Aankondiging Server update gaat gebeuren - 17 april 2025

Ik probeer media te uploaden om een advertentie te plaatsen.
Dat lukt niet... ik krijg de melding dat ik -2mb quota heb.

"The file you have uploaded is 292,6 KB which exceeds your storage quota and cannot be uploaded. You have -1.977.344 bytes remaining."

Dan verwijder ik media dat ik niet meer nodig heb,
Ik kan mijn oude media in mijn albums wel selecteren, verplaatsen naar nieuw album, maar nergens de optie om het te verwijderen.

Ik zie het vast over het hoofd, maar ben al dagenlang bezig, maar kan niks vinden.

Weet iemand hoe media te verwijderen?
Alvast bedankt.

Ik probeer media te uploaden om een advertentie te plaatsen.
Dat lukt niet... ik krijg de melding dat ik -2mb quota heb.

"The file you have uploaded is 292,6 KB which exceeds your storage quota and cannot be uploaded. You have -1.977.344 bytes remaining."

Dan verwijder ik media dat ik niet meer nodig heb,
Ik kan mijn oude media in mijn albums wel selecteren, verplaatsen naar nieuw album, maar nergens de optie om het te verwijderen.

Ik zie het vast over het hoofd, maar ben al dagenlang bezig, maar kan niks vinden.

Weet iemand hoe media te verwijderen?
Alvast bedankt.
Ga ik naar kijken

Nu we al een tijdje na de "Update" draaien en bepaalde zaken niet meer functioneren , zoals het plaatsen van foto's uit de media bibliotheek hier op het forum ( het lukt echt niet meer , of leg eens goed uit !) Foto's plaatsen met de insert link lukt prima , dan is het aparte Media gedeelte niet meer nodig denk ik dan , ik probeer nu alle foto's te verwijderen wat bij elke foto een error geeft en de pagina terugspringt naar home ? , En dat advertenties na een paar weken plots verdwijnen vind ik ook vreemd ? ( zijn maar 2 pagina's met elektronica te koop , gooit oude er uit ? )
Dit is geen aanval of iets dergelijks (wordt vaak vreemd gereageerd als er opbouwende kritiek geleverd wordt ) , ik wil graag een goed functionerend forum voor iedereen

We hebben ooit eens bedacht dat te koop topics van meen 3 maanden en ouder automatisch werden verwijderd.

Kan goed zijn dat dat het enigste sub deel is waar dat op toegepast is.

Mag ik vragen of er problemen zijn met de e-mail / e-mailserver of -configuratie?

Sinds de update ontvang ik alle mails in mijn spam folder (Hotmail-account). Ik zie ook dat niet alle e-mailheaders gezet zijn en de mail niet goed scoort qua spam score. Echter, ondanks dat ik al zeker 20x het modelbouwforum-e-mailadres aan mijn whitelist heb toegevoegd, blijven de mails in de spamfolder binnenkomen. Vandaag, was mijn account op MBF zelfs geblokkeerd omdat mijn e-mailadres niet meer geldig zou zijn en dat de e-mail retour gekomen zou zijn - wellicht blokkeert Hotmail nu mails van MBF? Vreemd in ieder geval dat ze (onterecht) bouncen. Ik heb vervolgens e-mail opnieuw verifieren gedaan, en ook die kwamen niet aan! Heb nu maar uit pure noodzaak een alternatief e-mailadres opgegeven, dat kon ik direct activeren, en mijn account werkt weer en ik kan weer posten, maar ook daar komt de mail in de spamfolder binnen. Ik heb het gevoel dat Hotmail de mails van MBF is gaan weigeren vanwege een foutieve configuratie waardoor het als spam gezien wordt. Mijn e-mailadres van Hotmail is al heel oud, en klopt echt nog steeds :-D.

Ik schrijf dit omdat ik wil voorkomen dat mensen mails gaan missen en hun account onterecht geblokkeerd wordt, en daarmee het gebruik van MBF zou afnemen, maar ook omdat ik eventueel zou kunnen helpen met de configuratie. In de mails die ik ontvang zie ik DKIM en DMARC falen, maar ook X-SID. En bovendien klopt het SPF record niet helemaal, want het SPF domein is sparkpostmail1.com, maar de afzender is modelbouwforum.nl, en maakt ook dat de mails eerder als spam aangemerkt kunnen worden. Mijn tips:
* publiceer een DKIM pubklic key in de DNS voor modelbouwforum.nl, die matcht met SparkPost (nu niet het geval, wellicht is dit met de forumwissel veranderd en niet aangepast in de DNS?)
* Zorg dat het domein van je From-adres overeenkomt, dit helpt zowel je DMARC classificatie als je SPF alignment

Sinds de update ontvang ik alle mails in mijn spam folder (Hotmail-account)
Bij Gmail komt het nog wel zonder hindernissen binnen, maar je hebt gelijk, de key's kloppen niet.
Eigenlijk is het allemaal een beetje veel fout, vorige keer maakten ze voor de mail gebruik van mandrillapp.com.

Dit kan alleen door een forum wisseling zijn ontstaan en er niet bij stil gestaan dat dit ook nog even moet gebeuren.

Ter aanvulling, heeft zijdelings ook iets met modelbouw te maken.
Bij modelbouwers.nl gaat het met alleen DMARC mis.

Ik verwacht dat de persoon die dat bij modelbouwforum.nl kan aanpassen ook bij de knopjes van modelbouwers.nl kan.

E-mail is niet zo simpel meer als zeg 10 jaar geleden, er worden nu (terecht) eisen gesteld aan domeineigenaren en mailserverzenders om de zaakjes op orde te hebben. Doet men dat niet, dan gaat de mail in een gunstig geval naar de spamfolder en in een ongunstig geval komt het helemaal niet meer aan. Ik zie het heel veel gebeuren dat mails van legitieme partijen naar de spamfolder gaan, simpelweg omdat men de zaakjes niet op orde heeft.

Het begint met het goed inrichten van SPF, DKIM èn DMARC en wat daarnaast ook nog van belang is geworden is het mailvolume dat naar gmail.com, hotmail.com/outlook.com en yahoo.com wordt verstuurd. Als het mailvolume meer is dan 5000 berichten per dag dan is het ook van belang dat berichten een link in de header bevatten waarmee de ontvanger zich met één klik op die link kan afmelden van verdere berichten.
Dit garandeert niet dat een bericht niet naar de spamfolder gaat, want er kunnen uiteraard nog meer kenmerken zijn aan een mail dat die toch naar de spamfolder gaat. Maar als SPF/DKIM/DMARC niet op orde zijn is de kans wel een stuk groter.

Omdat de uitgaande mail van het forum via een mailverzender wordt verstuurd moet daar een DKIM-header in staan die verwijst naar modelbouwforum.nl als dat ook in het From-adres staat, dat is dan iets dat ingeregeld moet worden bij de mailverzender en in DNS van modelbouwforum.nl.

Om simpel na te gaan wat er mis is met de mail vanuit het forum kan er een mail worden gestuurd naar het unieke e-mailadres op de website https://learndmarc.com/ , na ontvangst van de e-mail door het systeem erachter komt een analyse op het scherm met wat er mis is met de mail en DNS configuratie.

Ik heb het voor m'n werk ook ingericht, als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk meer. Het belangrijkste (en meest lastige als je veel onbekende bronnen hebt binnen een organisatie) is te weten wat de bronnen zijn waar legitieme mail vanuit je domein vandaan moet kunnen komen, daarop moet allemaal DKIM geregeld worden (met unieke sleutels per bron) en zodra dat geregeld is kun je door naar een hoger DMARC-niveau (quarantaine en uiteindelijk reject). Wat hierbij helpt is gebruik te maken van de DMARC-reporting opties en een dienst of applicatie om die rapportages te analyseren.

Ik zou gek worden als ik van iedere scheet een mailtje zou krijgen. Is dat mailen echt belangrijk vraag ik mij af, als ik op het forum kom loop ik mijn secties na en zie aan de vetgedrukte titels of er een nieuwe post is. Ook kan het forum voor mij aangeven dmv het belletje rechts bovenin zonder dat een mail nodig is.

Is dat mailen echt belangrijk vraag ik mij af,
Tuurlijk niet maar het gaat om alle mail, dus niet alleen die van de forumberichten.
Ook die van de 2FA als iemand dat via de e-mail laat lopen.
Dan is het wel belangrijk dat het een beetje beter klopt dan wat er nu staat.

Ik zou gek worden als ik van iedere scheet een mailtje zou krijgen. Is dat mailen echt belangrijk vraag ik mij af, als ik op het forum kom loop ik mijn secties na en zie aan de vetgedrukte titels of er een nieuwe post is. Ook kan het forum voor mij aangeven dmv het belletje rechts bovenin zonder dat een mail nodig is.
Precies, ik kreeg op een gegeven moment zoveel mail die je weg moet klikken. Na mijn eerste maand hier op het forum heb ik het uit staan. Ik kijk ook naar het belletje en vetgedrukte.

In een mail die ik vandaag van het forum kreeg (in de spamfolder) zag ik dat er wel een DKIM-signature header in de mail stond die verwees naar modelbouwforum.nl, maar ik zie in dezelfde header het volgende staan:
Authentication-Results: spf=pass (sender IP is 147.253.215.92)
smtp.mailfrom=sparkpostmail1.com; dkim=fail (no key for signature)
header.d=modelbouwforum.nl;dmarc=fail action=none
header.from=modelbouwforum.nl;

Gezien de DKIM-signature verwijst naar een DKIM-selector scph0425 zou er ook een bijbehorende DKIM-record aanwezig moeten zijn als TXT-record scph0425._domainkey.modelbouwforum.nl. Aangezien dat ontbreekt faalt DKIM en daarmee DMARC ook (al is de policy none).

Moet niet al te moeilijk zijn om op te lossen (even bij sparkpostmail1.com de bijbehorende public key opzoeken en daar een DNS-record voor aanmaken).

Wat betreft mail vanuit het forum ben ik van mening dat als zoiets gebruikt wordt dat het dan ook goed ingericht moet zijn, niet iedereen zit dagelijks op het forum immers en aanmeldingsmails of wachtwoordmails moeten natuurlijk wel goed doorkomen. Aan een ieder de eigen keuze om berichten-mails uit of aan te zetten.

Back