Omdat mijn vorige trainer er geen zin meer in had en dus z'n vleugels opvouwde in de lucht heb ik zijn opvolger in elkaar gezet. Het gaat in dit geval om de Graupner "Sky Hero III".
Volgens opgave hoort er een 7,5cc tweetakt in, maar ik heb er een 10cc ASP viertakt in gehangen. Ondanks de iets zwaardere motor klopt er van het zwaartepunt geen fluit. Om het zwaartepunt goed te krijgen heb ik de ontvanger accu boven de tank tegen het brandschot bevestigd en vervolgens zit er nog 300 gram lood in de neus naast de motor. Het resultaat is tevens dat ik nu een vliegtuig van 2900 gram heb, terwijl er 2650 gram vlieggewicht op de doos staat. Met z'n 45,5 dm2 vleugeloppervlak kom ik op een vleugelbelasting van 64 gram per dm2.
Ik vermoed dus dat de "Sky Hero III" met een te korte neus is ontworpen.
Enfin, ik wil er het beste van maken en zat te denken dat als ik een zwaardere spinner zou kunnen vinden, dan scheelt dat totaalgewicht, omdat daarmee de ballast 30% verder naar voren zit en dus een groter moment heeft. Wie weet heb ik dan maar 210 gram nodig. Dat betekent dus dat ik een ongeveer 250 gram zware spinner zoek van 6cm doorsnede.
Bestaan er verzwaarde spinners en/of heeft iemand hier al eens ervaring mee opgedaan? Ik kan me voorstellen dat het funest kan zijn voor de krukas of het voorste krukaslager oid.
Ik zou de huidige aluminium spinner waterpas op z'n neus kunnen zetten en kunnen volgieten met 200 gram vloeibaar lood, maar ik vrees dat ik dan een hoop onbalans krijg.
Ik kan ook nog een beetje zwaartepunt correctie uitvoeren door een nieuwe servo tray te maken en de servo's verder naar voren te plaatsen in de romp.
Tips zijn welkom.

Volgens opgave hoort er een 7,5cc tweetakt in, maar ik heb er een 10cc ASP viertakt in gehangen. Ondanks de iets zwaardere motor klopt er van het zwaartepunt geen fluit. Om het zwaartepunt goed te krijgen heb ik de ontvanger accu boven de tank tegen het brandschot bevestigd en vervolgens zit er nog 300 gram lood in de neus naast de motor. Het resultaat is tevens dat ik nu een vliegtuig van 2900 gram heb, terwijl er 2650 gram vlieggewicht op de doos staat. Met z'n 45,5 dm2 vleugeloppervlak kom ik op een vleugelbelasting van 64 gram per dm2.
Ik vermoed dus dat de "Sky Hero III" met een te korte neus is ontworpen.
Enfin, ik wil er het beste van maken en zat te denken dat als ik een zwaardere spinner zou kunnen vinden, dan scheelt dat totaalgewicht, omdat daarmee de ballast 30% verder naar voren zit en dus een groter moment heeft. Wie weet heb ik dan maar 210 gram nodig. Dat betekent dus dat ik een ongeveer 250 gram zware spinner zoek van 6cm doorsnede.
Bestaan er verzwaarde spinners en/of heeft iemand hier al eens ervaring mee opgedaan? Ik kan me voorstellen dat het funest kan zijn voor de krukas of het voorste krukaslager oid.
Ik zou de huidige aluminium spinner waterpas op z'n neus kunnen zetten en kunnen volgieten met 200 gram vloeibaar lood, maar ik vrees dat ik dan een hoop onbalans krijg.
Ik kan ook nog een beetje zwaartepunt correctie uitvoeren door een nieuwe servo tray te maken en de servo's verder naar voren te plaatsen in de romp.
Tips zijn welkom.
Laatst bewerkt: