schoonmaken met hogedrukreiniger

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door daviduck, 23 apr 2010.

1. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Nee hoor, gewoon stalen kogels. :D

2. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Tenzij ze een vergelijkbare werking (of voor die prijs zelfs betere) hebben als de beroemde HyperBearings zou ik me toch behoorlijk genaaid voelen :rolling:

3. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Laten we het even on-topic houden, ik haalde het alleen aan als voorbeeld over wel of niet goed.

4. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003

??? Jij bent echt raar, zoals ik al een bladzijde terug aangaf...
    Wie heeft vrijwel alle sticky topics met tips, oplossingen en handleidingen geschreven in dit auto topic? Volgens jou zeker sinterklaas ofzo.
    Dat jij alle nuttige tips die ik geschreven heb niet leest of niet begrijpt is een ander verhaal, maar ga niet zeggen dat jij nog geen nuttige tips van mij hebt gezien. Dat zegt dus meer over jou dan over mij....

5. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Ik heb het over dit draatje
    In dit draatje staat van jou aleen gezeik
    En oja dingen waar elke lagerfabrikant grijze hare van krijgt
    Het is niet gek dat lagers lekker soepel loopen nadat ze in de wd 40 hebben gelegen
    er zit dan namelijk geen vet meer in het lager wat weerstand geefd
    Dat is lekker als je eve hard wilt gaan
    maar niet als je lang wilt rijden
    Ik kom uit de macinebouw vandaan en heb erg veel temaken met lageringen en wat wel en niet magt
    En voor elk lager gelden dezelfde regols
    Geen vet of olie is geen smering
    dichte lagers zijn digt omdat er long life vet in zit
    dit kan helaas niet tegen kruipolie en verliest dan zen smeerende werking
    En dat vet wat er in hoort te zitten doet nog iets
    Het stoot water af waardoor lagers redelijk goed tegen water kunnen

6. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ach.... als je uit ervaring praatte zou ik je nog niet geloven want mijn ervaringen zijn toch anders, ik gebruik WD40 al vele jaren voor div. auto's. En tja... ik ga nu de 2e seizoen in met een auto met een dezelfde set lagers dus of ik moet super-lagers hebben (standaard kit lagers) of WD40 smeert wel degelijk en dat laatste is gewoon waar. Ook mijn snelheden zijn niet de laagste dus droog of stroef lopen doen ze dus ook niet.

Wat wij met onze modelauto's doen zal niet alleen bij de lagerboer zijn nekharen doen strekken al denk ik dat hem dat ook geen reet interesseert. Wij gaan voor maximale prestaties (zeker als je wedstrijden rijdt) en dan wordt er heel anders met de materialen omgesprongen.

Vergeet je kennis als het om modelbouw gaat en zeker als het om racen met maximale prestaties gaat, de kennis die jij bezit is puur voor normaal gebruik voor een maximale levensduur en een minimale slijtage (speling)

7. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Voor modelbouw lagers geldt: 'Live fast, die young'!!

8. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Daarbij, jij praat over MACHINELAGERS.. en die zijn gebouwd op jarenlang soepel draaien zonder enige vorm van onderhoud.. de modelbouwlagers maken niet meer als 50 draaiuren totaal voordat ze vervangen worden..

9. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Zelf op fabrikanten sites staat inspuiten met WD40 en dan met de compressor er overheen. Oja wel een veiligheidsbril dragen... (Amerikaanse bouwer) :-D

10. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    WD-40 is geweldig spul voor je auto's en lagers......

Wat van toepassing is in de machinebouw is totaal niet interresant/relevant voor de modelbouw.....

Je hebt een auto waar je hard mee wilt gaan .... Niet zolang mogelijk met je lagers doen ...

11. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Inderdaat mijn kennis is bedoeld voor lange levensduur
    Wil je echt voor snel gaan
    haal dan bij de lagerboer C3 lagers haal daar het vet uit en haal bij de lasulec T S L
    dat is een speciaale dooping voor olie
    Maar dat werkt in lagers beter als wd40
    De lasulec is een automateriaalenzaak

Geloof me ik ga al wat langer mee in de modelbouw
    iets van 18 jaar

12. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Jammer van deze 2 afsluitende opmerkingen in je post. What's your point?? Of zoals de jeugd tegenwoordig zegt: Boeiuuuh ... ;) Er zit een wezenlijk verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Dat laatste krijg je op deze manier nooit.

