Scheeps verlichting draadje

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Cotjuh, 17 mei 2011.

1. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Niet volgens mij, dat weet ik zeker;)

2 dezelfde lampen zijn niet beter zichtbaar. Het is puur om er voor te zorgen dat je niet in het donker, in de regen, op een slingerend schip in een mastje moet klimmen om een flutlampje te vervangen. Dat kan dan wachten tot een veilig moment.

2. Eugène

Eugène

Lid geworden:
    16 okt 2021
    Jammer dat op dit soort waardevolle draadjes de foto's weg zijn:confused:, wat is het nut nog dan?

3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    op pag 5 is alles opnieuw herhaald door Klaas, toppic is dus nog zeker zinvol

4. Eugène

Eugène

Lid geworden:
    16 okt 2021
    Klopt Marc ik heb het dan niet juist verwoord: ik bedoelde eigenlijk meer de (afwezigheid van) de vele plaatjes waarvan nu alleen de code "image" in de tekst staan.

En meer inhoudelijk: Ik weet welke verlichting op zee nodig is (de BVA en COLREGS beschrijven dat prima) maar wat er niet bij staat is op welke plaats aan de mast betreffen rondschijnende lampen zitten. En of het stoom licht onder of boven de 1 of 2 extra witte toplichten zit (ivm sleep < of > 200m). En dat op het panama kanaal of het Schelde reglement bijzonder eisen gelden gaat wat te ver voor een modelbootje. Het gaat natuurlijk meer om hoe het echte schip is uitgerust en niet wat op de SRW een speciale regel is.

Voorts heeft een stoom licht een beperkte schijnhoek naar voren (tot 122,5 achterlijker dan dwars en dito voor heklichten.
    Een foto zoals die van de vlaamse politieboot zou dus erg behulpzaam zijn. Op een sleper heb je vaak een mast staan met 3 horizontale armen. Waar zit waar op zo'n arm is de vraag....
    Verlichtingprincipe.png

Laatst bewerkt: 16 nov 2021
  5. PdeZet

PdeZet

Lid geworden:
    11 jul 2021
    Onderstaande zegt het Westerschelde reglement ervan, de verlichting zal dus in het BVA dezelfde uitvoering hebben als in het SRW aangezien niet van schepen verlangt kan worden om de verlichting aan te passen elke keer als ze door een ander wetsgebied varen.
    • 1 Een sleepboot of een werktuiglijk voortbewogen schip dat één of meer schepen sleept of assisteert moet, behalve de zijdelichten en het heklicht, onder of boven het in artikel 23, eerste lid, onder a, bedoelde toplicht een tweede wit licht voeren van gelijke inrichting en sterkte als dit toplicht.
    • 2 Wanneer twee of meer sleepboten gezamenlijk één of meer schepen slepen of assisteren, moet ieder, onder of boven de in het eerste lid genoemde lichten, een derde wit licht voeren van gelijke inrichting en sterkte.
    • 3 De bij het eerste en tweede lid bedoelde lichten moeten in verticale lijn staan en wel zodanig dat het onderste gevoerd wordt op een hoogte van ten minste 2 meter op een schip met een lengte van minder dan 50 meter en op een hoogte van ten minste 3 meter op een schip met een lengte van 50 meter en meer.
    • 4 Het bepaalde in het eerste, tweede en derde lid is eveneens van toepassing op zeeschepen.

6. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    sorry te snel geweest

Bijgevoegde bestanden:

7. Marcel vd D

Marcel vd D

Lid geworden:
    25 nov 2021
    Hierin wordt alles heel duidelijk beschreven,,,,

Bijgevoegde bestanden: