Sleephaak inbouwen in 3.2 meter Extra 330.

De Robin heeft dusdanig grote "oren" aan de vleugel, vergelijkbaar met V-stelling, dat je ongeveer van een middendekker kunt spreken.
Ah, heeft Sammeke die grote kist uit Duitsland gekocht (dan kan die van de BIGGS site af?)
Mooi van de nieuwe bak van Kurt, feliciteer hem maar van mij!

Even :offtopic:

@ Richard :

Zou de Greenley ook zwevers van de gewichtsklasse van Kurt en Sam's zwevers probleemloos omhoog krijgen met de originele set-up ( 62 cc Zenoah ) ??

Citaat " De 62 sleepte zelfs een enorme 1 : 2 schaalbak mee omhoog! "

Laatst bewerkt:
Het slepen van dit soort grote bakken vereist nauwkeurig sturen van beide kisten. Nou zijn Sam en Kurt daar zeer goed toe in staat, maar de marges worden flinterdun. Met name de Swift vereist een forse voorwaartse snelheid om lekker gesleept te kunnen worden, anders wordt het nen dweilebak er achter.
Ik zou voor de grotere Greenley gaan met een 100cc motor. In houtbouw kosten scheelt dat niet veel, de grootste kosten worden de motor met uitlaten, en een goede klasse servo.

Wil je een serieuze stap richting sleperij gaan maken, dan moet je beginnen met een model wat van meet af aan ontworpen en gebouwd is (zie probleem versterkingen) met slepen als hoofdoel en géén ander doel.

Nu moet ik er ook bijzeggen dat de zwevers die gesleept zouden moeten worden allen onder de 5kg zitten (bij ons op de club) dus de ZDZ160 moet die in geval van problemen toch wel omhoog kunnen sleuren? Ook als de zwever totaal als een baksteen er achteraan gaat?

Ik had de haak ook willen gebruiken voor een spandoek op onze open dag dit jaar, en bij het knuffelvliegen (is een aparte dag). Het wordt een multifunctionele Extra; smoke, bak voor snoepdroppen, sleephaak, cockpit waar knuffels in passen.

Ik hoop deze week een begin van inbouwen te maken, hangt een beetje van het weer af....:)

Tuurlijk, met een dikke motor kun je een 5 kg zwever naar boven sleuren. Als het tenminste stevige zwevers zijn, en jij de snelheid onder controle houdt. Anders heb je snel alleen maar een rompje er achter...

Ik ben ook vroeger aan het experimenteren geweest met een "multifunctionele" kist.
Ik ben er helemaal van teruggekomen:

• Voor slepen gebruik ik 2 (binnenkort 3) dedicated slepers
  • Berenvliegen: een aparte dubbeldekker (sinds kort een grote TC Moth erbij...) Ik merkte namelijk dat de open cockpit (had een soort windschermpje voor de Extra gemaakt) de vliegcondities belazerd verslechterden (zware turbulentie naar achteren vanaf de cockpit. Maar verschilt natuurlijk per model.
  • Heb zelf een Hückepack model ontworpen die alle ellende van niet optimale Hückepackmodellen achter zich liet. Die kan echter wel snoepjesdroppen vanuit een interne ruimte (ooit een losse bak gemaakt voor een Cap21, was niet echt een succes) en ook para's droppen. Hij kan ook gewoon slepen, maar vanwege de 50cc, en het is een zware kist, hebben we dat na een paar keer testen laten vervallen.
De laatste kist heeft ook een aan de onderzijde geplaatste sleephaak voor reclame banners, met dubbele gleuf om als eerste de dreg af te kunnen werpen na de start en later de hele sleep. Oppikken deden we net zoals de 1/1 broeders.
Reclame slepen gaat tot een bepaalde opp, eenmaal een te grote vlag opgepikt, en dat was toch ff teveel van het goede, kreeg nauwelijks hoogte... Ik denk dat onze huidige slepers deze taak beter zouden kunnen uitvoeren, uiteraard dan ook met een onder geplaatste haak.

Ik heb de sleephaak inmiddels in mijn Wigens gebouwd.
Een sleepje gemaakt met de Geier van Milan en Frank ging erg leuk maar ik kan nog niets zeggen of het met een "echte" zwever ook goed gaat. Binnekort eens proberen.

Zaterdag voor het eerst "echt" gesleept met een 4 meter ASH.
Nou het viel niet mee....
De wigens reageert behoorlijk fel op het trekken van de zwever en ik moest behoorlijk corrigeren en tegensturen. Vooral als je een beetje op hoogte zit is het erg moeilijk in te schatten hoe je moet corrigeren en dan is een beetje zelfcorrigerend toestel wel prettig.
Aan vermogen geen gebrek de 70cc boxer sleurt er goed aan.
Maar goed het was erg leuk en vooral spannend.

Alexzzz ik ben benieuwd hoe het jou vergaat....

Alexzzz ik ben benieuwd hoe het jou vergaat....

Ja, de betreffende Extra heeft een nieuwe motor gekregen (ZDZ160 Champion) en die is vorige week ingebouwd. Nu alleen de uitlaatbochten aanpassen en nog wat kleine dingen, dan zou ik eens kunnen gaan testen. Al is de zwaarste zwever bij ons op de club maar net 3kg, die heb ik vorige zomer al eens met een 9cc Calmato omhoog gesleept, was ook wel geinig:mrgreen:

Back