Smit Lloyd 14 (A klasse)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 13 jun 2010.

1. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-date 2

Vandaag de motorsteun pas gemaakt en de uitlijning van de motoren gecontroleerd. Accu,s ongeveer op de juiste plaats en hoofdrelais een plaatsje gegeven. Ook de servo plaats is bepaald. Hiervoor moet nog een bevestiging voor gemaakt worden.

De ingegoten boegschroef fundatie.

De boegschroefkoker pas gemaakt. Deze moet nog worden geplamuurd. Op naar de volgende.

Groet
    Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. danny56

danny56 verslagschrijvers

Lid geworden:
    5 sep 2009
    Mooi vakwerk. Vooral het draaiwerk.

3. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Danny,
    Dank je. Draaien en fraisen is inderdaad een mooi onderdeel van de modelbouw. Overigens kun je er zelf ook wat van. Een schitterend schip wat je maakt. Wat ik ook erg treffend vind is je handtekening. Heeeeel herkenbaar haha.

Groet
    Sjoerd

4. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Snel gedaan Sjoerd. Zijn dat de motoren die je er al in had?

5. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Stefan,
    Inderdaad. De decaperms een 20 jaar geleden gekocht. Destijds geplaatst en vind het eigenlijk zonde om deze niet te gebruiken. Tzt zal blijken of het een goede keuze is of dat er toch andere motoren in gaan. Ik heb het wel zo gemaakt dat ik redelijk eenvoudig de motoren kan wisselen.

6. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 3

Hallo allemaal,

Het technische gedeelte verder gecompleteerd. De motoren, vaartregelaars, roerservo, hoofdrelais en batterijen hebben een plek gekregen.

Begonnen met het maken van de cargowanden op het hoofddek.

Nu komt gelijk het probleem weer om de hoek dat ik ondanks tekeningen uit het scheepvaartmuseum en een aantal foto's die ik van het net heb kunnen plukken, net niet de details kan vinden die ik nodig heb om het schip te maken zoals het was. Ik heb eerder al een oproep gedaan om mij eventueel te voorzien van meer foto's en of tekeningen maar ik vrees dat onder mijn volgers geen informatie aanwezig is. Dat houdt in dat ik op veel punten mijn fantasie zal moeten gebruiken. Dit betekent dat mijn SL14 niet geheel zo zal zijn als het origineel.
    Zo heeft de SL14 bijv. origineel vanaf de werf een ankerkluis in haar bakboord zijde ter hoogte van haar schoorstenen en ongeveer op de waterlijn. Aangezien ik hier geen exacte locatie van heb, alleen een onduidelijke foto, kan ik deze niet plaatsen. Ook weet ik niet hoe deze bediend wordt en welk type anker hiervoor gebruikt werd. Verder is het de vraag of dit anker constant werd meegevoerd. Al heel snel na ingebruikname is deze ankerkluis overigens weer verwijderd. Ook de waterinlaten zijn een groot vraagteken. Ik weet wel de plaats maar niet de type roosters die gebruikt zijn. Dus volgers/lezers, mocht er ergens nog informatie aanwezig zijn....ik houd mij van harte aanbevolen. Tot de volgende Up date.

Groet
    Sjoerd

7. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Motor ruimte ziet er netjes verzorgd uit, kan je helaas niet helpen aan informatie over dit schip. Heeft dit schip dichte cargorails?

8. Wimo

Wimo

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Schip ziet er prachtig uit! Maar ik vind alleen de motoren niet zo geschikt. Decaperms die je gebruikt, hebben een tandwiel vertraging. Ben bang dat je een gierend geluid van ze gaat krijgen als je gaat varen, echt storend vind ik zelf.

9. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Stefan,
    De cargowanden, je kunt eigenlijk niet van cargorails spreken, zijn inderdaad dicht. Wel met heel veel steunmateriaal aan de buitenkanten. Ook diverse gaten voor waterlozing en zeevasten van lading. Dit zal eerdaags wel duidelijk worden als ik wat verder ben.
    @Wimo,
    Dank je wel. Tja, over de motoren is in dit verslag al het één en ander geschreven. 20 jaar geleden was het de top of the bill. Vergeleken met de 755/40 motoren die ik in de HH heb liggen valt het best wel mee. De geared motoren van Robbe maken een stuk meer herrie. Mocht het erg irritant zijn kan ik altijd nog op een redelijk makkelijke manier andere motoren monteren. Tijd zal het leren.

10. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Wat een heerlijk schip Sjoerd.

Gaat je ook weer goed af, net als je Happy Hunter;)
    Dit was nog voor de tunnels zie ik wel.
    Uniek schip, geweldig:thumbsup:

Jan

11. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Jan,
    Welkom terug in ons kikkerlandje. Zal wel even wennen zijn. De SL 14 is inderdaad een mooie slanke supplyer en zonder straalbuizen. Ben benieuwd wat ze uiteindelijk aan waterplanten opvreet tijdens het varen. Is verder helemaal niet beschermd. Het bouwen vraagt wel weer de nodige creativiteit omdat ik niet beschik over voldoende info. Zo is de uitdaging wel weer groter natuurlijk.

Groet
    Sjoerd

12. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 4

Hallo allemaal,

Druk bezig met de cargowanden. Is best wel een arbeids intensief klusje. Toch maar een paar fotootjes gemaakt.

De vorderingen zijn niet geweldig maar zoals gezegd kost dit veel tijd.
    Tot de volgende keer.

Groet
    Sjoerd

13. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Hey Sjoerd,

De betere modelbouwer weet best dat dit tijd kost. Veel tijd.
    Maar ziet er goed uit.

14. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Ze begint een lekker kontje te krijgen Sjoerd, de boot dan:p
    Mooi om alle bouwstappen te kunnen volgen..

15. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Toppie Sjoerd. Inderdaad kosten dit soort dingen tijd maar het resultaat mag er zijn.

16. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 5

Hallo allemaal,

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Met name gezondheid en veel bouwplezier.

Alle berghout zit nu op de romp. Is niet al te duidelijk te zien maar dat komt wel weer met een andere foto. Tevens het achterste deel van het sleep/werkdek gemaakt en begonnen met de fundatie voor de Beting en de Sleeplier. Geen volgers met met detailgegevens van de A-klasse??? Weet bijv. niets van ontluchters en leidingsystemen aan dek. Zonder is het erg kaal en niet realistisch. Ik wacht met smart haha.
    Start van de Lier en Beting fundatie.

Stapje verder...

En een overzichtje van het SLeep/Werkdek..

Tot zover de vorderingen. Tot de volgende keer.

17. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Klasse Sjoerd:thumbsup:

Een heel goed 2014, en veel succes met de voortzetting van je Smit Lloyd.

Jan

18. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Perfect Sjoerd, dit is het leuke werk toch?:p
    Welke diktes aan materiaal heb je gebruikt en hoe zorg je dat je zo min mogelijk lijm resten te zien krijgt?

Gr.
    Pim

19. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Up-Date 6

Hallo allemaal,

Eerst nog een beloofde foto van de berghouten. Kleurverschillen komt omdat het nu eenmaal scratchbouw is, dus gebruiken wat je hebt....Ook de patrijspoort gaten aangebracht.

Vandaag verder gegaan met de fundatie van de sleeplier en die van de beting.

Tot de volgende.

20. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    @Jan,

Bedankt kerel en leuk dat je volgt. Wel kritisch blijven hè.;)

@Pim,

Sowieso leuk werk. Alleen al het uitpluizen van de (originele) tekening... Het materiaal wat ik voor de fundatie heb gebruikt is styreen plaat van 0,2 mm dik. Hiervan stroken op de juiste maat snijden. Het lijmen doe ik met Revell Contacta. Lijmt uitstekend en werkt snel. De horizontale vlakke delen van de fundatie heb ik van iets dikker materiaal gemaakt, 0,4 mm styreen. Ook weer uit plaat gesneden. Op de laatste foto kun je zien dat je toch enige lijmresten ziet. Dit is in het geheel niet erg en na de grondverf zie je hier niets meer van. De beting is van 1,5 mm styreen gemaakt. De verticale buizen van de beting lopen door het dek heen en worden aan de onderkant van het dek nog extra versterkt. Hier zal ik nog wel een foto van plaatsen.

Deel Deze Pagina