Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

1. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Albert, niets te danken graag gedaan...

Je model ziet er al heel goed uit zoals je hem gekocht heb, netjes:)

Ja, ik weet wat er op de plaat staat en Maurice ook...:):bye:
    Heb een duidelijke foto ervan op de SMIT DENEMARKEN 1979 en SMIT ZWEDEN 1978 en ook de 9 bouwnummers van de 1800's.

SMIT NEDERLAND bouwnummer 619 bouwjaar 1979 (te water 13-11-1978)
    Werf: Scheepsbouwwerf De Merwede, Hardinxveld.

SMIT ZWEDEN bouwnummer 620 bouwjaar 1979 (te water 13-11-1978)

SMIT FINLAND bouwnummer 621 bouwjaar 1979 (te water 16-03-1979)

SMIT DENEMARKEN bouwnummer 622 bouwjaar 1979 (te water 16-03-1979)

SMIT RUSLAND bouwnummer 623 bouwjaar 1979 (te water 11-05-1979)

SMIT IERLAND bouwnummer 624 bouwjaar 1979 (te water 11-05-1979)

SMIT DUITSLAND bouwnummer 625 bouwjaar 1979 (te water 27-06-1979)

SMIT BELGIE bouwnummer 626 bouwjaar 1979 (te water 27-07-1979)

SMIT FRANKRIJK bouwnummer 356 bouwjaar 1981 (te water 02-03-1981)
    Werf: Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht

Mocht je nog iets willen weten of foto's, stuur maar een berichtje

groetjes: Hans
    smit_denemarken %20(0).jpg

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 27 mei 2022
    Mauricc03 en Albert van Loon vinden dit leuk.
  2. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Albert,

Weet je welke 1800 je gaat bouwen ?
    Van de SMIT ZWEDEN heb ik vele goede detail foto's....

Albert van Loon vindt dit leuk.
  3. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Hans, ik had de Ierland in gedachte, omdat ik daar de duidelijkste foto's van kon vinden. Maar moet nu ook toegeven dat ik niet op de naam Zweden heb gezocht. Als je de foto's zou willen delen, graag? Kan dat via email naar albertvanloon@............ of hoe is dat het beste te doen?

Laatst bewerkt: 26 mei 2022
  4. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Albert,

Stuur de serie van de SMIT ZWEDEN morgen naar je toe via WeTransfer....
    Van de SMIT IERLAND heb ik ook wel wat foto's maar van de SMIT ZWEDEN veel betere detail foto's.

De SMIT NEDERLAND en SMIT ZWEDEN waren de eerste uit de serie van 8 die gebouwd werden.
    Deze hadden géén verhoogde boegrand en blusmonitoren vanaf de werf, bij de SMIT BELGIE, SMIT DUITSLAND en SMIT NEDERLAND is later de boegrand verhoogd en o.a. ook de blusmonitoren erop gemaakt.
    Bij de SMIT FRANKRIJK die als 9e bij een andere werf werd gebouwd had deze verhoogde boegrand en blusmonitoren wel vanaf de werf....

De SMIT NEDERLAND en SMIT ZWEDEN hadden de mastlier aan de binnenkant van de stuurboord schoorsteen, de andere hadden deze mastlier op de bakboord kant.

In de loop der jaren zijn er meerdere veranderingen op de 1800's geweest ook met de kleuren...

5. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    de 1800 boten zijn allemaal het zelfde behalve de Smit Frankrijk
    deze is gebouwd bij Jonker&Stans in Hendrik Ido Ambacht
    In 1985 een verhoogt voorschip gekregen en het motor vermogen verhoogd naar 2400 rpk
    voorschip verhoogd dat houd in de verschansing een stuk om hoog gebracht
    Je kon het wel merken dat de Frankrijk sterker was dan de andere 1800 boten
    Binnen was het ook anders ingedeeld de slaap vertrekken in plaats 3 naar 4 op de Frankrijk
    Heb jaren geleden voor Hans een groot aantal foto's gemaakt van de Zweden en Ierland die zal je wel krijgen van hem
    Als het goed is moet er ook een heel stuk op het form staan

6. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Super Hans, als ik nu op google kijk zie ik inderdaad de verhoogde boegrand, bij de Belgie, Duitsland, en Nederland. En als je de foto's ziet waar de flink de vaart erin hebben, komt de golfslag behoorlijk hoog voorop de boeg. Zelfs de ankerkluizen liggen onder water. Ik zie nu b.v. ook dat de Nederland de sleepcilinder naar de mast gaat met een sleep, en de andere dat kantelen op de reeling. En de kleur van het bovenste deel van de mast is ook verschillend.

7. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Dankjewel voor je info Tom, inmiddels heeft Hans gereageerd op mijn bouwplannen. