Sleephaak inbouwen in 3.2 meter Extra 330.

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Allen, ik wil op zeer korte termijn een sleephaak gaan inbouwen in een van mijn Extra's. Aangezien ik dit gelijk goed en stevig zou willen doen, zou ik graag wat tips/adviezen hierover willen hebben, mogelijk met wat foto's. De romprug is van piepschuim, ingedekt met balsa. Iemand enig idee hoe ik dit moet verstevigen zodat (mocht het nodig zijn) ook een dikke zwever erachter kan? Mocht iemand foto's weten te vinden van de inbouw van een sleephaak in een dergelijke kist, dan zijn die uiteraard zeer welkom.

Plaats van de sleephaak; net achter de cockpit lijkt me?

Sleephaak zelf moet ook nog aangeschaft worden, dus ook daar zijn suggesties welkom voor...

Ah ok, op die manier.

Anyway; mochten er nog meer ideeen zijn, dan hoor ik het graag:)

Alex, Je zou toch wel een spant moeten hebben om de haak op te bevestigen.
Als je een paar matjes glas met epoxy aan de onderzijde van de piepschuim zet, dan worden de krachten alvast over een groot oppervlak verdeeld, en dan kan je onmiddellijk een latje mee lamineren waar je later de haak aan kan bevestigen.
Het type haak: dat moet je zelf weten, als het is om sporadisch te gaan slepen op je eigen club dan zou ik voor een pennetje-gatje systeem gaan. Dan ga je er van uit dat de zwever die je sleept kan vliegen, en dat zijn materiaal in orde is.
Als je veel wilt slepen op treffens dan kies ik voor meer zekerheid, en gebruik ik een tosthaak.

Als je veel wilt slepen op treffens dan kies ik voor meer zekerheid, en gebruik ik een tosthaak.

Ik zou het wel graag in 1x goed willen doen eigenlijk:) Wat is een tosthaak? (kun je die zelf maken? zo niet, waar het beste te kopen?)

Thanks.

Dit is een echte tosthaak
normal_tost2.jpg

en dit is het haakje voor de Wilga op hetzelfde princiepe als de tosthaak.
STH70541.JPG

En eenzelfde princiepe, maar iets eenvoudiger:
DSCF0154.jpg

Als de drie scharnierpunten op één lijn staan, gaat de kracht door het asje van de servo. Bij de eerste haak houdt een veer het haakje gesloten, en zelfs voorbij het punt waarop de drie scharnierpunten op één lijn staan. Er staat een stop zodat het haakje langs die kant niet verder open kan.

Ok, bedankt voor de tips. Iemand tips hoe ik die haak van die op ebay stevig kan inbouwen? Zal dan het resultaat wel posten hier:)Posted via Mobile Device

dat is nu het voordeel van GFK rompen, bouwt makkelijk in

maar voor ales zijn probleem zou het niet doenbaar zijn een soort steun te maken zoals voor je landingsgestel, dus een dwarslatje waar je haak inkomt en dan in de lengterichting 2 latjes erover heen, zo verdeel je de krachten over de hele afdekking.

ik neem aan dat het voorste spant van de afdekking wel stevig is ? dit gebreuk je dan als basis.

Je moet een frame maken in het vliegtuig dat de gehele krachten over het vliegtuig verdeeld een driehoek als het waare.
Dus een staan schot met daar aan de ontkoppelings haak en dan moet je diagonaal versteveging naar voor brengen en deze stevig aan de bodem verankeren zodat deze de klappen op kunnen vangen.

Kan je niet staalkabels van de haak in de romp laten lopen naar een stevig punt zoals de vleugel bevestiging? Dan lopen de krachten van de haak via de kabels richting een sterk punt. Piep / balsa rug is echt te zwak voor een haak....... zoiezo moet je dit verstevigen met glasmat of een groot spant maken die de krachten verdeeld. Indien de cockpit afneembaar is is het spant daarachter wellicht bruikbaar en te verstevigen

Indien de cockpit afneembaar is is het spant daarachter wellicht bruikbaar en te verstevigen

Klopt, is afneembaar, ik denk ook dat dat specifieke spant verstevigd gaat worden om dat als basis voor de constructie te gaan gebruiken. Ik moet er nog ff op broeden hoe ik het precies ga doen:D

Tips blijven welkom.

Sleephaak is alvast binnen;

DSC01481.JPG

Nu nog ff tijd en zin maken om hem in te bouwen........ (hoop ergens volgende week ermee te beginnen)

Alex, je moet wel even opletten, ik vind dat hij onderin erg veel speling heeft. dit kan problemen geven bij het sluiten van de pen omdat hij dan een beetje scheef kan gaan. Ik ga er een nylon busje in maken met een beter passing. bovenin daar waar de kracht komt is alles ok.

Onderaan moet er wat speling zijn omdat je servo niet lineair trekt. Ik had een soortgelijke haak (verdeeld via simprop) in een decathlon. Die heb ik onderaan een eindje moeten uitboren (enkele tienden) om een soepele werking te bekomen.

Ik gebruik ook altijd een staalkabel ipv stangetjes. De kabel wordt goed vertint op het uiteinde en dan weer mooi glad geschuurd. Onderaan blijft hij soepel. De servo staat nooit te ronken, tot op heden nooit problemen gehad met dit soort opstelling.

Back