Sleeptreffen 14 september 2024 MVC-Cumulus Kampen

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Binkey01, 20 jul 2024.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Leuk filmpje!
    En mooie foto's ook!
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Leuk filmpje, mooie foto's.

    Was weer een top-dag; fijn gevlogen met de kleine Blanik. :)

    Alle slepers dank, want die hebben zich 'de longen uit het lijf gesleept'; kwamen amper aan zelf vliegen (dwz. zweven) toe.

    Mijn vlucht met de ASK-13 was wat minder, waarover elders meer te lezen is.

    Cumulus wederom bedankt 'for having this'; ik hoop iedereen (en meer) over een half jaar weer te zien. :)


    jan.
     
  3. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    239
    Was super gezellig dagje en top weertje had eigenlijk niet beter kunnen gaan. Op naar de volgende en iedereen bedankt voor de gezelligheid.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als mijn Taranis logfiles niet tegen me liegen, heb ik 21 keer iemand omhoog gebracht.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Puur ter lering, geen kritiek, geen commentaar maar......

    Ik zie best veel zwevers na loskomen direct naar flinke hoogte trekken, daarmee bedoel ik flink hoger dan de sleper.

    Ik ben geen beginner maar ook geen extreem ervaren sleper/gesleepte, ik herinner wel het eerste advies wat ik kreeg toen ik voor het eerst gelseept werd: "niet hoog achter de sleper hangen!"

    Als de zwever zo snel omhoog trekt moet de sleper mee, dat kost voorwaartse snelheid en trek je toch de vaart uit het hele stel?
    Met een flinke overpowerd sleper trek je hem daar vast wel doorheen maar dat is in de basis toch niet juist? Dat de sleper achter de gesleepte zwever aan moet sturen zeg maar

    Met mijn helaas overleden DFS Habicht hield ik hem, zodra die los kwam, op 1 a 2 meter en meldde de sleper dat ik los was, zodra de sleper dan ging klimmen liet ik hem mee gaan maar probeer te voorkomen dat ik hoog achter de sleper kom

    Kan natuurlijk ook zijn dat mijn perceptie via een filmpje op de telefoon heel anders is dan echt in het veld maar ik probeer zo veel mogelijk te leren 'hoe het hoort'
    (Dat leer je door te DOEN, weet ik ook wel maar als ik er niet aan toe kom kijk ik graag naar anderen die wél tijd en gelegenheid hadden:thumbsup:)
     
    brutus en Rene Neefe vinden dit leuk.
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    REO
    Voor een aantal geldt bovenstaande. Voor veel andere starts geldt het omgekeerde. De sleper sleept zo steil dat de zwever er onder blijft hangen en in één streep naar boven wordt 'getakeld'. Een heel bijzonder gezicht. Misschien niet mooi om te zien maar enorme effectief en veilig, want geen bochten.

    Erik
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat laatste kan alleen als de sleper vermogen over heeft en ik snap helemaal waarom je dat wilt, zéker met een e-sleper; sneller én veiliger boven. Als het even kan doe ik dat met de Joker ook zo maar als de zwever meteen hoog achter mij hangt ben ik geneigd juist horizontaler te slepen om de voorwaartse snelheid er in te houden. Dit om te garanderen dat de zwever de gang er niet helemaal uit kan trekken en om de sleepdraad strak te houden mocht de zwever toch down geven en veel vaart op pakken.

    Ik ga er hierbij van uit dat er niet zoveel vermogen is dat de hele combinatie onbeperkt verticaal omhoog kan....dan maakt het niet veel uit natuurlijk.

    Ik doel op een combi waar de sleper ook een beetje zijn best moet doen.
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Justus> In principe heb je helemaal gelijk, het is veiliger (en vind ik netter) om redelijk vlak achter de sleper te blijven.
    Ik denk echter dat in de praktijk de zweefpiloot niet bewust optrekt, maar eerder nalaat om bij te drukken. De meeste
    zwevers willen zo gauw ze los zijn direct klimmen, omdat er eigenlijk al genoeg snelheid is. Om dan vlak te blijven moet
    je vaak actief een beetje down geven.

    Het kan dus goed zijn dat het niet een bewuste actie is maar eerder een onbewust nalaten waardoor de zwever
    zo hoog eindigt. Algemeen beter om het geheel zeker vlak na het loskomen mooi vlak te houden tot het span een
    beetje snelheid heeft opgebouwd en stabiel is.
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    REO
    De meeste slepers hadden er geen moeite me om, met de meeste zwevers, onder een hoek van goed 45 graden voldoende snelheid te behouden. Een mooi gezicht is het niet. Effectief ,want snel wel en met minimaal (E) vermogen/tijd naar boven.

    Erik
     
    Justus vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is dus ook wat mij toen is ingeprent; m'n climaxx werd met klitteband gesleept en de basisonstructie was "laag blijven en vlak houden, zo nodig bij 'duwen' en dan komt het goed"...en dst is altijd zo gebleken.

    Nogmaals: geen kritiek of commentaar. Jouw uitleg dat het niet bewust gebeurd maar een logisch gevolg van een sleper die volle bak vertrekt klinkt wel erg logisch
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn ervaring is dat die zwever, mits enigermate fatsoenlijk getrimd, ongeveer zelf uitzoekt waar die gaat hangen, en een zwever die boven de sleper hangt, trekt ook de sleper enigszins omhoog (de vleugels van de sleper hoeven minder lift te genereren als de lijn omhoog staat).

    Tenminste, ik heb met enige regelmaat een sleep reeds op 5 meter of meer hangen op het moment dat de sleper nog los moet komen, en ik merk er eigenlijk niks van dat dat op wat voor manier dan ook hindert
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn ervaring tot nog toe is eigenlijk dat als de zwever hoog boven de sleper zit, dan is er sowieso sprake van snelheidsoverschot, en meestal kun je dan gewoon minimaal "bijklimmen" tot de lijn weer ongeveer horizontaal is, want de zwever zit hoog boven je en dat betekent dat hij NIET de sleper af kan remmen: Dat kan namelijk alleen als de lijn horizontaal hangt, want een draad kan uitsluitend kracht overbrengen in de richting van de draad.

    Wat wél een risico is, is als de sleepkoppeling op de sleper ver naar achteren zit: Dan trekt de zwever de neus van de sleper naar beneden.
    Ik heb Zaterdag minstens één sleper gezien met de koppeling ongeveer halverwege tussen vleugel en stabilo, en dan is dat gevaar volgens mij niet heel denkbeeldig...
     
    Justus vindt dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn Pawnee had hem achter de cockpit maar daar nooit iets van gemerkt (maar ook niet heel veel mee gesleept).
    Bij de Joker heb ik hem een paar centimeter achter de achterlijst van de vleugel maar ook nog nooit iets gemerkt van een staart die opgetild werd.

    Dat is dus ook een van de redenen dat ik het vraag: is mijn angst voor het dood trekken van het span door een te hoog vliegende zwever een probleem?

    Lijkt er dus op van niet:thumbsup:
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb in elk geval tot nog toe nog niet gemerkt dat een hoge sleep mij een airspeed-alarm opleverde, en sterker nog, ik heb zelf wel eens de indruk dat te vlak slepen JUIST een hoogliggende sleep oplevert, omdat bij vlak slepen de snelheid oploopt, en de zwever daardoor wil stijgen. en daar net zo lang mee doorgaat tot de "neuslast" van de naar beneden trekkende lijn dat weer compenseert. Ik zet er dan hel rustig iets meer klim in, en dat gaat meestal prima. De lijn komt dan iets slack, de zwever verliest snelheid (wordt even niet meer getrokken, EN kan vrijelijk wat stijgen waardoor de snelheid er uitloopt. Sleper vliegt hel even "onbelast", meestal geen probleem. Doe je het te abrupt, dat klimmen, dan krijg je wel een ruk in de lijn maar tot nog toe heeft dat mij in ieder geval nog geen problemen opgeleverd.
     
    Justus vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Nu 2025 voor de deur staat te trappelen , is er al een datum bekend ,of zijn er voorbereidingen ?:banana:
     
  16. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    We zijn weer bezig om een datum te bepalen. Binnenkort meer info……
     
    PH-SVV, Berrie, Hein.z en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    239
    zal eens tijd worden Max :) mijn agenda staat op "hold" tot de datum er is
     
    serge pot vindt dit leuk.
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja maar jij kunt -als lid- gewoon elke week langskomen, en dan merk je vanzelf wanneer het sleeptreffen is:):)
     
    Binkey01 en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina