Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

1. Erwin van Leeuwen

Erwin van Leeuwen

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Hoi Jan ,er staan zoveel bouwverslagen op het forum , maar ik heb je bouwverslag gelezen wat een mooi model ook het verweren , een mooi realistisch model om trots op te zijn.
    Ik kijk uit naar je volgende voortgang.
    groet Erwin.

2. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Sorry Jan je hebt gelijk,had ik even overheen gelezen.:oops:

Mooi waas trouwens.

3. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Voor mij een weekend met veel andere prettige verplichtingen...

Had nog wel wat boodschapjes willen doen omdat ik vrijwel door het buis en staf materiaal heen ben dat ik ook voor de relingen gebruik. Helaas dat zat er niet in ...
    Maar evengoed. In een paar "tussen uurtjes" op het dak wel nog de lichte bleke witte "waas" van opgedroogd zoutwater kunnen nevelen.
    Op de onderste foto is dit door een andere lichtinval wat beter te zien..
    En omdat dit vrijwel direct helemaal aandroogd kon ik ook de wand van de.opbouw rondom in de kleur zetten..
    Dus kon ik het ook niet laten om wat eerste voorzichtige stappen van de verwering te doen bij kunstlicht. Maar de laatste hand wil ik doen bij daglicht en dus dat komt nog... .

IMG_1605 - Copy.JPG

IMG_1604.JPG

En voordat er reacties komen..
    Ja , onderaan de staande wanden komt ook nog een streepje van de rode dekkleur terug.
    Op oude foto's van het schip is dit niet te zien , maar bij de laatste restauratie van het museumschip is dit ook gedaan. Daarom denk ik dat het wel erbij hoort.
    Het steekt in ieder geval dan wel mooi af bij het houten dek en de gele wand... . .

Laatst bewerkt: 2 feb 2016
    Dennist vindt dit leuk.
  4. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Verwering in de tweede fase.
    Veel foto's bekijken van roestige constructies, en dan vooral natuurlijk van roest op schepen, is zeer leerzaam voor het aanbrengen van de accenten om een redelijk realistisch geheel te krijgen.

IMG_1618.JPG

Ook onder de stuurhut, op een plaats die vrijwel niemand later ziet, is het volgens mij wel aardig geslaagd..

IMG_1616.JPG

Laatst bewerkt: 5 feb 2016
  5. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Is zeer zeker geslaagd Jan,mag je trots op wezen wat je hier presteerd.:worship:

Houd er wel rekening mee dat het schip meestal met de kop in de wind werkt dus sommige roest strepen zullen onder een hoek staan,daar waar de wind er vat op heeft.

Zie dit niet als kritiek maar als een tip.;)

Laatst bewerkt: 4 feb 2016
  6. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Ernst .
    Dat klopt en ik probeer me ook telkens voor te stellen hoe het water zal lopen.... (zie ook het "roest-spoor" op de foto hieronder van de kop van BB boom )
    Aan de flanken van de opbouw is dit niet zo opvallend aanwezig, maar wel op de voorkant. En natuurlijk vooral op de kop.

Intussen is ook de verwering aan BB zijde van de opbouw lekker opgeschoten, En de rest kan ik afmaken als de relingen zijn aangebracht.
    Een paar montagepunten van de stagen van de bomen (BB en SB) worden daarin meegenomen, en daarom heb ik alvast stagen vanaf de schoorsteen gemaakt.
    De stagen zijn eerst weer opgebouwd op dezelfde manier als bij de radarmast. Alleen zijn de sluitingen bij de schoorsteen nu "losneembaar", omdat dit deel van de opbouw afneembaar moet blijven.
    (Helaas lukt het me niet om op deze schaal in de draadogen, zoals in werkelijkheid, een bescherming aan te brengen).

IMG_1632.JPG

IMG_1630.JPG

Laatst bewerkt: 28 feb 2021
  7. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ziet er mooi uit Jan! Jammer dat we geen melkflessen meer hebben met een dunne alu dop. Anders zou je daar een strookje van kunnen knippen en een kous van proberen te buigen. Maar dat is haast ondoenlijk om zo klein er ook nog model in te krijgen. Vind het al knap dat je zulke kleine sluitingen maakt. Om een splits te simuleren zou je het dubbele stukje draad eens kunnen wikkelen met een koper vertind draadje. In ieder geval een dun niet koperkleurig draadje. Is maar een idee hoor! Het oog wordt dan iets slanker. Succes ermee. Gr. Klaas.

8. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Klaas.

Het constructie "probleem" is dat ik de D-sluitingen al gesoldeerd moet hebben voordat de kabel er door gaat. Dan kan ik dus niet de lus aan de kabel vooraf maken want die krijg ik er dan niet meer in. .

En ik heb het geprobeerd, maar het is niet te doen om A; het oog van de kabel, - B: de bocht van de sluiting die door een montage punt zit, en C: de "pen"van de sluiting allemaal zodanig te positioneren en te fixeren dat die pen vervolgens te solderen is.
    Daarbij komt dat deze draad geplastificeerd is en iedere de uitstraling van de soldeerbout funest kan zijn.

Dat betekent dus dat ik klem pas kan zetten als alle soldeerwerk is gedaan.
    Dan kan ik de draad aan een kant door het oog trekken en klemmen, Aan de andere kant moet alles op lengte getrokken worden, dan de klem aanschuiven en inknijpen.
    Deze methode werkt prima maar door die volgorde is het lastig om ook nog bescherming in het kabel oog te maken.
    Wel zou ik nog eens kunnen zien hoe ik de losse einden achter de klem weg kan werken.
    Omwikkelen is natuurlijk het mooiste, maar het is wel erg klein... (misschien werkt een stukje krimpkous ook..).
    Natuurlijk gaan de sluitingen een zwart/roestig kleurtje krijgen. (maar het messing wordt vanzelf ook nog wel donkerder...)

Zoals gezegd heb ik wel losneembare sluitingen kunnen maken.
    Eenvoudig gezegd door eerst de U bocht buigen, gemaakt van 1mm draad ; dan een stukje buis (1,5/1 mm) er tegen solderen: dan het buisje voorzichtig middendoor slijpen zodat er de opening ontstaat. De randjes nog gladmaken en dan kan er met wat beleid een iets krom gebogen pennentje van 1 mm klemmend door ... en dat zit voldoende vast.
    Deze sluitingen maak ik alleen voor de stukken die echt uit elkaar moet kunnen, Deels omdat ik ze in detail niet allemaal zo klein kan maken als zou moeten en deels omdat het mijn voorkeur is om zo min mogelijk losse delen te hebben .....,maar eigenlijk zijn zulke kleine pennetjes alleen aan de werkbank te hanteren en voor mij niet echt geschikt voor aan de waterkant....
    En mijn minimum voor deze losneembare sluitingen ligt toch echt bij een 1 mm draaddikte. Niet alleen om nog vast te kunnen houden, maar zeker ook om nog wat mechanische sterkte in de soldeer-naad te hebben.

Laatst bewerkt: 13 mei 2016
  9. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bedankt Jan voor je uitgebreide antwoord. Het is soms een getob met dat kleine spul, Soms schiet iets weg en landt in de prullebak. Helemaal erg als er geen reserve is. Maar het wordt een schitterend schip. Gr. Klaas.

10. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Latoen koper er om heen doen en dan zilver verven Jan.

Latoen koper is fijn om mee te werken erg dun en sterk en makkelijk te knippen en in verschillende diktes verkrijgbaar kan je mooie details mee maken zonder dat het overheerst.

11. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Ik heb hier een proefje gedaan met een stukje krimpkous over de klemmen van de sluitingen. De klemmen kan ik door de (te) kleine afmetingen ook niet nabewerken om ze bijv. wat slanker te maken.
    Maar zo ziet het er wel afgewerkter uit, en misschien kan ik dit nog zilverkleurig maken,...

IMG_1633.JPG

Laatst bewerkt: 11 feb 2016
  12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi hoor Jan! Gr. Klaas.

13. ejb61

ejb61

Lid geworden:
    13 jan 2009
    Keurig Uitgevoerd Jan!

Snij alleen even het gedeelte,wat nog over het oog zit weg dan heb je een mooi realistisch beeld van je kabel.

Een tip, neus ook eens rond in een hengelsport zaak, daar hebben ze ook leuke en handige dingen voor tuigage te maken.

14. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Bedankt voor de tip Ernst.
    Afgezien van de toch niet helemaal perfecte vorm van de klemmen, is deze methode, incl. het stukje krimpkous, wel eenvoudig en (zeker zo belangrijk...) ook goed te herhalen.

Volgende uitdaging is het maken van de reling op de bovenbouw.
    Ook hiervan blijken de tekeningen niet helemaal perfect.
    Zo was bijv. een deel van de reling achter de trap oorspronkelijk ca. 15-20 cm hoger, maar dat staat niet zo op de tekening.
    Wie weet waarom er dit hoogte verschil is?

Dat oorspronkelijke uiterlijk is wel weer een leuk detail en heb ik ook maar aangehouden. Wel met een beetje fantasie omdat ik bijv. niet de details heb van het verloop van de bovenste relingbuis naar de trapopgang.
    Dit heb ik nu afgeleid van de positie van staanders, en de positie van de steunen naar de trapopgang. Lastig klusje om strak te krijgen, maar is wel goed gelukt.

Hier wat foto's van het hekwerk aan BB kant.
    Meeste is gemaakt van buis 1,5/1 mm, behalve voor de stukken met de bochten. Die zijn massief omdat dat bij het buigen vorm houdt.
    In de staanders soldeer ik vooraf een stukje 1 mm staaf. Daarmee positioneer ik de staaf en een klein gaatje in het dek. Werkt perfect. Belangrijk daarbij is om alles perfect te laten passsen zodat het zonder spanning gesoldeerd kan worden.
    Aan de uiteinden van de losse stukken vijl ik nog een groefje. Makkelijk bij het positioneren en het zal een betere soldeerverbinding geven.
    .
    De grootste uitdaging was wel om de bovenste reling staaf uit 1 deel te maken. Dit om de constructie zo strak en ook zo sterk mogelijk te houden.

IMG_1662.JPG

Hieronder weer een stapje verder. Hier is het verhoogde stuk te zien. Dat begint direct bij de trap (rechtersteun eindigt al hoger) en loopt dan door tot ongeveer halverwege. Daarachter verlaagt het weer en is de hoogte weer gelijk aan bijv. het stuk vanaf de trap naar de stuurhut.

IMG_1665.JPG

En nu het zelfde doen, in spiegelbeeld, aan SB kant om daarna aan de schuine achterkant alles aan elkaar te passen.
    Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 24 feb 2016
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hoi Jan,
    Ook ik sluit me aan bij alle lof die je is toebedeeld! Eerder heb ik al eens geschreven dat je foto's boekdelen spreken. Het is echt net echt!
    Ik blijf kijken hoor,

Groet Dennis

16. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    wauw !
    wat een super mooi schip geworden.
    mooi project om te volgen, kan er nog een hoop van leren!

welke uploader gebruik je eigelijk. de gene die ik normaal gebruikte is uit de lucht gehaald, en imageshack geeft alleen kruisjes op het moment.

gr renzo

17. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Je maakt er een prachtig schip van Jan, mijn complimenten!

Het moet mij denken aan mijn jeugd toen mijn opa en oma in Driehuis woonden en wij vaak langs de havens van IJmuiden reden om te kijken naar de "oudjes".
    Ik kan de zilte nat en de vis ruiken...

Bouw ze.

Groeten Paul

18. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Bedankt iedereen voor alle lof,
    Het is voor mij, net als voor de meeste bouwers, telkens weer een aanmoediging om het maximale eruit te halen.
    Maar ik heb nog heel veel te doen en ik ben nog niet eens halverwege...
    Door een vreemde volgorde van werken ben ik nu wel bezig met details aan de opbouw terwijl de romp alleen nog maar in ruwbouw klaar is.
    Omdat die opbouw helemaal in een stuk afneembaar is kan dit ook zo..., maar voor het werken aan de romp moet ik echt naar buiten en dat zie ik nu niet zo zitten...
    Ik denk ook dat mijn tempo,vergeleken met andere bouwers, redelijk laag ligt. Niet omdat ik zo langzaam werk denk ik, maar omdat er naast modelbouwen ook nog veel andere dingen te doen zijn......

Renzo
    Je maakt het jezelf te moeilijk denk ik. Ik heb niets met computers en kan alleen uitleggen wat ik doe,
    Alle fotos' maak ik met m'n I-phone. Die copieer ik naar mijn PC naar "afbeeldingen". Dan voor het forum met "Bewerken" en naar 600 pixels terugbrengen .
    Als ik dan in dit forum bij een bericht die foto wil plaatsen, gebruik ik "upload bestand" ( zie rechts onder het berichtkader). Door op de gekozen foto te klikken copieert het forumprogamma deze foto. Te zien als miniatuur onder het berichtkader, Dan klik ik op "volledige afbeelding" .
    Waarschijnlijk staat die dan bovenaan in het bericht, maar dat is met "copy-past" eenvoudig op de juiste plaats te krijgen. ( dus niks met URL .immageshack etc). Ik weet echt niet hoe dit zo officieel allemaal heet, maar het werkt prima.

Zo maar een gedachte., n.a.v. de opmerking van Paul in post 217.. ... misschien komt er ooit een "geurmodule" voor modelbouwers.... met geur opties zoals: zeelucht, dieselmotor (in combinatie met zwarte rook..), kruitdampen, vislucht, oude olie, scheepsbrand, touw,enz...

Laatst bewerkt: 17 feb 2016
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  19. renzo

renzo

Lid geworden:
    5 jan 2016
    het is gisteren allemaal gelukt ! was te lui om al die foto's 1 voor 1 te uploaden en te bewerken.. was eigelijk opzoek naar een makkelijkere manier :)
    maar goed, het lukt zo ook.

20. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Vandaag weer veel regen, dus ...modelbouwweer...
    De laatste dagen gewerkt aan de reling aan SB zijde en ook de schuine achterkant afgemaakt.
    Hier de trapopgang (ook hier het hoogte verschil tussen het deel naar voren en het stuk naar achter).
    Als laatste komen aan de reling naar de stuurhut nog steunen en lampen en een kooi voor een reddingsboei
    IMG_1673.JPG

En hier het overzicht na alle pas - en soldeerwerk achterop ...Nog wat soldeernaden netjes afwerken dan is dit achterste deel gereed voor de schilder.
    IMG_1684.JPG

IMG_1687.JPG

wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 20 feb 2016

Deel Deze Pagina