Kees, bedankt voor het meedenken
De beugels blijven dus nog even een raadsel...(alweer een goede reden om nog maar een keer naar Frankrijk te gaan..)
De mosterdpot ( wist niet dat deze zo werd genoemd), daarvan zijn er twee. Staan op het dek naast de mastvoet. Bij post 8 is te zien dat daarvoor op de voetplaat ruimte is. Die staan ook goed op de tekeningen en daarvan heb ik ook voldoende fotomateriaal om deze natuurgetrouw na te maken.
Het schip is afgelopen najaar op z'n "Frans" gerestaureerd . Dat betekent dat alles netjes geschilderd is en dat er een nieuw houten dek is gelegd, maar ook dat opnieuw weer originele dekuitrusting en details zijn weggehaald. Hier en daar zijn nog wat aanpassingen gedaan die niets meer met het origineel te maken hebben. Jammer, zal wel met geld en veiligheid te maken hebben.
Maar zij is ook in dok geweest en daarvan is nieuw fotomateriaal beschikbaar gekomen. Zo blijkt met name de skeg toch heel anders te zijn als het algemene plan en het spantenplan vanuit het museum deden vermoeden (en blijkt er ook een 3 blad schroef onder te zitten terwijl de tekening een 4 blad voorstelt)
Kortom ik wil toch weer e.e.a. gaan aanpassen. Daarmee moet ik nogal wat gaan veranderen.
Ik moet/wil nu een aangepaste valse scheg, incl de schroefas(koker) en roerophanging maken en deze er als complete eenheid onderhangen. Ik wil dit ook grotendeels in messing uitvoeren. Daarmee kan ik zowel voor de roerophanging beter maken en ook voor de schroefasconstructie een mooie oplossing bedenken.
Begin is inmiddels gemaakt.
Het houten roer uit post 10, wordt steeds meer omgevormd tot de uiteindelijke vorm. Voor de definitieve constructie maak ik passende delen . Zo zijn de montageplaat waarop de " hockeystick" vormige roerarm en daaronder de basis vorm (ei vormig) van het scharnier inmiddels vrijwel klaar.
Tussendoor heb ik nog een oude schroefas ( met nieuwe 3 blad Rivabo ) en laatste deel van de schroefastunnel met daarin een afstandbus (is ook gelijk de contramoer om de schroef te zekeren) en het lager pasgemaakt.
Dit alles moet straks , samen met de roerconstructie in de nieuwe te maken messing scheg worden opgenomen. Ben nu aan het bedenken hoe ik een nieuwe scheg kan gaan vastmaken.
Zoals ik eerder al heb geschreven ontstaan bij mij de ideen van de definitieve constructie vaak pas tijdens het werk.
Beginnen met de hoofdlijnen en wel iets vooruit denken maar de speciale problemen oplossen als je die tegenkomt.
Voor mij werkt dat prima, want anders maak ik me vooraf te veel zorgen over veel te veel details.