Servo voor fietspomp? Advies? Please?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Reinier van der Wal, 5 apr 2024.

Tags:
  1. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Elke beweging van de servo moet je programmeren.

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Het Arduino bord heeft maar een beperkt vermogen, ik zou er geen 15 stuks MG995 aan durven hangen, maar een aparte voeding voor de servo's gebruiken.

3. Reinier van der Wal

Reinier van der Wal

Lid geworden:
    5 apr 2024
  4. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ja, dat kan. Maar misschien is het leuk om het totale plan hier te openbaren, of is dat geheim?

5. ikonmy

ikonmy

Lid geworden:
    27 okt 2008
    Zolang het niet te zwaar loopt en dus te veel stroom trekt kan je oneindig uitbreiden.
    Eventueel de min (vaak zwart) en de signaal draad (vaak wit) op de arduino.
    En dan de plus (vaak rood) en ook de min op een aparte voeding van 5 volt.

Zo zal de arduino alleen de aansturing verzorgen en de aparte voeding de servos van stroom voorzien

Reinier van der Wal vindt dit leuk.
  6. Reinier van der Wal

Reinier van der Wal

Lid geworden:
    5 apr 2024
    Nee het is geen geheim. Ik geloof niet dat er mensen zijn die dit na willen gaan doen oid. Ik ben student aan de HKU en dit is voor EXPOSURE 2024. Een tentoonstelling van eindexamenwerk. Ik ben bezig met een installatie. Die houdt in dat je, als je binnenkomt in de ruimte die ik heb, links en rechts rijen met fietspompen ziet staan. In het midden een grafkist met een fietspomp er in. De wind blaast vanaf het altaar in je gezicht. Als je dichterbij komt, draaien een aantal van de handvaten om, naar jou als beschouwer. Dit geeft de indruk dat je stoort, niet welkom bent, bekeken wordt... Ik weet het, vrij vaag misschien of bizar:) Ik zet er een foto in van de grafkist die al af is; 20240404_105010.jpg

7. Reinier van der Wal

Reinier van der Wal

Lid geworden:
    5 apr 2024
    De pompen staan op een vloer en onder die vloer wil ik dus een deel van de pompen aansturen. Model van de vloer met pomp zijn de andere foto's. Het is voor mij volstrekt onbekend gebied dit maar ik moet me er toch in verdiepen als ik dit voor elkaar wil krijgen...

8. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Een stappenmotor is zeker een optie, maar het nadeel ten opzichte van een servo is dat een stappenmotor geen gedefinieerde uitgangspositie heeft. Dus als er stappen "verloren" gaan door onvermoede weerstand, blijft dat verschil bestaan. Dus òf je moet een manier inbouwen (microschakelaar) om die uitgangspositie elke keer te corrigeren, òf je moet er op vertrouwen dat een dergelijk verschil niet gaat ontstaan.
    Maar misschien heeft @Frans Bal andere inzichten?

9. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ter informatie: een Arduino UNO heeft 17 (misschien zelfs 19) verschillende universele poorten (ingang of uitgang). Aan elke poort kun je 1 bewegingssensor koppelen, of 1 groep servo's die allemaal dezelfde beweging moeten maken. Voldoende mogelijkheden om wat meer variatie in jouw plan te creëren , zodat niet alleen maar een grote groep tegelijk aangestuurd hoeft te worden. Maar misschien heb je als kunstenaar daar wel heel andere ideeën over.......

Reinier van der Wal vindt dit leuk.
  10. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Zo stel ik mij de overbrenging van servo naar pompstang voor. Touwtje een paar keer om de pulley wikkelen en op een strategische plaats eraan vast lijmen of klemmen. Diameter van de pulley is de helft van de afstand tussen de gaten in de servo-arm.

Scherm­afbeelding 2024-04-05 om 19.21.05.png

11. Reinier van der Wal

Reinier van der Wal

Lid geworden:
    5 apr 2024
    Wat een geweldige afbeelding! Ik zat zelf te denken aan tandwieltjes maar dit is wat makkelijker denk ik. Enige is dat de onderkant van de as wel ergens op moet rusten of in ieder geval bevestigd moet zijn anders trekt ie scheef. Ik heb inmiddels al een servo en arduino besteld... Dank voor deze constructie!!

12. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Tsja, dan ben ik misschien wat laat met dit:

Een servo beweegt snel, en heeft maar enkele tiende seconden nodig om een boog van 90 graden te doorlopen. Voor modelbouwdoeleinden is dat prima, het roer van een modelvliegtuig heeft wel wat aerodynamische krachten te verwerken, maar heeft maar heel weinig massa. Bij jouw fietspomp is het precies andersom, het ronddraaien zal niet zoveel kracht nodig hebben, maar heeft wel een behoorlijk massamoment vanwege de (beuken?)houten handgreep. Dus tijdens het versnellen en vertragen zal de servo aan behoorlijk hoge krachten blootgesteld worden, wat mogelijk tot schade en in ieder geval tot snelle slijtage zal leiden.

Een oplossing zou kunnen zijn om de servo flexibel op te stellen. Ik heb daar wel een idee voor, maar ik heb nu even geen tijd om dat uit te werken.

13. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dit is de flexibele opstelling voor de servo die ik in gedachten had. De servo zit nu in een houder, welke om de pompstang kan draaien, maar weer teruggetrokken wordt met een elastiek. Dat elastiek zit dan met een schroefhaak aan de basisplaat verankerd. De onderste ondersteuning van de pompstang is hier nog niet ingetekend.
    Scherm­afbeelding 2024-04-06 om 19.10.31.png Scherm­afbeelding 2024-04-06 om 19.11.24.png

14. jkoeter

jkoeter PH-SAM

Lid geworden:
    31 jan 2012
    Goed idee van dat elastiek max z!
    Als je de servo met een arduino gaat aansturen kan je de arduino ook zo programmeren dat de servo niet heel snel beweegt. Kwestie van het pwm-signaal waarmee je de servo aanstuurt geleidelijk veranderen in plaats van in 1 keer van min naar max. Dat gaat de servo in ieder geval wel fijn vinden.
    Samen met het elastiek heb je dan denk ik een mooie oplossing.

15. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ja, dat ken ik. Vrij simpel, maar als je meerdere servo's onafhankelijk van elkaar met dezelfde Arduino wilt besturen wordt dat wel wat ingewikkelder.....

16. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    Ik zou de aansturing zelf zoeken in een servotester. Daarmee kun je alle servo’s aansturen via de pwm en massa contacten. De servo’s zelf hebben een aparte 5 volt nodig via een adapter met voldoende vermogen. Uit die voeding kun je ook de servotester voeden.

De potmeter van de servotester vervang je door een momentcontact schakelaar met de juiste weerstanden zodat je de gewenste uitslag krijgt.

Je kunt nu alle servo’s in de juiste positie zetten door door de schakelaar in te drukken. Zolang je die ingedrukt houdt blijven de servo’s in de gewenste positie. Laat je de schakelaar los, dan gaan ze weer terug.

Je kunt vervolgens een bewegingsmelder met relais inzetten ter vervanging van de schakelaar. Zodra het relais geschakeld wordt gaan de servo’s hun beweging maken en blijven in die stand staan totdat het relais weer afschakelt.

Met een Arduino kan dit vast eenvoudiger, maar die kan ik zelf niet programmeren en zou het zoals beschreven proberen.

17. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb al wat geprogrammeerd, zie mijn PM ("Conversation").

Max.

18. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Er zijn ook specifieke 180 graden servo's! Deze werden "vroeger" veel gebruikt voor intrekbare landingsgestellen. Daarbij trekt/duwt die ene servo, beide pootjes van het gear in en uit. Dat is zeker meer kracht en massa dan een nagenoeg vrijdraaiende spindel van zo'n fietspomp.
    Ook draaien deze servo's meestal niet zo snel als "normale" servo's.
    Aansturing is simpel; de servo kent slechts 2 posities: geheel links en geheel rechts, dus zonder tussenposities.
    Een bekend voorbeeld is de HITEC HS-75BB.
    Kwam dit goedkope alternatief tegen;
    https://www.benselectronics.nl/servo-mg995-10kg.html

19. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dat is dezelfde als die ik eerder suggereerde, maar ik geloof niet dat die maar 2 standen heeft. Ik vermoed dat Reinier juist dat type nu besteld heeft, dus we gaan het meemaken.....
    Overigens moet je dan nog steeds een 180 -180 graden koppeling maken, en dat klinkt simpeler dan dat het is. Maar niet onmogelijk.

20. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Van die goedkope servo weet ik het niet maar de HITEC kent maar 2 standen. Onder de 1500 = de ene uiterste stand van de servo en zodra je de middenpositie (1500) overschrijdt draait de servo 180 graden naar zijn andere uiterste stand.
    Ik zou de servo zelfs direct onder aan de as van de pomp koppelen met een flexibele koppeling (stukje siliconen slang of dergelijken) om de servo bij het begin van de beweging iets te ontlasten. Daarbij heeft deze servo een zeer lage rotatiesnelheid van 1,35 sec over de hele 180 graden (bij 4,8V). Geen tandwielen / riemen of andere overbrenging nodig. Even een testopstelling maken en deze mbv een servo tester een tijdje laten werken. Merk je snel of de servo de last aankan (wat ik verwacht op basis van mijn eigen ervaringen met die betreffende servo).

Dit is wat info over de HITEC servo. Lijkt mij ideaal voor de beschreven toepassing van de topic starter.

"With its low profile design, strong torque and precision movement, the HS-75BB is a great choice to move your retract gear in a realistic manner that you need. Note, this is a retract or “bang bang” servo and only travels from one end to the other (180 degrees). If you require a proportional servo this size, use the Hitec HS-77BB.

Features
    • Low Profile Design
    • Durable Nylon Gears
    • Top Ball Bearings
    • Strong Torque and Precise Movement
    • Slow Speed for Realistic Retract Action"
    Zie voor meer specs; https://hitecrcd.com/products/servos/analog/sport-2/hs-75bb/product

Deel Deze Pagina