schoonmaken met hogedrukreiniger

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door daviduck, 23 apr 2010.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gelukkig. ik ook niet, volgens mij kun je hier ook op een normale manier over van gedachten wisselen :)
    Ja, er staat OOK smeermiddel bij. Er is geen tegenstrijdigheid. Wat WD40 doet is vet en olie oplossen en vervolgens zelf als smeermiddel achterblijven. Daar is niks mis mee. Wat ik al zei, als je WD40 als smeermiddel wilt gebruiken kan dat prima. Maar als je het in een lager met lagervet spuit dan verdrijft het het originele veel dikkere en duurzamere lagervet.

    Als je een vet oppervlak eerst inspuit met WD40 en vervolgens met hoge druk afspuit is er helemaal niets van vet of smering meer over. Je zult nadien dus al het water weg moeten krijgen en het lager opnieuw smeren. Dat kan met WD40, naaimachineolie, lagervet, wat je maar wilt. En dat kan alleen goed door alles uit elkaar te halen. Waarmee je dan dus net zo goed direct had kunnen beginnen :D
     
  2. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Okee WD40 is wat dat betreft een ideaal middeltje.

    Eerst inspuiten met WD40 daarna met luchtcompressor (ongeveer 3 of 4 bar) droogblazen en draaiende delen weer even inspuiten.

    geen water of hogedrukreiniger nodig denk ik dan.
     
  3. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    @ j.weel

    zoals hier al diverse malen gezegd machinebouw lagers zijn totaal anders dan modelbouwlagers.
    wat ik gezien heb aan machine lagers waren allemaal open en moesten nog ingevet worden met vet naar keuze.
    en daar zal echt geen zand bij komen en dat is bij modelbouw lagers echt wel anders

    invetten van modelbouw lagers is mijns inzien onmogelijk.(misschien met big scale maar dat weet ik niet)
    ten eerste zijn die veel te klein om in te vetten NA dat ze gemaakt zijn en ten tweede zijn ze afgesloten.
    ik rij zelf off road en je wilt niet weten wat een zand er na een dagje OP de lagers zit.

    wel weet ik dat als mijn lagers niet meer goed rollen ze na een nachtje wd 40 weer goed mee kunnen. ze zijn dan natuurlijk niet nieuw.

    en vuiligheid wegpoetsen van je kunststof delen werkt met wd 40 ook grandioos. probeer maar eens.

    ps probeer eens wat aan die spel fouten te doen want dat past niet bij iemand van jouw leeftijd.
    natuurlijk maken we allemaal wel eens een typfout en daar zal bijna niemand moeilijk over doen maar in jouw geval vind ik het toch vervelend worden.
     
  4. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Interpunctie :sleeping: En nu eens kappen met dat geblaat over taal. Ga dan lekker op Fok zitten.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Wanneer ze dat bij mij doen krijgen ze een WD-40 behandeling en hou ik ze voor een strandmeeting :p

    Alleen als ze vastzitten is het meteen een enkeltje kliko ;)

    WD-40 is hier altijd in huis , meestal meerdere bussen omdat je het spul gewoon voor van alles kunt gebruiken.... In m'n werk zijn er ook zat bussen doorheen gegaan om machines en gereedschap soepel te houden....
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    De C3 lagers kun je bestellen bij groot techniek
    T S L zorgt voor een langdurig blijvend smerend laagje
    Wij hebben er mee getest in automotoren
    Met tsl liep een motorblok zonder olie 2 uur langer dan zonder tsl
    WD 40 verdampt heel snel uit een lager
    Binnen 3 minuten zit er niks meer in en rol je gewoon staal op staal

    Maar afspuiten met een hogedrukspuit is niet aan te raden
    En daar gaat het hier om
    Je spuit algouw met 40 bar
    daar is de 3 a 4 bar perslucht dus niks bij
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Tjonge, staan die ee's voor eigenwijs of zo. Alle rijders met een dik pak kennis geven hier aan dat het geen probleem is. Laat ik het eens anders stellen, leg jij eens uit hoe je uit gesealde lagers met een compressor olie wegspuit. Ga je gang!

    Het is duidelijk dat je voorzichtig moet zijn met perslucht en lagers als je je auto schoonspuit. Nogmaals... Alle Europese en Wereld-toppers uit de diverse klasses spuiten hun auto af met perslucht. j.weel geeft aan dat ze niet goed bezig zijn.
     
  8. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    amateur... modelbouw = modelbouw geen machinebouw of wat dan ook

    wil je geen wd 40 gebruiken? prima gebruik dan dit

    http://www.rchellevoet.nl/product_info.php?products_id=4349

    gebruik ik zelf ook, 1 druppel is genoeg en ze lopen er een stuk beter door en zelf beter als lagers met wd40 of dat vet
    en je hoeft je lagers niet open te priegelen gewoon op de afsluiting doen en het kruipt er van zelf in
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2010
  9. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    En dan nog een hele goede:

    Smeerolie Kroon naaimachine-olie 110 cc.
     
  10. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    En wil je ze heel soepel hebben lopen moet je gewoon eens Serpent oneway lube proberen.
    Voor de mensen die die tijdens de Baanbrekers wintercompetitie zich afvragen waarom mijn M18 zo hard kan, bij deze de tip.....
     
  12. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    dat zou toch niet zo veel schelen met de tornado bearing oil?
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Serpent one-way lube :thumbsup:

    Standaard aanwezig in de polybutler ....
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    Dat is simpol alle europeese toppers hebben vaak geen interesse in levensduur
    meestal krijgen ze wel het een en ander gesposord

    met de compresor blaas je het vet niet uit de lagers
    maar stof er in
    Waardoor ze stroef gaan loopen
    En als je ze daarna inspuit met WD40 lopen ze weer soepol maar lost het vet op weg levensduur
    Of je nou in de industie een lager gebruikt of in een modelauto
    Een lager blijft een lager

    Roelof die tip van jou ga ik wat mee doen
    Ik zal het spul is testen

    Het is niet zo dat ik weiger wd40 te gebruiken
    We hebben het gebruikt
    Met het resultaat dat de ingespoten lagers veel korter mee gingen


     
  15. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Of je haalt bij SKF een tubetje lagervet spul is net zeep en werkt perfect.
    Overigens ook ik spuit ze schoon met WD 40 en erna paar druppels afterrun erin en voila ze gaan weer een wedstrijd mee.

    Oh weetje: WD 40 = Water Displacement 40th try (40e poging voordat ze het product hadden zoals we het nu kennen) Nadeel van WD40 als het er langer in blijft zitten doet het juist het tegenovergestelde: Het trekt water aan!
     
  16. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Een ander verhaal is dat WD40 'Water Displacement 40 DAYS' betekent.... Het garandeert 40 dagen lange vochtverdrijving...
     
  17. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    En Hier levert WD40 40 posts op ;) (ok 77)
     
  18. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht

    Wat ik begrepen had, dat het de 40ste poging van de maker was voordat hij tevreden was. Ik zoek het nog wel eens uit als ik zin heb. Het is eigenlijk niet echt belangrijk.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.818
    Locatie:
    Sassenheim
    Mij staat ook bij dat het iets van formula nr.40 was, lang leve Wikipedia:
    WD-40 - Wikipedia, the free encyclopedia


    WD-40 stands for "Water Displacement - 40th Attempt". Larsen was attempting to concoct a formula to prevent corrosion, by displacing the standing water that causes it. In the process, he arrived at a successful formula on his 40th attempt.[1] WD-40 is primarily composed of various hydrocarbons.
     
  20. Kars

    Kars

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Drenthe, Assen
    Hallo allemaal,

    Misschien even een domme vraag hoor, maar
    waar koop je WD-40? want het lijkt me erg handig.

    Mvg,

    Kars :)
     

Deel Deze Pagina