Sleepkisten: Multiplex Easycub (Willem) en Graupner Kadett (Hendrik)

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een elektro sleepvliegtuig voor het slepen van zwevers van 2,5 a 3 meter met een gewicht van 1500 tot 2500 gram.

In eerste instantie zat ik aan de piper te denken, omdat ik dat een erg mooie kist vind (dikke boddy), totdat ik hier in een andere topic zag dat de piper niet de meest ideale sleepkist is.

Wat ik niet wil: een ARTF of RTF model kopen

Wat ik wel wil: een bouwtekening op de kop zien te tikken, zodat ik de kist volledig kan bouwen (balsa). Mocht dat niet mogelijk zijn (hoewel ik me dat niet kan voorstellen), dan is een bouwdoos een optie...het liefst een hoogdekker....

Zoals in een ander draadje te lezen ( na-26-jaar-weer-vliegen-ik-wil-me-aan-u-voorstellen ) ben ik net overgestapt uit de bigscale-auto wereld, en heb nu als eerste toestel de sunny 2 meter zwever.

Het lijkt dus misschien wat overhaast, maar ik weer een vliegtuig bouwen (heb al eerder de sunny gebouwd) en dat toestel dus in de toekomst ook als sleeptoestel te gaan gebruiken.

Wie heeft er goede, onderbouwde ideen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hendrik,

Ik zag dat je zondag bij het Vintage treffen aanwezig zult zijn. Ik zal daar ook zijn (als het weer een beetje meewerkt) met een electrosleper. Wellicht kunnen we daar verder babbelen over dit onderwerp.

In de tussentijd: kijk eens naar de AFF CNC telemaster:
CNC-AFF-Schlepper Bausatz Sammelthread - RC-Network

Is al een maatje groter en kan grotere zwevers slepen dan jij denkt te gaan slepen, maar geeft wel alvast een idee. Wat kleiner en beter passend bij de maat zwevers die je opnoemt zou een Graupner Kadet zijn of een Sig Rascal. Die ken ik echter alleen als ARF model, wellicht zijn ze ook als kit te vinden. Ik zou denken aan een toestel van 1.50 tot 1.80mtr, vlieggewicht 2 tot 3 kilo, met 700W-1000W aan vermogen op een prop van minimaal 14" tot 16" diameter.

Van belang is een goed vliegend model, licht gebouwd maar wel stevig om de belastingen van het slepen te kunnen weerstaan.

Groet,
Gerben

Laatst bewerkt:
hendrik, een 2m pilatus porter is ook erg geschikt. de porter wordt vaker voor deze doeleinden gebruikt.
je kunt een foto van de tekening zien als je onder mn bericht op de link van mijn bouwdraadje klikt.

Het zijn mooie modellen heren! Heb het even vluchtig bekeken. Morgen ga ik een uitgebreid kijken. En Gerben, zondag ben ik er ook, met Sunny uiteraard. Wat het weer ook is: gezellie wordt het lijkt mij altijd, dus gewoon komen, haha, kunnen we van gedachten wisselen

Ik zit nu aan de snoopy te denken. Daar heb ik ooit het vliegen mee geleerd. Als ik hem van iets dunner balsa maak, dan lijkt me dat ook een erg geschikte sleper

Kijk een op de site van Robbe naar de Togo robbe Modellsport Deutschland
Dat is een als sleepvliegtuig ontworpen toestel. De Snoopey was 40 jaar geleden een goede motortrainer, maar is vanzelfsprekend achterhaald door nieuwe ontwikkelingen.

Je zou ook de Mentor van Multiplex kunnen overwegen. Een goed te vliegen en snel te bouwen toestel!

Aangezien ik laatst de easycub van Multiplex heb aangeschaft, stopt hier vooralsnog mijn zoektocht naar een sleepkist. Ik ben de aesycub momenteel vlieg-klaar aan het maken. Ik verwacht dat ik met dit kistje ook gewoon zwevers van rond de 2 kg kan slepen.

Mijn laatste uitdaging is het bouwen van Das Bunte Huhn:

zie verder op de link hieronder:

goede-voornemen-1010-bouwen-van-de-bunte-huhn

Ik zal vanavond of morgen nog een filmpje monteren van wat sleepwerk met de Easycub.

Hoewel ik afgelopen seizoen aardig wat sleepjes gedaan heb met lichte zwevers tot 2 meter, ga ik de easycub toch op een zijspoor zetten. Hij is me te licht en te slap in de vleugel/servo's. De servo's trekken de roeren niet meer bij duikvluchten. Dit kan ik verhelpen door zwaardere servo's te monteren, maar dan moet ik de vleugelstijfheid ook vergroten. is allemaal te doen, maar ik heb besloten om een ander toestel aan te schaffen.

Mijn keuze is gevallen op de Kadett van Graupner. Ik heb hem momenteel in bestelling staan en verwacht hem komende week binnen te hebben. Ik ga hem vliegen met 4S 4000, AL-3548 motor, 12x6 prop en 60 A regelaar. Deze kist heeft een spanwijdte van 1600 mm is ook voorzien van rolroeren:

Laatst bewerkt:
Helaas heb ik geen beeldmateriaal meer van het slepen. Wel van de maiden en een vrije vlucht afgelopen zomer:

haha, te veel leuke dingen om te bouwen. Net de Bunte klaar, net de renovatie van de silentius klaar, op dit moment bezig met de renovatie van de sunny en dan nog een baricuda die afgebouwd moet worden. Druk druk druk dus

Je doet net of hij zojuist bezorgd is maar dat is NIET waar! Je hebt hem al 3 dagen en hij is nu nog niet in orde. Foeifoeifoei toch:D

Eerst met een soldeerbout de sleuven open gebrand, zodat de folie gelijk aan de randen kleeft:

Vervolgens het stabilo erin geschoven, afgetekenden de folie uitgesneden (wordt aanbevolen om dit ook uit te branden, maar ik heb toch gekozen om heel voorzichtig met scheermesje uit te snijden). Vervolgens het stabilo met epoy verlijmd:

Leuk ! :D ik kijk ook al een tijdje naar dit kistje voor een sleper op onze club :)
Alleen maar een pilatus porter van 2.5 m en je moet de kleine zwevertjes eens zien gaan echt een grappig zicht :banana:

Back