Schroeven + assen - wat voor soort schip etc. past?

...En niet te vergeten: beter strokend dan met papier! (die stroken papier die nu de "huid" vormden zijn zo slap dat het hele geheel alle kanten op bobbelde..., erg handig als je schroeven opeens daardoor aanlopen ;-) )
Dit gaat hopelijk een projectje voor van de winter worden, ik moet mezelf nu eerst gaan motiveren om weer wat aan het huis te gaan doen. Nog genoeg te klussen daar namelijk.

@Roel. Jammer dat de M.A.S. niet iets groter is... Maarja... projecten genoeg.

In de tijd dat je een papieren mock-up opzet, bouw je hem eigenlijk ook al in balsa, en strakker... en eenvoudiger water-proof te maken... vaarklaar.
Als tussenstap is natuurlijk prima met papieren stroken het ruimtelijkinzicht te testen.

Met dunne kartons laten vlakken zich wat beter vormen door de materiaalstijfheid, doch wordt een model al snel flink zwaar.

Engelsen hadden vroeger een naam/faam in papier varende modellen te bouwen. Papier natuurlijk doordrenkt van de verfjes en lakken om het materiaal door en door te verduurzamen. En laag op laag...

Bij karton lukt je dat waterproofen niet zo goed. Doorboor je de lakseal... bij een barst of een losspringende schilfer... dan werkt het karton als een spons... en is je noeste arbeid in een oogwenk omgezet recyclebare pulp... :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Check. Maar het voordeel van papier en karton was, dat het:
-a- goedkoper was
-b- minder stuk ging in de achterbak onderweg naar de vakantiebestemming...

Ik ga komende tijd rustigaan het spantenplan uitwerken met holle ruimtes voor de accu ('s) en apparatuur, trappetjes achteraan, dekken, opbouw... de hele reut zeg maar, zodat ik van de winter lekker aan het snijden en plakken kan gaan.

Even het stof van een oude discussie afblazen...

Ik heb van het weekeind twee van deze motoren opgeduikeld, met bij voorbeeld dit project in het achterhoofd. Maar uiteraard heb ik er nog wel wat vragen over:
-Zijn ze hier geschikt voor? En zo niet; waarvoor zouden deze schatjes (ze zijn lief klein) dan wél geschikt zijn?
-Wat voor props zou ik hierop kunnen draaien? Ik zou het graag willen weten van zowel hydro als fully submerged props (indien mogelijk)
-Zijn er specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoor graag jullie meningen...

Misschien dat dit wat inzicht geeft?

"Habe den Motor im Graupner Mini-Sprint montiert- super Motor.
Fahre das Boot mit Turnigy 3S 1600 30C mit Graupner K29. Zuviel Power
f�r dieses kleine Boot. Hier die gemessenen Daten:
11.6 Volt
17 A
29000 UpM
Der Motor wurde bei dieser Belastung in 5 Minuten nur handwarm -
30 Grad."

Die opmerking had ik ook al gelezen inderdaad, en een beetje zoeken leert dat de Mini Sprint een 400mm lange monohull is die origineel door een brushed 400-size motor wordt aangedreven (als ik het goed heb gegoogled...).
Die Graupner K29 kan ik niet vinden; als ik een gokje doe zeg ik: Carbon 29mm speedprop?

Hoe ver in de buurt kom ik als ik denk dat het toerental te hoog is voor een onderwaterprop en dus meer geschikt voor een semi-submerged propje, van maximaal 30mm? En dat deze motoren dus meer geschikt zouden kunnen zijn als "upgrade" in dat NQD-prul van me, of een nieuw te bouwen échte speedboot?

30000 toeren lijkt me ook wat veel voor een prop onder water. Ik zou voor je project blijven bij de motoren die je in je kartonnen mock-up had, daar had je toch een leuke, realistische snelheid mee, en deze brushless "monstertjes" voor een snelle boot houden.

Back