slicen gaat verkeerd?

Na de pla perikelen krijg ik nu mooie printjes. Alleen werkt de slicer nu blijkbaar niet lekker. 1 deel gaat goed, van het andere deel worden de interne verstevigingen niet meegenomen in de print. in het 'schaduwdeel' staan ze rechts wel maar worden niet meegenomen in de slicer (slicernext/orca)
Ik snap er echt geen reet van.

Schermafbeelding 2025-06-23 192219.png

Als je dit in LW-PLA gaat printen dan zou ik beginnen met 1 onderdeel per keer te printen.
LW-PLA heeft nogal de neiging om draden te trekken, ivm het actief opschuimen van het materiaal is dit eigenlijk niet te onderdukken met slicer-settings.
Als je meerdere delen tegelijk print dan krijg je vermoedelijk een heel gordijn van draden tussen de 2 onderdelen in te hangen.

In het schaduw gedeelte lijkt het erop of dat hogerop in de print het rechtse deel wel inwendige verstevigingen heeft, hoe ziet het er daar uit?
Wellicht heeft dat vleugel deel om een reden geen verstevigingen over de hele hoogte.

Ik heb de 2 naast elkaar gezet om te kijken om er 100000% zeker van te zijn dat dezelfde instellingen in gebruik zijn, de verstevigingen lopen in beide gevallen door tot aan het begin. Morgen eens proberen de boel opnieuw te exporteren uit fusion
Ik kan helaas zo even niet stl delen, kan ik morgen wel even doen

Ik gebruik bambustudio. Je hebt een "general" gedeelte waarbij alle settings op alle onderdelen overgenomen worden, maar ook een tabje voor "objects" . Je kunt dan de settings per onderdeel zetten en dit "overruled" de general settings. Beide tabjes zitten naast elkaar en worden gemakkelijk door elkaar heen gehaald. De even-odd functie is verantwoordelijk voor de juiste surface infill. Misschien heb je de even-odd aangezet per object? Als je 2 compleet andere onderdelen pakt heb je nog steeds hetzelfde resultaat?

ik snap ff niet wat je bedoelt
maak je gebruik van een automatische verstevigingen generator in bambu/orca (geen idee of ze die hebben, maar ze hebben soms meer dan ik zelf denk)
of bedoel je supports?
Of heb je de verstevigingen getekend, maar komen ze niet mee uit fusion?

ik heb je bestandje ff geprobeerd, maar ik zie alleen een opstaand deel van het stabilo.
denk ik
het beeld wat je hierboven hebt neergezet, zie ik niet..

Het bestandje bevat alleen 1 achtervleugel, om te testen gebruik ik nu de standaard instellingen zonder infill/supports
Het gaat dus puur om de stl
Op de eerder geplaatste foto staan 2 onderdelen, de staartvin (links) en een achtervleugel (rechts). Bij de linker zie je 2 schuine delen en een verticaal plaatje om het busje, dit zou rechts net zo moeten zijn
Onderstaand nog 2 plaatjes waarbij te zien is wat er mist. De ingewanden zie dus wel als schaduw maar niet in de lagen die zichtbaar zijn
Screenshot 2025-06-25 092857.png
Screenshot 2025-06-25 093507.png

Ik denk dat er toch een fout in de aangeleverde stl zit. Bij inladen in orca/bambu slicer klaagt hij daar over. Probleem is dan weer dat als je repair kiest alles wordt verwijderd

Binnen Orca, Bambu en Prusa slicer is er een optie onder 'Quality' --> 'Precision' en dan de velden 'Slice gap closing radius' en 'Resolution'
Ik moet deze op 0.001 en 0.012 zetten om interne versterkingen correct te kunnen slicen.

Heb de stl/3mf ingelezen in Solidworks.
Het model is mijn inziens vreemd opgebouwd, waarbij ik moet zeggen dat dit een van de weinige keren is dat ik een stl inlees in solidworks.
Het kielvlak bestaat uit 6 'Meshbodies', waarbij 1 body een solid is van het complete kielvlak met daarin 5 losse bodies die de verstevigings ribben moeten voorstellen.
Deze zijn ook maar 0.07 mm dik/dun.

Of dit een standaard opbouw is voor print modellen kan ik niet zeggen.
Maar kan me voorstellen dat de interpretatie van een dergelijk model uitdagend is voor een slicer.

Heb je dit model zelf opgebouwd?
Je hebt het over export vanuit fusion?
Of is het model afkomstig van cults?
Zit er geen handleiding bij welke slicer en settings je moet gebruiken?

Is het deze Cults3d PC21
De designer heeft het over Cura profielen.
Uit mijn ervaring met een Planeprints Notos weet ik dat Cura (zelfs een specifieke release) nodig was om de STL's goed te kunnen slicen en dan ook nog met specifieke settings.

Er zou ook een print settings guide aanwezig zijn in de fileset.

ja het is die, maar het ligt niet aan de settings ben ik ondertussen uit. 2 verschillende onderdelen met zelfde opbouw (v-stab/h-stab) gaat 1 goed , de ander niet. de maker gebruikt 1 of andere dure betaalde slicer. alles wat op orca gebasseerd is geeft non-manifold errors..

Back