"Sky Hero III" zwaartepunt goed krijgen (opgehelderd, gevlogen en nog wat)

Omdat mijn vorige trainer er geen zin meer in had en dus z'n vleugels opvouwde in de lucht heb ik zijn opvolger in elkaar gezet. Het gaat in dit geval om de Graupner "Sky Hero III".
5696263733_63e723b787_z.jpg

Volgens opgave hoort er een 7,5cc tweetakt in, maar ik heb er een 10cc ASP viertakt in gehangen. Ondanks de iets zwaardere motor klopt er van het zwaartepunt geen fluit. Om het zwaartepunt goed te krijgen heb ik de ontvanger accu boven de tank tegen het brandschot bevestigd en vervolgens zit er nog 300 gram lood in de neus naast de motor. Het resultaat is tevens dat ik nu een vliegtuig van 2900 gram heb, terwijl er 2650 gram vlieggewicht op de doos staat. Met z'n 45,5 dm2 vleugeloppervlak kom ik op een vleugelbelasting van 64 gram per dm2.

Ik vermoed dus dat de "Sky Hero III" met een te korte neus is ontworpen.

Enfin, ik wil er het beste van maken en zat te denken dat als ik een zwaardere spinner zou kunnen vinden, dan scheelt dat totaalgewicht, omdat daarmee de ballast 30% verder naar voren zit en dus een groter moment heeft. Wie weet heb ik dan maar 210 gram nodig. Dat betekent dus dat ik een ongeveer 250 gram zware spinner zoek van 6cm doorsnede.

Bestaan er verzwaarde spinners en/of heeft iemand hier al eens ervaring mee opgedaan? Ik kan me voorstellen dat het funest kan zijn voor de krukas of het voorste krukaslager oid.
Ik zou de huidige aluminium spinner waterpas op z'n neus kunnen zetten en kunnen volgieten met 200 gram vloeibaar lood, maar ik vrees dat ik dan een hoop onbalans krijg.

Ik kan ook nog een beetje zwaartepunt correctie uitvoeren door een nieuwe servo tray te maken en de servo's verder naar voren te plaatsen in de romp.

Tips zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je nu je CG liggen ?

Kan mij niet voorstellen dat er bij een zwaardere moter nog 300 gr bij moet .

En opgebouwd volgens Graupner .?

En nooit een 250 gr zware spinner er op zetten , schlecht voor de motorlagers .

Mvg Johan
 
Idd, bedenk je dat je motor die massa ook moet rondslingeren, en dat onbalans je lagers wel erg snel sloopt dan.

Hoe meet je het CG uit? Net als Johan geloof ik het hele verhaal ook niet echt, zit er niet iets anders fout, zoals instelhoek of je motordomp?

Heeft het ding al gevlogen?

Ik geloof eigenlijk niet dat je bij een trainer waar een 7.5cc tweetakt op hoort, een 10cc viertakt op de neus zet en dan nog 300 gram lood nodig hebt.. dan is er wat anders mis.

Als het wel zo is, kun je waarschijnlijk beter kijken of je de staart niet lichter kunt krijgen. Je zou bv. de staartroeren (rudder/elevator) pull/pull kunnen aansturen. Servo's verder naar voren halen, ontvanger verder naar voren, enz.

Een andere optie zou kunnen zijn om de vleugel iets verder naar achteren te zetten. Bijna alles is beter dan zo'n gewicht in de neus zetten..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe is je CG als je op 1/3 vanaf de neuslijst de kist laat balanceren? Lijkt me vreemd dat het cg met een zwaardere motor zo veel afwijkt van de opgegeven waarden...
 
Ik heb even zitten Googelen en vond een Duits forum waar iemand een soortgelijk probleem had:
MBC Lübeck • Thema anzeigen - Sky Hero III von Graupner / Baubericht

...en dan gaat het vooral om deze passage:
2. Modell fertig, angebenen Schwerpunkt zwischen 75mm und 82mm auswiegen und.. 300gr Blei in den Bug. Da stimmt etwas nicht! Ahhh, da ist er der seltene Geistesblitz. 80mm von der Nasenleiste bei einer Flächentiefe von 300mm. Der erfahrene Pilot hat schon mal was von 1/3 Flächentiefe gehört. Aber der Bauanleitung mißtrauen; der Anfänger folgt der Anleitung peniebel und wird bei der erste Landung Probleme haben, oder auch schon in der Luft- besser hinter den Schutzzaun gehen. Der Mißtrauische googelt erst einmal und findet in einem Forum einen Bericht von 2006, in dem von einer Graupner-Mail die Rede ist die aussagt, dass es sich um einen Schreibfehler handelt und es richtig heißen muß 100mm bis 105mm. Dass paßt!
Dus, meet je CG nog eens na met deze gegevens... de schrijver van het bovenstaande gebruikte de standaard motor en had het stabilo demontabel gemaakt, waardoor de neus nog wat meer "te licht" was. Maar het CG op 10 cm zal jou waarschijnlijk ook wel lukken, toch? :p
 
Zoals Henri als schreef :
Bijna alles is beter dan zo'n gewicht in de neus zetten..
Helemaal mee eens.

Als is gebleken dat er niets anders mis is zou ik proberen de motor verder naar voren te schuiven om het zwaartepunt te verplaatsen. Vervolgens de apparatuur zo ver mogelijk naar voren en als laatste redmiddel gewicht toevoegen en dan op de meest effectieve plaats en dat is inderdaad :yes:de spinner. Er bestaat hiervoor zelf speciaal spinnergewicht:

full

Het komt van Great planes, artikelnr. GPMQ4646
Onder andere hier te koop.
TowerHobbies.com | GPMQ4646 Great Planes Spinner Weights 2 oz
Leuk vliegtuig trouwens.
Succes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou voor gewicht achter weghalen kiezen.
Je kist onnodig verzwaren is zonde.
Gewoon met een gatenzaag achter in de romp gaten zagen, en misschien een lichter stabilo maken.
 
Gewoon even dat Duitse tekstje in mijn post lezen (ev. vertalen met Babelfish.com).
In het kort: het is een drukfout in de manual, CG moet zitten op 10 à 10,5 cm.
Errug slordig dat Graupner geen losse correctie erbij doet of zo.
 
Niks zagen , niks verzwaren , gewoon CG op 100 mm zo als bart al schreef en klaar is die . :D

En graupner zal vast wel een een " beipackzettel " gemaakt hebben .
Maar of alle winkels die ook in de doos doen ?

Mvg Johan
 
Een andere optie zou kunnen zijn om de vleugel iets verder naar achteren te zetten. Bijna alles is beter dan zo'n gewicht in de neus zetten..
Dan lijkt het mij makkelijker om de neus iets te verlengen. Precies wat iemand bij ons op de club bij een soortgelijk kistje ook heeft gedaan.
 
Bingo !

Ik had zelf ook twijfels bij de opgave van Graupner manual, omdat deze het zwaartepunt op 25% van de koorde legde. Ik dacht echter aan dit gezegde "een vliegtuig met een te voorlijk zwaartepunt vliegt beroerd, een vliegtuig met een te achterlijk zwaartepunt vliegt slechts eenmaal". Ik wilde dus perse m'n eerste vlucht met het zwaartepunt volgens opgave van Graupner.

Dat ga ik nu heroverwegen, want als ik het lood uit de neus haal ligt het zwaartepunt op 30% van de koorde.

Bedankt voor alle reacties trouwens!

Hans
Ik heb even zitten Googelen en vond een Duits forum waar iemand een soortgelijk probleem had:
MBC Lübeck • Thema anzeigen - Sky Hero III von Graupner / Baubericht

...en dan gaat het vooral om deze passage:

Dus, meet je CG nog eens na met deze gegevens... de schrijver van het bovenstaande gebruikte de standaard motor en had het stabilo demontabel gemaakt, waardoor de neus nog wat meer "te licht" was. Maar het CG op 10 cm zal jou waarschijnlijk ook wel lukken, toch? :p
 
Al gevlogen?

Net als Henri zat ik me overigens af te vragen of ie al gevlogen heeft. Dan zou namelijk moeten blijken dat hij aan de voorkant zelfs te zwaar is.
Door er hier achter te komen dat het zwaartepunt twee cm naar achteren moet liggen veranderen de Vliegeigenschappen van het kistje in zijn huidige status natuurlijk niet.
Edit: het gaat ff snel met de berichtjes. Ik zie net hierboven het berichtje van Hans dat hij er nog niet mee gevlogen heeft :-)
 
Laatst bewerkt:
Zo. Het lood is weer uit de neus en nu klopt het weer gevoelsmatig. Het gewicht zit op 2650 gram en het zwaartepunt op 10 cm van de neuslijst (33% van de koorde). Als ik hem straks voltank gaat het nog iets naar voren, maar ik verwacht de fijnafstelling te kunnen doen door het accupack meer naar voren of naar achteren te verschuiven.

Ik heb weer eens geleerd om een handleiding niet te vertrouwen en dat dit forum een nuttig hulpmiddel is.

Volgende week zaterdag hoop ik tijd te hebben voor z'n maiden.
Hans
 
Maiden vlucht en meer.......

Vandaag heeft de "Sky Hero III" z'n maiden vlucht gemaakt. Met het ingestelde zwaartepunt op 33% vloog hij aardig. Ik vind het wel een behoorlijk nerveus kistje, als ik het vergelijk met m'n vorige trainer. Daarom ga ik de roeruitslagen nog wat verkleinen en wat expo in m'n zender programmeren. Hij hangt ook nogal op z'n staart in de bochten, ondanks de rolroerdifferentiatie die ik had ingebouwd. Ik moet dus wat rudder gaan meemixen met m'n rolroeren (of gewoon beter leren vliegen, zodat ik dat zelf kan).

Vandaag had ik daar verder allemaal geen tijd voor, want na m'n maiden vlucht kwamen stom toevallig de twee clubexaminatoren op het veld en kwam het gesprek op het feit dat ik dus weer iets om mee te vliegen had. Vervolgens kwam het gesprek er op dat ze al een tijdje geen examen meer haden afgenomen op onze club. Het weer was mooi....er waren toevallig twee examinatoren aanwezig....Hans heeft weer een vliegtuig.....Hij wil graag een brevet, zodat hij ook op zondag zelfstandig kan vliegen (clubregel)....voel je hem al aankomen?

Het werd dus plotseling niet alleen maiden-dag maar ook examen-dag voor mij. Ik ben toen snel nog wat gaan oefenen om gevoel voor de kist te krijgen en er netjes mee te kunnen vliegen en heb aan het einde van de middag er m'n brevet mee gehaald:banana: .

Het verder afstellen en aftrimmen moet dus tot een volgende keer wachten.
 
Welgefeliciteerd!
Als ik dat zo lees, zou ik het zwaartepunt iets naar voren leggen. Wordt-ie mogelijk ook minder nerveus van.
 
Back
Top