Show hier je Multicopter, foto's en spec's!!

Discussie in 'Multicopters' gestart door EricW, 16 nov 2010.

1. boy

boy

Lid geworden:
    16 jun 2007
  2. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Maidenflight van een f450 met gopro en gps..

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
  4. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Hij wiebelt nogal veel vind ik!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Yep. In den beginne waren het de gains welke nog niet helemaal strak stonden,en toen dit in orde was, was het nog immer de behoorlijke straffe vlagerige wind... ;) Helemaal tussen de huizen op het pleintje/veldje is daar veel en turbulente luchtstroom... Komt ook omdat er een paar openingne in zitten op 3 kanten, op ongeveer 120 graden van elkaar..

Hoor je ook wel op de cam soms die wind...,Mijn vrouw was zo slim om de cam niet op de wind te zetten, maar voor haar te houden , zodat de wind van achtern kwam... Maar ja deze wind is omidirectioneel ;)

Gains staan nu op
    190 190 130 210
    150 150

(vanwege de accu (3800mah gens ace en een go pro op de voorkant. Hoewel je die in het filmpje haast niet terug ziet, zie ik achteraf..)

Laatst bewerkt: 24 nov 2012
  6. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Zelfs in wind moet die niet zo veel wiebelen vind ik, het zijn meer de langzame oscillaties heb ik het idee. Nu ik de gains zie vind ik die aan de hoge kant lijkt mij.....huiskamer gains ;)? Heb je ook hetzelfde wiebelingen in manual?

7. Avpk

Avpk

Lid geworden:
    27 sep 2012
    Wat een hoge waardes van de gains. Ik had ze eerst rond de 135 staan en wiebelde enorm. Heb vandaag gevlogen met default waardes 100 en wiebelt totaal niet meer.

Nu is er veel afhankelijk van wat je vliegt en met welke props enz.

Hij wil nog wel achteruit driften. Kun je dat ook nog instellen zodat hij minder drift en dus stabieler blijft hangen zonder gps aan te moeten schaffen?

8. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    @garbungel:

Kom maar langs en ik verzeker je dat het aan de omgeving ligt, niet aan de multi... Maar leuk dat je meedenkt, waardeer ik... Met wind uit ALLE richtingen , varierend in kracht en variabel in richting, kan het niet anders dan dat je het effect krijgt wat je op de film ziet...

Heb helaas geen filmpje van waar ik normaal vlieg,maar daar is hij gewoon zoals hij hoort. Net als de rest van mijn multis, en gebouwde multirotors. (naza wookong, kk, ardu, multicopter,naze,rabbit, en een zooi meer bordjes welke ik hier in me handen heb gehad,allemaal hebben ze dit gedrag bij/vanaf 3,5 tot windkracht 4 op DIE plek..) Bij 5 is het vreemd genoeg over. Dan is de wind wel vanuit 1 richting en strak...

Warom ga je dan bij wind daar vliegen dan?, hoor ik je denken:
    Waar ik normaal vlieg moet ik met de auto heen,
    (we hebben momenteel helaas even maar 1 auto en die heeft de vrouw mee voor der werk, en ik heb een scoot, dax en fiets voor mijn werk, niet echt ideaal met multicopters.)
    Dit is vlak voor de deur. Tis daar altijd met wat wind "drama". Licht aan de luchtstromen daar. Maar goed dat weet ik, en dus is er geen "drama"...

Maar goed,gains van de naza kunnen met de nieuwe firmware behoorlijk omhoog..
    Dat verschil is behoorlijk aanwezig. De gains staan hier op de draaiknop, dus standaard proppen we die op 130 en dan heb ik me de endpointen een bereik van 90 tot 200.

De 2e range(dus na de eerste grofe afstelling) pak ik hem op 50 minder dan dat hij goed vliegt, en pak ik hem tot 70 hoger dan dat hij staat. Je zet dus de draaiknop weer in het midden van de zender. Voert handmatig de waardes zo in dat je dus het be-oogde bereik krijgt via de draaiknop) Dit kan je mooi controleren in de assistent softwareIk heb links en rechts en voor achter apart op draaiknop. Na dit gedaan te hebben, is de hoogte aan de beurt voor de draaiknop.. Net zoalang dat ik met mijn vliegstijl het minst hoogte verschil heb.

Het spelen met de endpunten, heeft veel voordeel. Op deze manier kan je de gain per 1 procent per "klik" keer instellen... Ideaal.. Daarnaast kan je zo heel makkelijk een schakelaar toewijzen voor bijvoorbeeld rustig weer, en wat minder weer. Dan mix je deze waardes. En zet ze op een 2 of 3 weg schakelaar.. Sommigen hebben liever vaste standen ipv een draaiknop.. Ach ja ieder zijn meug....

Alles natuurlijk afhankijk van gebruikte setup, plaatsing en montage, en wel of niet balanceren van motoren props en zo.
    Met niet gebalanceerde onderdelen kom je behoorlijk lager uit met je gains...

In het filmpje zie je niet de 2e stage van fine tunen, maar slechts de eerste. Maar veel verschil maakt het daar dus met wind op die locatie niet. ;)

@avpk, ik heb in het naza verslag, welke sticky staat een klein filmpje wat de gains doet en hoe je kan zien of ze te strak of te los staan... Mischien handig evne te kijken. Dan zie je welke wiebel, bij welke actie hoort...

Wil ooit nog eens een how to maken , waarin alles duidleijk met film en foto's en screenshots duidelijk word hoe je de gain "per procent op de draainknop"kan zetten, maar dat kost me veel tijd, en dat is even het probleem...

Der is al genoeg te vinden op inet, dus ja, dan zou het puur zijn omdat het dan nu in het nederlands staat...
    Dus ja, zal wel even duren....

(heb al wat verslagen gemaakt hier en weet dus dat het erg veel tijd kost, en is vast de reden dat er net zoveel gekken zijn die dit maken hier)

9. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Het ligt zoiezo aan de wind en mss te hoge gains.
    Wat kan er zo moeilijk zijn om een Naza goed vliegend te krijgen :) , het is kinderspel!
    Hoe lichter de quad is , des te meer last van de wind!

10. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    De koffie/ fris bier whisky staat klaar...
    Je bent welkom om het een en ander te testen hier... Hopenlijk is de wind nog net zo als toen op het filmpje...Das me wel een kopje koffie of lekkere whisky waard... ;)

Zul je zien dat het echt enkel de wind is...
    (Btw hebben al meerdere mensen gevlogen hier, met dezelfde conclusie, en die waren niet gebouwd of afgesteld door mij. Zoweizoo al 4 verschillende mensen)

Maar ik ga echt geen nieuw filmpje plaatsen om me gelijk te halen ;) Das m het niet waard..
    Vanmiddag met de fpv gear test was het wel normaal, maar daar heb ik weer geen filmpje van... Helaas... Wel dik mistig...

Edit: Wel of geen gps maakt ook heel wat uit met de gains.. Met gps kunnen ze ook een stuk hoger dan zonder...
    Helemaal de alti gain! Vooral als je de gps niet (helemaal)goed hebt ingesteld in de assistent software qua plaatsing..

11. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik geloof wel dat wind zeker wat wiebelingen of onstabiliteit kan veroorzaken. Heb zelf alleen nooit zoveel constante wiebbelingen van alle kanten gezien. Ik heb ook gehoord dat de nieuwe firmware meer gains toelaat dus die oordeel trek ik wel terug. Mijn gains waren nooit meer dan 120-140 in ieder geval en atti vervolgens 110-120. Volgens mij zou je atti gains terug kunnen schroeven bij dit soort oscillaties.
    Ik vlieg zelf eigenlijk bijna altijd in de wind en heb mijn settings altijd naar de wind ingesteld, want ik vlieg in Nederland tenslotte. Ik stel hem iets luier af en weet dan zeker dat deze wind niet te hard gaat tegen vechten maakt hem net iets soepeler.

12. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Gains hoger zetten.. Maar bij jou gaat ie denk ik oscileren omdat de timing van je regelaars niet gelijk zijn.. Ik zou die esc's flashen als ik jou was.. Vliegt ie een stuk strakker..!

13. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik heb maanden met plush esc's gevlogen en daar is de timing ook niet gelijk van. Iedere quad is anders en de gains zeggen niks....uiteindelijk gaat het erom hoe stabiel het vliegt.

14. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Ik bedoel meer dat de ene bijvoorbeeld op high staat en de andere op medium of low.

15. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    O ja dat kan wel verschil uitmaken ;)

16. Avpk

Avpk

Lid geworden:
    27 sep 2012
    Ok ik ga eens kijken hoe dat flashen van ESC in zijn werk gaat.

17. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Ze verkopen ook al voor geflashte escs met de simonK firmware. Zelfs bij hobby king geloof ik

18. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hey

Had jij nou plush esc's? Zoja, ik heb daar het programmeerkaartje voor!
    Laat maar weten of je m nodig hebt!

Groeten

19. Avpk

Avpk

Lid geworden:
    27 sep 2012
    He Markjuhh ik heb idd plush ESC's volgens diegene waarvan ik hem gekocht heb.

Ik kan die kaart wel goed gebruiken idd.

Gaan we binnenkort een afspraak voor maken

20. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Flashen is niet zo moeilijk als het lijkt. Ik heb me er best op verkeken.. Paar draadjes aan je esc solderen, met de programmer aan de pc hangen, stukje software laten lopen, klaar.. Wel even opnieuw de throttle eindpunten instellen..

Deel Deze Pagina