Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 24 nov 2021.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit draadje is een beetje bedoeld als een A1 draadje maar vooral ook om te kijken of ik wat liefhebbers kan motiveren, een dergelijk zwevertje te bouwen om later samen te vliegen.

    Als jij mooie tekeningen hebt van vintage zwevers (geen schaal) die groter zijn, maar hierop aansluiten dan zeg ik ja graag, ga er dan wel vanuit dat je ook een van die modellen gaat bouwen:yes::worship::thumbsup:

    Zou zeggen laat maar komen die tekeningen ben reuze benieuwd.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
  3. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton, bedankt voor de spantjes kan wachten om vandaag aan het vleugeltje te beginnen, het rompje en het stabilo had ik al stiekum geboud.

    Artur, wat een mooie tekening van het rompje, en wat leuk begrijp ik goed dat dit een eigen ontwerp is?
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.128
    mooie staartloze toestellen, maar wat een tipverdraaiing zit daar in. en hoe werkt de thermiek rem?
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.430
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja die tipverdraaiing is waanzinnig, daar maak ik me ook wat zorgen over. Best te doen om die wat minder te bouwen maar hoeveel minder??
    Thermiekrem... zit er volgens mij niet op en dat hoeft van mij ook niet, ze zouden RC worden.
    Ik vind het ook leuk dat het ontwerp bijna net zo oud is als ik.
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.196
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    de enorme tipverdraaiing is nodig omdat er een hol profiel wordt toegepast. Wanneer je voor een ander profiel kiest, dan kan de verdraaiing minder groot. Maar eigenlijk ben je dan een ander model aan het ontwerpen. Ik zou hem gewoon volgens tekening bouwen, en de bescheiden vliegeigenschappen voor lief nemen……
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
    Het holle laten beide ontwerpen er naar de tip al uit lopen naar een (bijna) symmetrisch profiel.

    Ik heb er nooit zo'n probleem mee om een ander profiel toe te passen, uiteindelijk wil je er lekker mee vliegen en ik denk dat alleen een expert het verschil ziet.
    Zoals Rick al schreef zal dat inderdaad invloed hebben op de stabiliteit, maar daar heb je programmatjes voor om dat uit te vogelen en kan je hier in het zweefvlieg gedeelte
    om advies vragen. Ik heb geen ervaring met vliegende vleugels, maar ik denk dat je door met zwaartepunt en tipverdraaiing te variëren een heel eind komt.

    Zie voor moderne vliegende vleugel profielen en een hoop technisch leesvoer over vliegende vleugels:
    aerodesign.de
     
  8. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Mijn Aiglet in de maak Image1639911080.276199.jpg Image1639911134.518872.jpg
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Prima maar zou voor de vliegende
    Zou persoonlijk niet snel voor een ander profiel kiezen, dan kun je net zo goed een moderne vliegende vleugel maken.
    De uitdaging voor mij zou zitten, om te bewijzen dat dit vintage vliegende vleugel model ook een goed ontwerp is dat prima kan vliegen.
    Geen vluchten van 30 min maar 1 min is al 100% fun voor mij en het bewijs dat het ook kan vliegen.

    Neem bijvoorbeeld mijn Radio Pancho die vliegt met RC en als je rondjes wil vliegen verlies alleen maar hoogte.
    Blijf je wat tegen de wind in hangen en laat je hem meedriften of wat draaien vliegt het model soort van VV met een beetje RC ondersteuning en dat is fun.
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er goed uit Jan je zit zeker niet stil , stab had je ook al zelf gesneden zie ik en zelfs al bespannen , mooi man.
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.714
    Locatie:
    Voorburg
    Op dit thema mag de Porgy van Ferdy Hendriks niet ontbreken vind ik:
    (Met de iconische foto van Ferdy die bij het ophalen van zijn model dwars door een sloot gegaan was.
    Scan_20211219 (4).jpg
    CCF26112016_00000.jpg
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    hahahaha geweldig, wat een feest moet dat zijn geweest en dan ook nog met rc erin prachtig.
    En dan een 200m lijn dan heb je bij loskomen een aardige hoogte te pakken.
    Twijfel of zelf een setje laseren of bestellen bij Dennis want zie dat hij een dealer schap heeft.
    Moet bekennen dat deze al heel lang op mijn toodo lijst staat.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.714
    Locatie:
    Voorburg
    Stil-air van een 50 meter lijn haalde een goede A1 (F1H) 2.30 en een hele goeie A2 (F1A) in die tijd 3 minuten. (Midden jaren 60). (Te wijten aan de heer Reynolds)
    Ik heb echter, maar dat viel nooit zo op, meerdere wedstrijduitslagen uit die tijd waarbij de top 3 A1 binnen de top 5 van het A2 veld zat.