13. rattie...

rattie...

Lid geworden:
    24 jun 2007
    blijkbaar staat daar niks over op papier zo aan je spelling te zien

14. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Lausalec verkoopt de lagers die wij nodig hebben niet, ze kunnen ze wel leveren, maar alleen op speciale bestelling en met een minimale hoeveelheid (250+)

TSL is algemeen gebruikte 'smeer' olie, echt niks bijzonders.

Producent van TSL is een nederlands bedrijf: tsl olie, tsl vet, kruipolie en oliepen met praktijkervaringen en verkoopadressen in Nederland. De tsl olieversterker , TSL Olie, wordt met veel succes gebruikt in de auto, de motor en de industrie

Maar het is niet ontwikkeld voor de modelbouw.

Wat goed werkt is de créme die inline skaters gebruiken voor hun wedstrijd skates zoals Bones Speed Cream: Speed Cream Lubricant Accessories Products Bones Skateboard Bearings
    En voor het oliëen de lagers eerst goed reinigen met bijvoorbeeld dit ding: Bearing Cleaning Unit Accessories Products Bones Skateboard Bearings

15. rattie...

rattie...

Lid geworden:
    24 jun 2007
    wordt het niet tijd voor een slotje??

16. roland1973

roland1973

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Nou liever niet want ik weet nog steeds niet of je de auto nou wel of niet schoon moet/kan spuiten met een hogedrukreiniger:rolleyes:

Ik ben van mening dat het ethisch onverantwoord is:celebrate:
    ff de chips pakken......

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Aan al die mensen die heel hard roepen dat j.weel ongelijk heeft en hem belachelijk lopen te maken.....

In een lager zit lagervet als het goed is. Probeer het voor de grap nou eens zelf. Smeer ergens wat vet op (beste voorbeeld: aangekoekt kettingvet van een motorfiets, het meest hardnekkige spul wat je maar kunt bedenken). Spuit er wat WD40 op en veeg het af met een doek. BRANDSCHOON, in één keer vegen. Al het vet is weg.

Citaat van http://www.wd40.nl/marken_wd40_faq_nl.php
    Waarvoor kan WD-40 als reinigingsmiddel worden gebruikt?

WD-40 kruipt onder de volgende stoffen door en verwijdert ze eenvoudig van voer- en vaartuigen, gereedschap en (industriële) uitrusting: olie-, vet- en teerresten en bijvoorbeeld lijmresten. WD40 helpt zels bij het verwijderen van kalkresten op bijvoorbeeld waterkranen en douches, alsook kauwgom van tapijten.

j.weel heeft helemaal gelijk. Als je het vet in je lagers wilt laten zitten: GEEN WD40 er op spuiten want het loopt er daarna gewoon uit. Als je je (dure) lagers wilt ontdoen van hun vet en dat wilt vervangen door een ander smeermiddel: prima, WD40 erin en klaar.

En dat is ook direct het probleem van reinigen met hogedrukreinigers, je spuit overal het vet uit en water erin (zeker als je "gesloten" kogellagers hebt). Een prima recept om ieder lager om zeep te helpen. Als je het al doet zul je na afloop alles waar water in kan blijven staan uit elkaar moeten halen en voorzien van nieuw smeermiddel.

Modelbouwauto's zijn wat dat betreft echt niet anders dan crossmotoren of al het andere wat vies wordt en schoongemaakt moet worden.

Laatst bewerkt: 27 apr 2010
  18. janschip

janschip

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Mijn reactie geef ik NIET om iemand belachelijk te maken.

Maar wanneer ik deze link volg krijg ik:

Wanneer het piept, kraakt, vastzit of roest dan moet je WD-40 gebruiken!
    WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:

• roestverwijderaar
    • smeermiddel
    • contactspray
    • reiniger
    • corrosiepreventiespray
    Er staat toch ook smeermiddel bij?

Schiet mij maar lek, zoveel tegenstrijdigheden.

Op dit moment ga ik toch voor het advies van Roelof, savage, snelle henk etc dat zijn toch naar mijn mening toch wel de mensen met goede adviezen.

19. rattie...

rattie...

Lid geworden:
    24 jun 2007
    gooi je auto gewoon in de vaatwasser... probleem opgelost :D

20. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Voor ons, als modelbouwers, moet dat zijn:

"...Wanneer het piept, kraakt, vastzit of roest dan moet je NIEUWE kopen..."

Deel Deze Pagina