Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De messing hulzen werden nooit geverfd aangezien dan als de schietbuis warm werd de verf er voor zou zorgen dat de huls zou blijven plakken. De gele kleur is authentiek voor brisant, grijs werd gebruikt voor oefenschoten (inert gevuld) voor de Tirpitz, Scharnhorst en Bismarck waren 3 typen granaten beschikbaar. Voor de 38 cm kanonnen die als kustverdediging werden gemaakt was een 4e type beschikbaar omdat deze kanonnen een langere kamer hadden en dus met een grotere kruitlading konden schieten.
Roel,Hans, kun je mij uitleggen hoe die messing hulzen dan gebruikt werden?
Het lijkt mij bijzonder inefficiënt om een 38cm kanon te laden met een granaat en er vervolgens een messing huls achteraan drukken die je uiteindelijk, na het schot, er weer uit moet halen. Dan is de Amerikaanse en Britse methode (met compleet verbrandende kardoezen) volgens mij sneller.
Overigens: Scharnhorst en haar zusterschip Gneisenau hebben nooit 38cm bewapening gehad. Ja, er waren wel plannen voor, maar hun 28cm kanons zijn nooit vervangen.
De hulzen zijn inmiddels geel, maar de schroeven laat ik messing / koper. Nu niet gaan vertellen dat die in het echt groen waren of zo hoor!
Misschien koop ik nog eens echte...