    Beetje jammer dit toch: het is inderdaad een ander vak, maar je mist een heleboel charme.

    Het idee: bij een harde landing draaien de vleugels horizontaal naar voren/achteren volgens de cirkelbogen van de tong.
    De tong zit licht klemmend in de zgn tongkast.
    Tot ongeveer 1964 een zeer gangbare constructie, van oorsprong waren de tongen van triplex later van Dural (zie Rick en de plaatwerkerij van de luchtmacht)
    Vanaf 1965 zie je meer stalen pen verbindingen en de tong steeds minder.

    Vooruit dan maar, maar niet echt goed.: IMG_1833.JPG IMG_1834.JPG
    Het neusje is afgeknot om in mijn VV modellenkoffer te passen.
     
    wie1963 en HBZWEEF vinden dit leuk.
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Grappig dat een A1 prima zou kunnen meedoen tussen de A2 modellen.
    En ja als wie dan ook niet mee doet met deze A1 modellen is het zeker een gemiste kans op vintage zweefvliegfun
    Dank voor de foto's is een leuk model is deze nog steeds vliegwaardig.
    Leuk een jedelsky vleugel zie dat deze constructie toch nog redelijk veel gebruikt werd.
     
    wie1963 vindt dit leuk.
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.714
    Locatie:
    Voorburg
    Voorbeeldje:
    Bij een samengevoegde uitslag zouden de eerste twee plaatsen voor A1 zijn en dan pas A2.

    Uitslagen.jpg

    Overigens zie ik wel een probleempje voor het 1 kanaals A1 en in het algemeen voor de vintage vrije vlucht klassen.
    Ze zijn ingericht om langzaam te vliegen (sterk gewelfde profielen, lage vleugelbelasting); met 1 kanaal terugvliegen kan dan best een probleem worden.
    Ook als je hoogte er bij zou gaan drukken zal je voorgang relatief traag zijn.
    En met 12 gr/dm2 kan het ook een hele klus zijn om naar beneden te komen.
    Wel iets om rekening mee te houden.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2021
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.714
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn bijdragen aan het A1 gebeuren in de 60tiger jaren:
    Scan_20211219 (2).jpg Scan_20211219 (3).jpg
    DE enige foto: seizoen 1961/1962 , model is verloren gegaan in de bossen bij Ermelo (Luchtvaartkamp)

    Scan_20211219.jpg
    Een Gerry Ritz constructie 1962
    Scan_20211219 (13).jpg
    Roel de Vrij met mijn ''Hawahak'' 1962
    En dan de boven al getoonde A1 met Jedelski vleugel.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow wat een grote deelnemers veld.
    Ja terug vliegen zal er niet in zitten maar je kunt dan wel een beetje bepalen waar het model terecht komt en dat kan een hele opluchting zijn.
    Daarbij zitten we in VRA met de A1 dus lekker met rudder sturen als je dat nodig vind.
    Wat verder heel prettig is dat je de DT kunt inzetten als je dat nodig vind, heb dat gisteren ervaren met de E36, niet telkens dichtbij maar wel heel:yes:.
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk model en zo te zien een mooie uitdaging die vleugel.
    Super dat je meedoet
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja zeg dat wel, zie het helemaal zitten de May Fly 2022, meld me dan ook hierbij alvast aan.
    Misschien toch ook nog een vliegend vleugeltje in elkaar plakken of eerst een Wakefield mmmm lastig
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Gaat lekker zo met de Aiglet en altijd leuk als je iets handigs bedenkt :D dat ook nog eens blijkt te werken :yes:.

    IMG_0603.jpg

    Driehoekjes op hun plek maar nog niet gelijmd

    IMG_0604.jpg

    10 min werk , effe een snijmalletje maken.

    IMG_0605.jpg

    Driehoekjes snijden en zorgen dat de houtnerf goed loopt

    IMG_0607.jpg

    Gaat als een speer en allemaal de zelfde afmetingen.

    IMG_0608.jpg

    Wat tape op de onderzijde en de hoekjes op de plek drukken.

    IMG_0609.jpg

    De tape houd de hoekje op de plek.

    IMG_0611.jpg

    Drupje CA erop en klaar, nee makkelijker kan echt niet.

    IMG_0612.jpg
     
    Peter Den, Rick NL, Theo P en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina