schakeling tussen 2 accus

• Topicstarter Topicstarter etb
  • Startdatum Startdatum
E

etb

Guest
Hallo
ik ben nu een tijdje bezig met een voerboot te maken
heb er 2 accus in zitten links en rechts

er zitten er 2 in om de boot in evenwicht te houden

maar als 1 accu leeg is moet ik m er uit halen en aan de andere kant er in doen (catamaran model)

nu zou ik graag willen weten is er een soort schakelaar dat ik van accu 1 om kan schakelen naar accu 2

en dus de accus er eigenlijk nooit meer uit hoef te halen

dus stand 1 accu 1 en stand 2 accu 2
met 1 schakelaar

bvd ETB

Ja hoor die bestaan
Maar gezien de stromen die er lopen
Moet je dat met twee relais doen
Want de schakelaars die ik in huis heb kan dat dus niet aan
Ps met een relai gaat het ook
mvg
Frederik

bijde accus op elkaar aansluiten kan je ze dan ook tegelijk laden ?
is daar mischien een tekeningetje van

ik weet geneens wat een relais is :)

beiden nieuwe accus? ja dan kan het prima.

gewoon rood aan rood en zwart aan zwart knopen dus van de 2 stekkers. 1 stekker maken.

met zon stekkertje die ook vaak in bestuurbare auto's zitten?.

ik weet niet of dat zou kunnen?, maar dan heb je maar 1 zon lader nodig, voor beide accu's

beiden nieuwe accus? ja dan kan het prima.

gewoon rood aan rood en zwart aan zwart knopen dus van de 2 stekkers. 1 stekker maken.

gaat er dan geen rook uit me boot komen :)
als ik 2 accus tegelijk op heel het zooitje zet ?

en laden kan ik dan waar die 2 roden en 2 zwarten samen komen gewoon de laad klemmen er op zetten

de accus zijn niet nieuw

als je ze beide op elkaar aansluit gaat die wel altijd op top, en als je 1 accu aan zou sluiten gaat ie half vermogen leveren, of heb ik dat nou mis?,

of bedoel je met schakelaar niet, 1 accu of beiden?.

Maar het is jou boot!.
dus als jij een schakelaar wil, ik hou je niet tegen, miss is het ook beter van wel..
maar ik weet er ook niet zoveel van

in mijn ogen vind ik het besten

dat ik met 1 schakelaar tussen 2 accus kan schakelen dus dat ik verder niks hoef te doen

dus de schakelaar stand 1 accu 1 stand 2 accu 2

Het kan met een dubbelpolige wisselschakelaar, neem zo’n tuimelmodel, maar let wel op de maximumstroom. Met de twee middelste contacten ga je naar je belasting (motor), de twee bovenliggende contacten sluit je aan aan accu 1 en de onderliggende contacten sluit je aan aan accu 2. Let wel op dat de polariteit op alle contacten in dezelfde lijn liggen. Bv links alle + en rechts alle -.

De accu’s parallel aansluiten is een goed idee, zo kan je langer varen, maar let wel op dat je lader de stroom om 2 accu’s tegelijk te laden aankan.

Chris

het probleem met 2 accus aansluiten is voor mij
dat ik niet weet hoever ze leeg zijn en hoeveel ik dan moet bij laden
2 accus aansluiten kan ik op zich wel doen appart laden is ook geen probleem
maar ik heb gelezen dat ze gelijk moeten zijn kwa vol of leeg
en dat word dan denk een rommel

voor deel van zoon schakelaar is van mij dat ik bv 1 accu helemaal leeg vaar en dan kan laden

Voila, gebruik zo een schakelaar:
IMGP0165.jpg

Aan de linkse contacten bat 1 en aan de rechtse bat 2. In het center sluit je de motor aan, en zoals Elecricalstorm al zei de plus en de min op één rijtje.
Deze schakelaars kunnen de stroom van een voederboot perfect aan.

kijk dat is wat ik zoek
links kan je plus en min aansluiten van accu 1
rechts plus en min van accu 2

in het midden plus en min naar de regelaar

als dat zo is dan is deze schakelaar perfect
waar zijn deze te koop ?

Ik heb deze ergens van een afbraak op het werk, maar bij een electronica winkel moeten deze te verkrijgen zijn. Conrad ?
Er bestaan ook kleinere modellen met soldeerlippen ipv vijsjes, maar deze kunnen geen grote stromen aan.

het is gewoon voor een afstand bestuurbaar voerbootje op de accu staat 6v7,2ah

Neem toch maar een robuuste uitvoering van dit type schakelaar. De kontakten zullen een van de zwakste punten zijn in de schakeling, en door deze zo groot mogelijk te nemen verklein je de kans op problemen.

oke dankje voor je reacties (iedereen bedankt
ik ga morgen naar een paar winkels electro winkel en quartel
ik zal kijken of ze deze hebben

mvgEtb

Ik heb geen ervaring met boten, maar mij dunkt gaat dit niet zo heel veel stroom trekken. Misschien is het mogelijk om met een eenvoudige ampèremeter de stroom te meten als de motor draait. Leg hem wel in ’t water, want bij belasting gaat die stroom wel beduidend de hoogte in. Anderzijds als je er eentje koopt die 240Volt/10A kan schakelen ben je nooit gezien.

De 7,2 Ah op de accu zegt niets over de gevraagde stroomsterkte van de motor. Deze accu kan 7,2 ampère (A) leveren gedurende 1 uur (h). Is de gevraagde stroom 3,6 A dan kan ze het 2 uur volhouden enz…

Chris

hoi
ik begrijp je berichtje even niet
krijg ik stroom verlies door zoon schakelaar nee toch?

het is een voerboot dus het is maar een paar keer varen en geen uren

Back