Signaalverlies icm vario of flycam

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Fotor, 9 jun 2009.

1. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Hallo

Het zo nu wel bijzonder fair zijn je topictitel aan te passen. Het omschreven probleem heeft natuurlijk helemaal niets met Spektrum te maken !

Arno

2. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Arno het probleem heeft dus wel iets met Spektrum te maken, het gaat om de antenne van een spektrum ontvanger, alleen is het de fout van de TS dat hierdoor de ontvanger niet meer reageerd.

maar helemaal met je eens dat het wel fair zou zijn om de topictitel aan te passen. denk dat veel mensen door deze titel twijfels zullen krijgen over spectrum (kreeg ik in ieder geval wel toen ik hem las haha)

3. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Om het even welke antenne/apparatuur van welke fabrikant dan ook; verwerkt op deze manier overleeft niets het !

Arno

Laatst bewerkt: 16 jun 2009
  4. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    klopt als een bus,

5. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Het is zeker niet mijn bedoeling Spektrum zwart te maken. Ik hoop er nog jaren mee te kunnen vliegen. Ik heb de term Spektrum uit de topictitel gehaald.

Oke, bij mijn dlg heeft de crash mogelijk de antenne als oorzaak gehad. Maar dan blijven de andere eerder beschreven gevallen gewoon staan. Willem en ik hebben toch een aantal crashes gehad die we niet direct kunnen verklaren, alle met extra apparatuur aangesloten op de ontvangers. Ik weet niet of het daar aan ligt, dat had ik gehoopt uit te vinden via dit draadje. Zo is overstraling door de vario als mogelijke oorzaak genoemd, zou kunnen.

6. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    een STELLING

Vind ik goed van je :thumbsup:

Ik waag het om hier de volgende stelling te deponeren:

In het 35/40 mhz "tijdperk" waren de problemen voor 10 % te wijten aan signaaloverdracht (b.v storing door derden) en voor 90 % aan de peripherie (stroomvoorziening, kabels, antennes, etc, etc) ;
    in het huidige 2.4 Ghz tijdperk zijn de problemen met signaaloverdracht minder als 0.1 %. De rest mag je nu zelf invullen..................

Zelf heb ik ook een vario aan boord; die heeft geen enkele invloed op je 2.4 ghz ontvanger ! Bij mij tenminste niet, al leg ik de antenne van vario en ontvanger in mekaars verlengde !

edit: mijn mobieltje stoort mijn ontvanger; wanneer ik ze op mekaar leg en dan ga bellen...........
    leg ik mijn mobieltje een halve meter bij mijn ontvanger vandaan is er niets meer aan de hand ! De monitor van mijn pc heeft meer problemen met het mobieltje :)

Arno

Laatst bewerkt: 16 jun 2009
  7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik zie ook regelmatig mensen gek kijken als de boel niet werkt door een slechte ontvanger accu. Meestal hebben ze hem toch een hele nacht aan de lading gehad. Zonder meting zegt dat helemaal niets.

Let erop dat juist met een spektrum ontvanger de ontvanger accu enorm belangrijk is. Deze ontvangers zijn wat gevoeliger voor spannings dippen. Bij sommige ontvangers zeggen ze dat je minimaal 6v, dus 5 cellen, moet gebruiken. Vaak gaat het met 4 ook goed maar het is wel een indicatie dat deze ontvangers een goede voeding nodig hebben.

8. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Grappig dat er op een topic niet meer gereageerd wordt wanneer niet een specifiek merk "gebashed" wordt ..........

Arno

Laatst bewerkt: 17 jun 2009
  9. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ik kreeg al schrik :rolleyes: Heb juist een Spectrum module gekocht en sta op punt van een vario te kopen...

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Die 6V geldt alleen voor de 7100 en de 9100, deze zijn speciaal ontworpen voor voeding door dubbele accu's. In deze ontvangers zit meteen een voltage regulator ingebouwd. De 'normale' ontvangers werken allemaal tussen 3,5 en 9V. Hiervoor zouden 4 cellen dus ruim voldoende moeten zijn. Als je spanning onder de 3,5V dipt moet je accu al aardig leeg zijn.

11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het is zelfs tot 9.6 V.
    Ik ga dan ook lekker een overkomplete 2S lipo in mijn Talon gebruiken.

12. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Je ontvanger zal wel werken met die 2S lipo, ,maar de servo's zenden dan rooksignalen uit:rolleyes:

13. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja daar heb je weer gelijk in... jammer.
    Nouja, er moet toch gewicht voorin, dan maar weer zo'n NMh pakketje...

14. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Fotor,

reden er toevallig nog treinen voorbij? De trein loopt bij dat veld op zo'n 300-400 meter langs. ==> Breedbandige pulsen ???

Ook de locatie vind ik eigenlijk niet zo prettig voor 2,4Ghz, een "jonge" nieuwbouwwijk en dan neem ik aan dat er behoorlijk wat wifi's draaien in die huizen. Aangezien het daar al gauw om zo'n 200-300 huizen gaat, zou ik die mogelijkheid ook niet geheel uitsluiten.

Voor de rest, blijven denken en blijven afstrepen en hopelijk komt er meer duidelijkheid over de storingen. Vervelend, mijn vertouwen zou weg zijn, zelf heb ik ook een 35Mhz ontvanger die niet vertrouw en dus ook net gebruik.

Hans

15. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006

De huis tuin en keuken wifi vormen bij mij geen enkel probleem. Ik heb zelf een aardig netwerkje hier in huis (wireless) maar heb nog nooit enige invloed daarvan gemerkt op mijn 2.4 spul !!!

De stelling in post 46 zou ik mij eerder goed te harte nemen.

Arno

16. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ernst Grundmann heeft op de vorige pagina uitgelegd waarom omgevingsruis geen probleem hoeft op te leveren maar een bron een eind verderop mogelijk wél.

17. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Hoe groot is dat aardig netwerkje? Een stuk of 40 Wi-Fi nodes :rolleyes:

18. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    kwalitatief beter als kwantitatief ;)

Maar nou dan ff serieus (lol) : Voordat ik begon met 2.4 Ghz heb ik me aardig ingelezen in de materie en ook nu volg ik de ontwikkelingen en nieuwtjes nog altijd met veel interesse. Nog nooit en never heb ik van een bewijsbaar geval gehoord waar wifi of een ander extern signaal van die aard er de oorzaak van was dat 2.4 ghz besturingsapparatuur gestoord werd.
    Overal is natuurlijk een uitzondering op en dat is één plek in Duitsland, de Hesselberg, wat een station van zendamateurs is en waar zoveel de ether in gepompt is dat de betrouwbaarheid van onze modelbouwapparatuur daar niet helemaal lekker is.
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=136973&highlight=hesselberg
    Maar dat is heel wat anders als onze huis, tuin en keuken wifi.

Arno

Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  19. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    En volgens U zijn er in Nederland geen gelicentieerde radioamateurs die de 13 cm (2.4 Ghz) amateurband gebruiken voor bv. DATV? U zou er raar van opkijken wat er tijdens een ATV Contest zo allemaal in de lucht is op 13 cm. Of in geval van een temperatuur inversie ("troposferische opening").

Aangezien die jongens een licentie hebben mogen die met heel veel vermogen op 13 cm "werken", in bepaalde gevallen als EME zelfs tot 750 W (niet milli Watt, maar Watt!).

20. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Onderstaand bericht ook gepost onder terugroepactie Spectrum DX6i

Op het formulier situatie uitgelegd mbt signaalverlies in comb met vario en FCO2. Hier is helaas GEEN reactie op gekomen. Als ik in de toekomst weer een storing krijg, is dat niet als gevolg van slechte potmetertjes van de besturing.

Spectrun DX6i verzonden op 17-6-09
    Terug ontvangen op 22-06-09
    DE " potmetermodulles " vervangen, dit heb ik kunnen konstateren omdat een modificatie van mijn kant weer ongedaan gemaakt was. Ik had nl in de nulstand van het gas met een rondvijltje een gleufje gevijld waardoor je de gashandel niet onbedoeld kunt bewegen(lichte weerstand)
    Verder was door een onbeholpe actie van mijn kant de antenne afgebroken. Deze is gratis vervangen!!!
    Ook ik heb een extra 6100 ontvanger gekregen. Mag ik aannemen dat dit ook een fullrange ontvanger is??

Kortom.... je kunt discuseren of Spectrum/Horizon-hobby de juiste techniek heeft gebruikt...in ieder geval is in deze situatie de SERVICE meer dan prima.

Willem

Deel Deze Pagina