Sleepkisten: Multiplex Easycub (Willem) en Graupner Kadett (Hendrik)

Arjan had nog sevokabel liggen en ferit kerntjes: gisteravond bij hem de bekabeling en stekker van de vleugelservo's gemaakt.

Extra raamwerkje gemaakt wat het gat netjes afwerkt, geel gespoten met spuitlak:

En aangesloten:

Vanaf bovenzijde vleugel:

Laatst bewerkt:
De vleugel is inmiddels ook aan elkaar verlijmd met epoxy. De ''vleugelpen'' is een balsa strip 5mm dik, 20 cm lang, ook deze is verlijmd. Ook werden er strookjes oracover meegeleverd om de naad netjes af te werken. Op de foto ook de bekabeling/stekker te zien. Het was wel even ''pielen'' om de sevokabel door de vleugel te krijgen, maar met een dun garen en een dun staafje ijzer (0,8 mm) was dit nog wel te doen.

Het was wel even ''pielen'' om de sevokabel door de vleugel te krijgen, maar met een dun garen en een dun staafje ijzer (0,8 mm) was dit nog wel te doen.

Hendrik,

Ik heb altijd "voerdraden" bij me om uit te delen als er een meeting is.
Zo'n voerdraad is een zeer flexibele metalen draad van 1 meter, of 2 meter 60 lang die je door een vleugel kunt manoeuvreren om een servo draad door de vleugel of romp te trekken. Werkt perfekt.
De voerdraden worden bij ons gebruikt tbv hartcatheterisaties. Soms worden ze uitgepakt maar niet gebruikt en die zijn voor mij.:D

Groeten, JH

Arjan legt er wel even de zweep over !!!!
Een mooie kist deze van Graupner. Kon het even niet goed zien, maar heeft deze ook landingskleppen?
De TELEMASTER van @Arno is trouwens ook niet te versmaden. Moeilijke keuze.

Als ik er ben met het VGT wintertreffen neem ik wel een paar van die draden mee. Volgend mij heeft Arjan er ook eentje meegenomen....
De verpakking van de draad kan ook gebruikt worden als buis voor de welbekende SPIRIT remkleppen....:D

Inmiddels is de motor gemonteerd, de stekkers op de regelaar en de lipo's gesoldeerd. Ook het landingsgestel is klaar. Ik heb al even proef gedraaid: loopt prima! Ik moet alleen nog even een mooie spinne scoren.

Ben nu nog even bezig de regelaar een en de ontvanger een vaste plek te geven (plankje en klitteband)

Vraagje Hendrik.
Heb je het plankje waarop het landingsgestel is geschroefd aan de binnenkant romp nog extra versterkt?
Tijdens de sleepmeetings is gebleken dat bij lasergesneden ARTF-toestelen zonder extra versterking het hoofdlandingsgestel bezweek.

Johannes

Laatst bewerkt:
Johannes,

Nee, ik heb dit niet verstevigd. Ik weet niet hoe de constructie bij andere toestellen is, maar ik moet zeggen dat ik geen rede zag om dit extra te verstevigen, ondanks dat ik toch wel van de extra verstevigingen ben, maar in dit geval lijkt het me meer dan voldoende sterk.

Oké, als je gevoel zegt dat de constructie voldoet hoef je niets te veranderen.
Ziet er mooi uit deze Kadett.
Veel plezier ermee.

Johannes

Je gaat lekker zeg! Als de sneeuw weg is kunnen we gaan slepen!

Spinner zou ik me niet al te druk om maken als ik jou was. In plaats van die moer heb ik misschien nog wel ergens zo'n dop-moer

Jah, die zijn ook goed, alleen wat extra gewicht. Wat gewicht betreft: de lipo komt vrij ver richting de vleugel te zitten. Dat is geen ramp, maar wat ik minder vind is dat het luikje wat gelijk achter de motorkap aan de onderzijde van de romp zit van dusdanige afmeting is, in combinatie met de spanten etc in de romp, dat ik de lipo er niet in krijg. In dit geval zou ik bij lipo wisseling steeds de vleugel eraf moeten halen, dus daar ga ik nog iets op bedenken...
De wielkappen zijn mooi (vind ik), maar als blijkt dat het gras ertussen gaat zitten, zullen ze er later afgaan.

Net even in elkaar gehad voor de foto's. Wat nog moet gebeuren is de hoogte- en richtingsroeren aansluiten en de sleepkoppeling inbouwen. Bijna klaar dus! pfffft, wat een power uit deze motor zeg, das ff wat anders als de setup van de Easycub. Ik ben nu al super blij met deze kist!

Laatst bewerkt:
tja, alleen nog de sleepkoppeling erin, maar voor de rest is ie al klaar voor de maiden. Zodra de sneeuw weg is...

De sleepkoppeling zit er in.

Situatie voor:

''Balkje'' vurenhout achter het tussenschot verlijmd met daartussen de standaard sleepkoppeling:

En zo ziet het er van binnen uit. Op de servo een paar stukjes vurenhout verlijmd die vervolgens op een multiplex plankje geschroefd zit. Het plankje zit verlijmd tussen de zij-schotten en het tussenschot:

Nu alleen de folie nog terug plakken.

Rest nog 1 ding: de lipo op zijn plaats maken en daarmee zwaartepunt bepalen. De lipo heeft forse afmeting. Hier is duidelijk met een drie sellen pakket rekening gehouden, dus moet ik wat aanpassing doen om de 4S makkelijk te kunnen wisselen.

Laatst bewerkt:
Hendrik,

Ziet er allemaal netjes uit.
Kleine aanmerki8ng mbt de ontkoppelservo: liever de ontkoppelstang zo dicht mogelijk op de as van de servo plaatsen. Hij zit nu in het buitenste gaatje van de servohevel, zo heeft de servo de minste kracht. Liever de maximale servoweg gebruiken voor de meeste kracht.
De betrouwbare werking van de ontkoppelservo is van groot belang in noodsituaties, op het moment dat de zwever zelf niet goed loskomt. Vaak ontstaan er dan al vreemde situaties, en is het goed werken van de ontkoppeling op de sleper van levensbelang voor beide modellen.

Test zowieso voor de eerste sleep de sleepkoppeling door op de sleeplijn te gaan staan, volgas te geven en dan te ontkoppelen. Dat moet probleemloos werken.

Groet,
Gerben

Back