Servo stuurt niet meer naar links?

• Topicstarter Topicstarter Compleet123
  • Startdatum Startdatum
C

Compleet123

Guest
Beste Mede-Modelbouwers..

Eerst zal ik me in het kort even voorstellen;
Naam; Robert
Leeftijd; 18 jaar
Plaats; Rottedam
Brandstof auto; HPI Baja 5b
Zender; NG-3LT

Sinds een paar dagen doet mijn zender een beetje raar..
Hij stuurt niet meer naar links, alleen nog maar naar rechts?

Vandaag een nieuwe servo binnen gehad de SFL-10 MG, maar nog steeds dezelfde problemen?

Zoekfunctie gebruikt.. Kon niet duidelijk aangeven wat me probleem was.
In de handleiding stond hier helemaal niks over..

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het zeker je zender?
ik denk eerdr dat je servo hevel is door gedraaid en dat je daar door alleen maar naar een kant kan sturen.
haal de servo eens los en voel eens of de tandwielen niet door gedraaid zijn.
kunstof tandwielen van de servo willen ook wel eens kapot gaan.

Servo kapot waarschijnlijk .

Andere proberen.

Mvg Johan

Is het zeker je zender?
ik denk eerdr dat je servo hevel is door gedraaid en dat je daar door alleen maar naar een kant kan sturen.
haal de servo eens los en voel eens of de tandwielen niet door gedraaid zijn.
kunstof tandwielen van de servo willen ook wel eens kapot gaan.

Excuus! Vergeten te vertellen..
Ik heb vandaag een nieuwe servo binnen gehad de SFL-10 MG.
Deze heb ik erin geplaats en nog hetzelfde probleem?

Even je zender instelingen na kijken mischien heb je wat veranderd.
Zonder dat je het zelf door had.
Trim enz

Even je zender instelingen na kijken mischien heb je wat veranderd.
Zonder dat je het zelf door had.
Trim enz

Alles nagekeken..
Niks wijzer uitgeworden?

Enig idee hoe je de zender reset zodat alles weer als weer zoals fabriekinstelling heb?

Hoe reageert de servo als je de trim verzet? En als je de epa's verandert?

Je hebt blijkbaar geen HPI-, maar een Shengqi Baja. Al eens gekeken of Shengqi ook een service-site of een forum heeft. Dan kun je je vraag daar kwijt.

Laatst bewerkt:
Hoe reageert de servo als je de trim verzet? En als je de epa's verandert?

Je hebt blijkbaar geen HPI-, maar een Shengqui Baja. Al eens gekeken of Shengqi ook een service-site of een forum heeft. Dan kun je je vraag daar kwijt.

De servo reageert gewoon normaal.
Als je de trim verzet gaat hij ook gewoon naar links en rechts.
Idem bij EPA's..

Alleen als ik aan het stuur wieltje draai naar links dan gebeurd er niks?

Klopt, ik heb inderdaad een ShengQi Baja maar er is zoveel aan veranderd dat hij idem lijkt op de HPI.. Bijna geen onderschijt :p

dan lijkt het een probleem met je zender en voornamelijk in de instellingen.
Of je servo blokkeert mechanisch.

dan lijkt het een probleem met je zender en voornamelijk in de instellingen.
Of je servo blokkeert mechanisch.

De servo is net een dag oud dus die zou het niet mogen zijn.
Ik denk zelf ook de instellingen, maar ik kom er niet uit.
Je kan zoveel dingen instellen en wijzigen.

De servo reageert gewoon normaal.
Als je de trim verzet gaat hij ook gewoon naar links en rechts.
Idem bij EPA's..
Als de trim op 0 en het stuurwiel in de nulstand staat, hoort de servo niet te reageren op de epa's. Doet-ie dat wel, dan is de stuurwiel-potmeter ontregeld. Vermoedelijk is 't ie dan mechanisch losgeraakt.

Als de trim op 0 en het stuurwiel in de nulstand staat, hoort de servo niet te reageren op de epa's. Doet-ie dat wel, dan is de stuurwiel-potmeter ontregeld. Vermoedelijk is 't ie dan mechanisch losgeraakt.

Excuus, hier komt ik niet helemaal uit.
Zou je het me iets duidelijker kunnnen maken?

*Edit
Ik heb even iets geprobeert.
Ik heb de stuurservo in het kanaal van de gasservo geplaatst en getest met gas/rem. De servo draait nu wel links en recht..
Als in de kanalen weer omdraai werkt hij weer niet?

Epa = end point adjustment.

Als je stuurwiel in de nulstand staat hoort de servo niet te verdraaien als je het percentage van epa-links of epa-rechts verandert.

Ik neem tenminste aan, dat je de end points links en rechts apart kunt instellen. Deze zender ken ik niet, maar bij de meeste moet je het stuurwiel (volledig) naar links draaien om de epa-instelling links te wijzigen en volledig naar rechts draaien om de epa-instelling rechts te wijzigen. Als je dat nog niet hebt uitgeprobeerd verwacht ik, dat epa links op 0 % staat en dan is het probleem opgelost als je er 100 % van maakt.

Epa = end point adjustment.

Als je stuurwiel in de nulstand staat hoort de servo niet te verdraaien als je het percentage van epa-links of epa-rechts verandert.

Ik neem tenminste aan, dat je de end points links en rechts apart kunt instellen. Deze zender ken ik niet, maar bij de meeste moet je het stuurwiel (volledig) naar links draaien om de epa-instelling links te wijzigen en volledig naar rechts draaien om de epa-instelling rechts te wijzigen. Als je dat nog niet hebt uitgeprobeerd verwacht ik, dat epa links op 0 % staat en dan is het probleem opgelost als je er 100 % van maakt.

Bedankt voor je betere uitleg.

De epa stond al voor links op 100% en voor recht ook op 100% maar nog steeds hetzelfde probleem.

Ik had net iets uitgeprobeerd.
Als ik de gas/rem servo in de stuurkanaal plug dan beweegt de gas/rem servo meteen naar één kant dit lijkt me niet goed te zijn.
Hij zou gewoonlijk in het midden moeten blijven?

Dit lijkt er inderdaad heel erg op, dat er wat mis is met de stuurpotmeter. Ik wil er wel voor je naar kijken, maar dan moet je wel zorgen, dat de zender hier bij de servicedienst komt.

Dit lijkt er inderdaad heel erg op, dat er wat mis is met de stuurpotmeter. Ik wil er wel voor je naar kijken, maar dan moet je wel zorgen, dat de zender hier bij de servicedienst komt.

Bedankt dat je ernaar wilt kijken!
Hoe zorg ik dat hij bij de servicedienst komt?

Kan ik zelf eraan knutselen?

Kan ik zelf eraan knutselen?
Ik weet niet hoe handig je bent. Het ligt er ook aan hoe gemakkelijk je bij de stuurpotmeter kunt komen. Uiteraard moet je er ook alleen aan beginnen als je er voldoende vertrouwen in hebt, dat je niets stuk maakt. Ik verwacht trouwens niet, dat er een draadje los zit, maar dat-ie los is gekomen.

Bij heel veel stuurwielzenders zit de potmeter vastgeschroefd in een kunststof rondseltje. Door dit ronde schijfje te verdraaien wordt op de fabriek het nulpunt exact ingesteld. Vervolgens wordt het schijfje met een soldeerbout op twee plaatsen vastgesmolten. Als dat is losgekomen gebruik je de smeltplekken om vast te stellen hoe 't ie oorspronkelijk heeft gezeten. Daarna smelt je 'm weer vast. Uiteraard kun je ook sec. lijm gebruiken, maar dan kan het nooit meer uit elkaar.

Het pb'tje beantwoord ik maandag, dan ga ik weer aan het werk.

Back