik zo weet welke paar met draden de linker of de rechter achterlicht is:
pxOMiEI.jpg

hOoxSK8.jpg

FivDCyX.jpg

dJBPtvR.jpg

Het enige wat ik verlichting technisch moet doen is de zonneklep monteren (wanneer die gespoten is), de toplampen en de dubbelbranders in de grill. De laatste 2 ben ik van plan om het eerdaags nog een keer te doen zodat ik alle verlichting heb gemonteerd.

Nu is het alleen nog wachten op een interieurkitje van mdtech en een paketje van beier om alle verlichting vast te bedraden en van die grote draadzooi wat netjes te krijgen. Als ik dat klaar heb dan is het tijd om hem weer te demonteren en hem in een kleurtje te zetten.

Nog wel 1 vraag: Weet iemand misschien nog een spuiter in de regio van Zwolle die hem kan spuiten?

Nu weer op naar de volgende update.....

Lekker dat je weer zin erin hebt gekregen. Voortvarend aangepakt zeg. Spuiten gewoon zelf doen toch? Maar anders eens bij een autospuiter informeren maar vraag wel of ze er ook ervaring mee hebben voor ze alle details dichtpappen

Dat zeker Rolf,

En qua spuiten. Ik heb er zelf ook over nagedacht alleen ik heb zelf geen ervaring met het spuiten van een vrachtwagen (wel een rc body) dus ik wil er tot nu toe mijn vingers niet aan branden. Een autospuiter zou inderdaad wel kunnen maar dan moet ik wel kijken wie er zonodig ervaring er mee heeft.

Back