schakeling tussen 2 accus

• Topicstarter Topicstarter etb
  • Startdatum Startdatum
Nee hoor, geen stroomverlies.
Wat ik bedoelde is dat je voordat je de schakelaar koopt misschien kunt controleren hoeveel stroom er uit de accu stroomt wanneer het bootje in bedrijf is. Dit doe je best met de schroef in het water. Als de schroef onbelast is (niet in het water) vraagt de motor minder stroom, dus testen in het water.
Je mag geen schakelaar kopen onder de waarde die de ampèremeter aanduid. Daarom de (veilige) marge, een schakelaar die 240V kan schakelen en 10A kan geleiden.

Chris

ik heb net de goede schakelaar gekocht
en er zit zelfs ook een uit functie op

maar ik heb al een uit schakelaar op me boot waar ik de 2 regelaars mee kan uit zetten noormaal hebben de regelaars een eigen uit schakelaar maar daar had ik er 1 van gemaakt

maar kan ik die schakelaar van de regelaar nu niet gewoon weg laten en die draadjes aan elkaar solderen

want nu kan ik gewoon gelijk de plus en min van de accu uitzetten

bvd

Van schakelaars ben ik niet zo kapot van. Hij geeft spannings verlies, en een kans op storingen.
Als je trouwens 2 loodaccus gebruikt (zwarte of grijze blokken bij 7,2ah 150x94x50mm groot) kun je deze beter parallel zetten. Een loodaccu mag je n.l. niet helemaal leeg trekken (<5,4V), want daar gaat hij van kapot. Daarbij is de werkelijke capaciteit van een loodaccu groter bij een lagere stroom. Dus bij 2 accu's is dit de helft dus kan je in totaal langer varen dan de twee accus appart. Het lijkt raar, toch is het zo.
Om de loodaccus parallel te schakelen hoeven ze helemaal niet even oud te zijn, dit geld alleen voor serrie schakelen (+ op -).
Ik mag aannemen dat je bij de boot een speciale gel-loodaccu lader hebt. dan mag je de accusgewoon parallel aangesloten laden. De lader stopt vanzelf wanneer de accus weer vol zijn.

ik heb een accu lader met 2 van die klemmen er op

maar kan ik de regelaar schakelaars gewoon vast solderen (de draden aan elkaar)
en dat ik het gewoon alleen met deze schakelaar de boel aan en uit zet dus gewoon de plus en min dan is alles gelijk uit

Laatst bewerkt door een moderator:
maar kan ik die schakelaar van de regelaar nu niet gewoon weg laten en die draadjes aan elkaar solderen

je kan die schakelaar ook gewoon op ‘aan’ laten staan, dan hoef je niets te solderen. Het spanningsval over een schakelaar is echt verwaarloosbaar hoor.

Chris

Hoi,
Bij mij is het eigenlijk de bedoeling van en backup batterij te installeren.
Ik heb dus een hoofdaccu die ik normaal gebruik, maar aangezien ik als de boot aan het varen is de bat.meter niet zie, kan het zijn dat de accu leegraakt (= zwemmen:p) Daarom zou ik een tweede, kleine accu installeren.
In geval van nood moet ik dan met de zender kunnen schakelen naar de tweede accu.
Bestaat er een soort schakelaar die ik op afstand kan bedienen?
(fabrikant en bestelnr?:worship:)
Ik denk niet dat dit via relais moet daar bij het schakelen de boot stil ligt en er dus geen verbruik is.

Dank bij voorbaat

Back