Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas en Ernst.
    Bedankt voor de uitleg zover.

    Ik begrijp nu de functie wel al beter, maar betekent dit dan ook dat het steunzeil in de praktijk altijd recht naar achter uitstaat. Immers de enige positie waarin je de kop in de wind houdt...
    Zo ja, waarom dan toch een giek constructie? Dan zou je toch beter een vaste constructie kunnen maken....
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.438
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goede vraag Jan, maar zo'n kenner ben ik ook weer niet om daar direct een antwoord op te kunnen geven. Ik denk dat het in principe wat bijgesteld kon worden, maar dat het in de praktijk weinig gebeurde. Hopelijk kan een echte visserman dat toelichten. Met hedendaagse technieken is het zeil verdwenen, evenals het stuurwiel. Op de hand sturend was alle hulp om op koers te blijven welkom. En helemaal als je haast geen vaart liep en weinig druk op je roer had. Gr. Klaas.
     
  3. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Waarschijnlijk als je een bepaalde koers vaart, kan je de positie van het zeil veranderen scheelt je toch weer brandstof als je de wind in je zeil heb, en dat zeil heb je toch, dus waarom dan ook niet voor andere doeleinden gebruiken.

    Op een zeilboot gebruik je trouwens ook weleens je fok of grootzeil als steun zeil.

    Steun zeilen worden nog steeds gebruikt veelal op de Deense kotters, zeil achter of een fok voor als steunzeil.

    Die werken meestal met een staand wand als vis techniek, dan is zo'n zeil ook handig.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2016
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Laatste details aan de zijwanden van de opbouw zijn af, en verder gewerkt aan de achtermast.
    Toch de constructie van de giek toch nog wat aangepast. Die oogde m.i. toch wel wat "zwaar".
    Verder zijn de nodige ogen en de antenne aangebracht. De antenne is van 1 mm lasdraad.
    Hier de mast-top te zien in ruwbouw, en voor de afwerking.

    Nu alleen nog de ladder / traptreden. Maar daarvoor heb ik nog wat uit zoeken. De info daarover is nl. niet eenduidig.
    Op het museum schip zitten losse treden, zowel op de voormast als op de achtermast.
    Maar ik heb ook een oude foto van de voormast waarop een ladder te zien. Dus wat het precies is (geweest) moet ik eerst proberen uit te zoeken.

    IMG_1510.JPG


    Ook begonnen met een klusje waar ik aanvankelijk ook toch wel tegenop zag en misschien daarom wel zo lang voor me uit geschoven heb ; nl. het maken van het "hekwerk" op de stuurhut rondom de schoorsteen.
    Dit omdat het alleen pasgemaakt kan worden op een reeds afgewerkt dak en er weinig ruimte is om onzichtbaar te corrigeren ...

    Op schilderstape de vorm en de positie van de scepters eerst maar afgetekend en als maat gebruikt voor het buigen van de ronding van de bovenste reling.
    De scepters zijn gemaakt van 1,5 /1 mm messing buis.
    Aan de onderkant is een stukje staaf rond 1mm ingestoken en daarmee kunnen de scepters in het dak gepositioneerd en vastgezet worden.
    Een bijkomend voordeeltje is dat een eventueel te veel aan soldeer in de scepters wegzakt. Het afwerken is daardoor wat makkelijker. Want dit zijn en blijven "op schaal" toch kwetsbare onderdelen.

    IMG_1514.JPG

    Het vervolg. Door de bovenste reling uit één staaf te maken ontstaat na solderen genoeg maat-stabiliteit om de andere relingdelen spanningvrij passend te maken.

    IMG_1515.JPG
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vanavond onverwacht nog wat tijd gevonden en dus maar even dit stukje reling afgemaakt ....en is nu gereed voor de schilders.... en wat roest...

    IMG_1517.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De schilder is geweest...met vergeeld wit en nu al weer roest...
    Ook nog wat loopsporen op het dak gemaakt met een mix van zwart, blauw en wat metallic zilver....
    Valt op deze foto's niet op, maar het geeft wel het effect dat ik wilde bereiken.
    IMG_1522.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2022
    Dennist vindt dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Moest eerst toch nog even een losgebroken soldeernaadje van dit stukje reling repareren. En dan moet ook het schilderwerk weer wat worden bijgewerkt...
    Daarna begonnen met de afwerking van de radarmast.
    Ik heb wel een redelijke tekening, maar geen foto's, van de originele radarinstallatie, maar volgens mij zit daar de radarmotor opgehangen tegen de bovenste flens ven een "kooi" bovenop de mast .
    Begonnen met die "kooi". Aan de onderste flens heb ik een borst gedraaid zodat die in de mast-buis past. Ook de bovenste flens, met motor en radarsupport is uit een deel gedraaid.
    Het is allemaal redelijk klein en daarom van zo min mogelijk losse delen gemaakt om e.e.a. te kunnen solderen zonder dat telkens het uiteen valt .
    IMG_1526.JPG

    Ik wil de rader wel voorbereiden om te kunnen draaien, en daardoor kan het niet anders dan dat toch een paar mm van de aandrijfas (rond 1,5mm) zichtbaar is in de kooi.
    De "model-aandrijfmotor' kan later onzichtbaar onder in de opbouw worden weggewerkt.

    Op de ring halverwege de mast komen straks nog wat ogen en daaraan komen stagen naar het dek.

    Daarna nog de veiligheidsring aan de onderste flens gesoldeerd. (heb wel een aantal keren op wat onvriendelijke toon hogere machten aangeroepen, maar goed...het is uiteindelijk gelukt...).

    IMG_1535.JPG

    Zo staat ze er dan nu bij.
    De radarbalk mist nog de nodige details en op de mast komen nog drie treden en, zoals aangegeven, de ogen voor de stagen. Dat is voor de volgende keer..

    IMG_1531.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2016
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Weer netjes gedaan Jan!
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    beste Jan , met plezier je verslag bekeken met je oog voor detail is niets mis het ziet er super uit .
    ook het wheatheren is goed gelukt.
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bedankt voor jullie motiverende commentaren.

    De fabrikage van de radarmast is klaar.
    De treden en de ringen voor de stagen zijn aangebracht en het geheel is klaar om te worden geschilderd.

    IMG_1542.JPG


    IMG_1539.JPG

    Op het dak komen de hoofdletters T Q O P, Op het museum schip zijn dit donkere letters op een groot wit vlak. Origineel waren dit gewoon grote witte letters die op het dak geschilderd waren.
    Het tape gebruik ik hier nog om de afmetingen en de posities van de letters te bepalen.

    Maar ik heb geen info wat deze letters voorstellen of waar deze letters voor gebruikt zijn/worden.
    het lijkt me dat deze zijn om identificatie vanuit de lucht mogelijk maken. Misschien voor inspecties... ?
    Zijn er specialisten onder ons die mij dit kunnen zeggen?
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2016
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat lijken me de roepletters (call sign).
     
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Baggeraar,
    Dat denk ik nu ook.
    Dit is een Frans schip en de letters TQ zijn daar inderdaad prefixes voor het VHF gebruik.
    Maar waarom dan toch zo groot op het dak...
     
  13. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Je heb het helemaal bij het rechte eind Jan,inderdaad voor indificatie van uit de lucht te vergemakkelijken om contact op te nemen.
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zoals gezegd was de schilder besteld voor de radarmast.
    Het museum schip heeft nu een (andere) witte mast en radar, maar de oorspronkelijke kleur was grijs.
    De "kooi" en het radar zelf waren een stuk donkerder. (ook goed te zien op de zwart-wit foto bij het begin van dit draadje.) Dus dat beeld maar aangehouden. IMG_1553.JPG

    En omdat de schilder er toch was ook het callsign TQOP op het dak gezet.
    Eerst alles uitgemeten,en met een sjabloon gepast. Vervolgens met gewoon schilderstape afgeplakt, gesneden en met de airbrush ingevuld. (wit met wat extra geel).
    Dan komt er hier en daar nog wat roest-poeder op voor de finishing touch..

    IMG_1558.JPG

    Daarmee is het dak van de stuurhut met alles dr'op en dr'aan voor nu wel klaar.
    De 4 stagen van de radarmast komen later bij de afwerking pas weer aan de beurt....

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2016
    kockmans vindt dit leuk.
  15. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Moet die man niet een beetje grote stappen nemen in de radarmast.
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ja Ernst, dat klopt inderdaad..
    De treden van het dek naar het dak van opbouw zitten h.o.h. op 30 cm. Die worden dagelijks gebruikt. Maar de 3 treden op de radar mast , die maar af en toe wordt beklommen , zitten h.o.h. op 40 cm.
    Bovendien zit hier de eerste / onderste trede zelfs op 50 cm vanaf de basis. Het lijkt misschien niet zo, maar de treden op het model kloppen volgens de tekeningen en de verdere info die ik heb.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2016
  17. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Dan heb ik niks gezegd Jan:oops:
     
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kon het toch niet laten om toch eens te proberen hoe ik de stagen aan de radar mast zou kunnen zetten. Na een paar uurtjes is dit het geworden.

    Eerst montage platen met een oog en een sluiting gemaakt (messing plaatje 0,5 mm ,draad 0,8 en 1 mm). Daarna de stagen gemaakt en gezekerd met een klem.
    De stagen zelf zijn gemaakt van een ca.0,8 mm dik geplastificeerd zilverkleurige draad dat ik vond in een handwerkzaak. Dat is te koop per meter....
    De ogen aan de stagen heb ik gemaakt op een manier die ik eerder heb gebruikt.

    De klemmen zijn stukjes buis. In dit geval 1,5/1mm. Die stukjes buis eerst een klein beetje dicht te knijpen zodat het gat ovaal wordt (en zorgen dat de bramen eraf zijn) ..
    Dan de draad erdoor, door het oog en terug door het buisje (daarom moest het eerst even ovaal worden); het buisje naar de juiste plaats schuiven en tenslotte stevig met een tang dichtknijpen en klaar... Eigenlijk een eenvoudige constructie, maar even uitzoeken wat de beste werkvolgorde was om de juiste "voorspanning" op de draad te hebben ...
    IMG_1569.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2016
  19. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Jan, helaas niet goed, aan de onderkant hoort een spanschroef te zitten.

    Het oog van de kabel zit ook zo door het vaste oog, gaat normaal met sluiting op een "Pad Eye" en hoort er een kous in de ogen te zitten.

    Dus de stagen (kabels)worden geplaatst en dan met de spanschroeven op gespannen, anders krijg je de boel in het eggie nooit strak en staat de mast scheef.

    En de stagen staan alleen naar voren en naar achteren, van B.B. naar Stb doen ze nix

    Persoonlijk vind ik het niet mooi, deze oplossing
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2016
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.046
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ernst.
    Zoals ik al had geschreven is dit vooral een probeersel voor het maken van de stagen. Daarbij is de positie van de bevestgingspunten niet door mij bepaald. Die is gewoon overgenomen van de tekeningen. Zowel op de mast als op de basis.
    Veel ruimte naar BB of SB is er ook helemaal niet, maar de stagen geven wel zeker naar BB en SB steun . De hoek naar de mast is zeker functioneel genoeg.
    Gezien de grote fundatieplaat , en wat ik afleid van een oude foto, denk ik zelfs dat deze stagen er bij de oplevering helemaal niet opzaten...
    Een extra reden om dit te veronderstellen is dat de twee achterste stagen DOOR de bovenste treden lopen..
    Gaat bij deze schepen tenslotte niet om schoonheid, maar om functionaliteit..

    De spanschroef is wel een gedachte die ik ook wel heb gehad. Als ik daarvan goed voorbeeld materiaal vind kan ik die er nog wel tussen maken. De stagen zijn makkelijk in te korten...
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2016

Deel Deze Pagina