Na een lange tijd niks aan mijn scania gedaan te hebben had ik vorige week toch weer in in het bouwen ervan.
1 van de punten waardoor ik geen zin eraan had was de liftas. Maar na wat nadenk werk en wat zaag/boor/vijl werk is het toch gelukt.
En ook nog een filmpje van hoe die het doet. Hierbij kan je zien dat ik de servo aan de achterkant van de chassisbalk heb geplaatst. en vast heb gezet met 2 plastieken hoekprofielen. die beide 1 keer aan de servo zijn gezet, en aan de chassisbalken. Om de liftas omhoog en omlaag te krijgen gebruik ik een remkabel van een fiets die ik op maat heb geknipt.
Hier nog een 2 close-ups van hoe de servo zit gemonteerd
En dit is dan de maximale hoogte die de as omhoog gaat.
Daarna was het de beurt aan de verlichting. Hiervan heb ik ook toen ik bezig was niet veel foto´s gemaakt. Toen ik de eerste lampen had gemonteerd op het dak kreeg ik toch de kriebels om de verlichting eens te testen. Dus maar even in de beier software een test programma geprogrammeerd, en alles aangesloten en waarbij nodig de benodigde weerstanden in de akl-8 gedrukt (man wat is dat toch een geweldig product als je geen fan bent van kleine kabels te solderen), en toen was dit het eerste resultaat qua verlichting:
Alleen de zwaailichten:
De michelin poppen samen met de verlichting t.b.v. de lichtplaat:
En alles aan:
Nu dit was gelukt was ik weer zeer enthousiast om weer verder te gaan, dus was de volgende stap om ook de koplampen en achterlichten te testen, Gelukkig heb ik het daar simpel gehouden door printjes van rc-lab te gebruiken, dus ff alle draden uitzoeken. Wat Wago lasdoppen opgezocht (Gelukkig had ik wat van werk meegesmokkeld) en het maar op de akl-8 gezet, en alles doet het ook eens.
Dus na die stap was het weer tijd om de cabine toch maar weer op het chassis te zetten. Gelukkig had ik vandaag nog een heerlijk vrij dagje ingeplant. en kon ik mooi dat doen. na wat draden doorvoeren en wat gescheld omdat het natuurlijk weer niet wou op mijn manier is het toch gelukt om de scania weer in 1 geheel te krijgen:
Op deze foto kan je ook mooi zien hoe ik de achterlichten van uit elkaar kan houden qua draden. In de cabine heb ik zelf ook een klein stukje krimpkous zitten met de desbetreffende kleur zodat ik zo weet welke paar met draden de linker of de rechter achterlicht is:
Het enige wat ik verlichting technisch moet doen is de zonneklep monteren (wanneer die gespoten is), de toplampen en de dubbelbranders in de grill. De laatste 2 ben ik van plan om het eerdaags nog een keer te doen zodat ik alle verlichting heb gemonteerd.
Nu is het alleen nog wachten op een interieurkitje van mdtech en een paketje van beier om alle verlichting vast te bedraden en van die grote draadzooi wat netjes te krijgen. Als ik dat klaar heb dan is het tijd om hem weer te demonteren en hem in een kleurtje te zetten.
Nog wel 1 vraag: Weet iemand misschien nog een spuiter in de regio van Zwolle die hem kan spuiten?
Nu weer op naar de volgende update.....