Slim? We zullen het zien...

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door jspierings, 7 jul 2008.

1. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Die kleine stukjes die aan je trainingslandingsgestel uitsteken kunnen er anders wel voor zorgen dat dat blijft haken in het gras, waardoor je alsnog kantelt.

2. jspierings

jspierings

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Vliegen?

Ik snap er echt niets van. Het zal ongetwijfeld aan mezelf liggen maar vliegen gaat niet helemaal goed zullen we maar zeggen...
    Na veel denken en vooral simmen toch maar de stap genomen om de heli een klein stukje van de grond te laten komen (gisteren stond er veel te veel wind). Nu heb ik geen grote tuin en dus zou veel vliegen toch al niet kunnen maar naar mijn idee moet hooveren nog wel kunnen.
    Telkens als ik denk dat de heli op gaat stijgen gaat deze naar achter en naar links, is dat normaal? Ik heb op een gegeven moment toch maar iets meer throttle/pitch gegeven en dus iets of wat los gekomen. Dit resulteerde in het feit dat de heli toch ging kantelen en met zijn main blades de grond raakte. Daar kunnen ze niet heel goed tegen moet ik zeggen. Ook hebben de staartblades de grond nog aangetikt waardoor de taildrive (volgens mij heet dat ding zo waar de belt overheen gaat) krom was. Deze heb ik ondertussen vervangen. Voor de rest was een servo armpje verschoven waardoor de swashplate helemaal scheef stond bij midstick. Dit heb ik ondertussen allemaal verholpen en de heli zou weer klaar zijn voor gebruik. Ik durf nu ff niet meer op te stijgen. Heb de heli nog wel laten draaien om te kijken of alles het nog deed, maar dat wel gelukkig nog het geval.
    Toen het vanmiddag gebeurde had ik het idee om de hele boel te verkopen en een lama V3/4 aan te schaffen...pffff ben benieuwd wanneer ik het weer wel durf...;-) Als het zo door blijft gaan, wordt het wel een dure grap....

Maar wat ik wel vreemd blijf vinden is dat de hel nar achter en links gaat zodra hij bijna (en dus ook helemaal) loskomt van de grond. Als ik op de sim een heli op laat stijgen gaat hij uiteraard wel iets of wat naar links, maar niet zo erg als die van mij heb ik het idee. Zou het kunnen komen doordat ik te weinig gas geef of zo? Te dicht bij de grond? Zou ik misschien op het moment van loskomen heel even wat meer gas moeten geven waardoor hij sneller een stukje los komt?

Misschien dat jullie tips hebben?

Geen idee

3. LangeJay

LangeJay

Lid geworden:
    23 feb 2007
    Naar achter en naar links. Naar links is normaal dit komt door de rotatie van je mainblades. Maar naar achter dat betekend dat de heli niet in balans is.

Met wat gewichtjes in de neus is dit op te lossen.

MVG
    Jay

4. jspierings

jspierings

Lid geworden:
    10 jun 2007
    is er een manier om te kijken of je heli in balans is, zonder op te stijgen..;-)
    Als ik de heli bij de blades oppak lijkt hij goed in balans eigenlijk. Maar misschien zijn er betere manieren voor?

5. heli-jean24

heli-jean24 Guest

Hoi bekend probleem haha ik ben zelf begonnen met de falcon en had hetzelfde probleem in het begin,
    Ik zou zeggen blijf nog even simmen en sstel je daar je heli zo af dat je niet zuiver kan opstijgen d.w.z. stel je trim zo in dat de heli ongeveer dezelfde eigenschappen heeft. (veel naar links trekken en naar voren)
    Klinkt miss stom maar zo heb ik het gedaan de heli op de sim heeft een te perfecte manier van vliegen.
    Als je dan het weer in het echt gaat proberen zal ik de heli dan op 30 cm hoogte gaan vliegen dan heb je voldoende ruimte om te corrigeren begrijp dat dit eng is had ik ook maar dat is wel de veiligste hoogte.
    Qua teveel naar voren trekken als het naar jou indenken zo blijft probeer je accu te verplaatsen naar achter als dit mogelijk is.
    Als dit niet het geval is probeer hem naar achter bij te trimmen.
    Als ook dit niet helpt zal ik toch even overwegen om de servo armpjes toch maar eens opnieuw af te stellen en gelijk te zetten!
    Oh voor dat ik het vergeet als je je kruis te ver naar voren hebt geplaatst dan kan dit allemaal ook gebeuren dus misschien een idee om daar eerst maar even naar te kijken ;).
    Gewichtjes vind ik een beetje een rare oplossing en persoonlijk heb ik dat ook nooit gedaan en anderen ook niet.

Succes!

6. mr. nice

mr. nice

Lid geworden:
    18 mei 2008
    Hallo Jeroen,

Als je de oefening van Radd's lipo 5 uitvoert (Heli op de grond, tegen lichte skids aan) en van links naar rechts gaat dan moet dit ook een beweging naar links en rechts geven.
    Toen ik die oefening deed zag ik dat bij mij ook de neiging was dat de heli naar achteren ging hangen.
    Conclusie: Swash stond niet horizontaal.
    Swash naar voren gesteld totdat de oefening laat zien dat naar links en rechts ook alleen maar naar links en rechts is.
    Ik zal deze oefening ook blijven gebruiken om de afstelling van mijn heli te checken!

Groeten, Wilbert

7. recon

recon

Lid geworden:
    28 apr 2008
    mss eerst je heli is laten invliegen door een ervaren piloot? had je de eerste crash kunnen bespare:), en zal er wrs nog wel besparen. (heb ook alles zelf moeten leren en uitvinden, en dat word een dure grap, dus beperk de kosten waar je maar kan)

8. jspierings

jspierings

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Batterij?

Zou de batterij zo goed zitten?

De batterij lag eerst om de bodemplaat van de heli, maar zag in de beschrijving dat het plaatje waar deze nu op ligt als batterijhouder aangeduid wordt. Heb er nu ff snel een ty-wrape om gedaan, maar als het zo goed is zoek ik ff twee stukjes klittenband.

Wat is dus de juiste plaats, bodemplaat of zoals op het plaatje?

9. hezik

hezik Guest

Als in de handleiding staat dat dat de batterijhouder is, is dat dus de juiste plaats.

Dat zou ook stroken met je verhaal dat de heli naar achter wilde vliegen. Ik neem aan dat de lipo op de bodemplaat verder naar achteren lag.

10. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Waar je je batterij ook plakt, het is belangrijk dat de heli in balans hangt!

11. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Het zwaartepunt ligt exact in het hart van je rotor.
    Dus als je de heli op twee vingers, dicht bij de kop, aan de flybar optilt, dan moet de heli volledig horizontaal hangen, oftewel moet je hoofdas 90ยบ t.o.v. de aardbol hangen.
    Zorg er ook voor dat je Lipo goed vast ligt en niet kan schuiven.
    Klittenband ertussen en elastiek eromheen, of klittenband ertussen en eromheen.
    Ik gebruik strips van banden reparatierubber op mijn batterijtray en o-ringen om de lipo vast te zetten.

Eric

12. jspierings

jspierings

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Main blades????

Heren (misschien ook wel dames),
    Ik ben vanavond bezig geweest met het vergelijken van main blades met die van Mr. Nice. Mr. Nice is hier en heeft een belt cp. Nu zijn de blades (aan het einde waar ze in de holders moeten) veel dikker als die van mijn GL450C. Dat is op zich niet zo erg maar we waren aan het bekijken hoe dik de blades mogen zijn. Als ik de blade holder van mijn GL450C meet kan 5mm er niet in. Op verschillende sites staat een maat bij de blades van 4,7mm. Op zich zou ik dus zeggen perfect want die zouden moeten passen, maar ik vraag me af welke dikte hier aangegeven wordt. Die van de blade in het midden of waar ze in de holder gaan. Bij de fiber Esky bladen wordt 4,5mm aangegeven en na het meten (Mr. Nice heeft ze toevallig bij zich) blijken deze bijna 6mm te zijn. Super voor een belt aangezien ze daar op passen maar ik kan er niet zoveel mee op mijn GL450C. Heeft iemand hier ervaring mee? Dus, hoe weet ik VOOR de bestelling van een setje main blades of ze gaan passen.
    Zou iemand zijn Trex450 (schijnt mijn GL450 een kloon van te zijn) de maximale dikte van zijn main blade holders eens kunnen meten! Of van een GL450 natuurlijk...;-)

Ik hoor/lees het graag!

13. jspierings

jspierings

Lid geworden:
    10 jun 2007
    (on)balans?!

Als ik je truc doe Eric dat moet er echt nog een halve lipo (geen grap) aan de voorzijde bij voordat de heli in balans is. Hij hangt dus zwaar achterover. Zou dit normaal kunnen zijn voor dit soort heli of heeft iemand hier ook ervaring mee?

14. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Je kan je accu iets verder naar voren hangen, dat lijkt in ieder geval zo zonder canopy.

15. fbk

fbk PH-SAM

Lid geworden:
    25 apr 2005
    Jeroen,
    Het zwaartepunt moet je echt zo goed mogelijk recht onder de hoofdas zien te krijgen.
    Wel even opletten als je hem optilt aan de flybar, dan moet je dit wel zo dicht mogelijk bij de hoofdas doen. Hangt ie dan duidelijk achterover, dan moet je dat echt oplossen, accu verder naar voren?
    Ik zou trouwens de accu toch weer op de bodemplaat monteren, de heli wordt dan iets stabieler omdat de accu lager zit, zoals je hem nu hebt gemonteerd, is voor 3D interessant, maar dat is voor later ;)

Je schrijft verder dit: Telkens als ik denk dat de heli op gaat stijgen gaat deze naar achter en naar links, is dat normaal?

Je moet er wel rekening mee houden dat helivliegen heel anders is dan vliegen met modelvliegtuigen (dat heb ik zelf afgelopen maanden ook ondervonden :(), een heli moet je continu blijven besturen, dus als je opstijgt en ziet dat ie een afwijking heeft naar achter of opzij, dan moet je meteen reageren en bijsturen, dit hoort gewoon bij helivliegen.
    Ik kan natuurlijk niet zien hoe sterk de afwijking is bij jouw heli als je opstijgt, normaal gesproken zou hij toch wel redelijk recht omhoog moeten gaan.
    Toch moet je er rekening mee houden dat het niet zo gaat als bij de start van een modelvliegtuig, opstijgen en dan daarna maar eens even zien of er iets bijgestuurd moet worden, een heli vereist duidelijk meer directe actie ;)

Laatst bewerkt: 23 jul 2008
  16. mr. nice

mr. nice

Lid geworden:
    18 mei 2008
    Ik ben gisteren bij Jeroen geweest en als de batterij maximaal naar voren wordt geplaatst dat hij nog binnen de canopy past is de staart nog steeds duidelijk zwaarder.
    Het verplaatsen van de ontvangen en ESC naar voren zou een fractie schelen maar zou nauwelijks merkbaar zijn. Het gewicht van zijn grootste inbussleutel (10 meen ik) bracht de heli netjes in balans.
    Ik zie dan ook als enige oplossing:
    Accu zo ver mogelijk naar voren & extra gewicht toevoegen totdat er balans is.

Iemand betere tips?

(Het probleem met achterover hellen bij spinup was overigens de swash die niet 100% horizontaal stond. Dit heeft hij inmiddels bijgesteld)

Groeten,

Wilbert

17. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Heb je de ontvanger en regelaar daadwerkelijk naar voren verplaatst? Dat is gewicht wat er aan de achterkant AF gaat, en bij de voorkant ERBIJ. Het verschil is dan best veel!

18. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Zoals al gezegd, is het zwaartepunt belangrijk voor het vlieggedrag.
    Bij een Vliegtuig maar ook bij een heli.
    Is je heli staartlastig zoals dat heet, dan heeft hij dus continu de neiging om achteruit te vliegen.
    Dit kan je uiteraard wegtrimmen op je zender, maar dat betekent wel dat je servo's continu staan te drukken/trekken om de heli in die stand te houden.
    Wat het vlieggedrag betreft heb je daarnaast ook te maken met een dynamisch zwaartepunt.
    D.w.z. dat als je heli in beweging is dan beweegt het zwaartepunt dynamisch om het statische zwaartepunt heen.
    Zelfde effect als jij remt in je auto en er iets van de achterbank naar voren vliegt ;).
    Als je dat meeneemt in je gedachten, kan je dus nog meer het belang van een zo goed mogelijk bepaald zwaartepunt voorstellen.

Er zijn veel methodes om het te wijzigen.
    I.d.d. apparatuur verplaatsen of onderdelen lichter uitvoeren.
    Carbon staartbuis, stuurstang (evt. vervangen door carbon) van je staartservo verlengen en servo zo ver mogelijk naar het zwaartepunt toebrengen.
    Zoeken naar de lichtste staartbladen / staartrotor.
    Zwaardere Motor/lipo.
    Etc.

Groet
    Eric

Laatst bewerkt: 23 jul 2008
  19. jspierings

jspierings

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Ik snap dat het gewicht nu niet goed is, en ik ga het ook aanpassen, maar ik kan me niet voorstellen dat een standaard heli zo uit balans is. Dan is er toch gewoon iets niet goed? het lijkt me sterk dat je allerlei andere en dus nieuwe onderdelen moet aanschaffen om een nieuwe heli goed te krijgen. Die dingen worden toch niet zomaar zo verkocht? Ja ik moet het oplossen maar ik ga er zeker nog niet aan denken om andere onderdelen te gaan kopen om een nieuwe heli in balans te krijgen, toch?

20. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Ik denk ook dat je het wel goed kan krijgen zonder spullen aan te schaffen.
    Maar dat is nu vaak het verschil bij de verschillende heli's op de markt.
    Het ene ontwerp heeft iets meer ruimte om mee te rommelen als het andere.
    Het hoeft ook niet exact goed te liggen, je kan trimmen, maar je probeert altijd de mechanische setup zo goed mogelijk te krijgen.
    elke trim die je gebruikt tijdens het vliegen, geeft aan dat er mechanisch een afwijking is.

Eric

Deel Deze Pagina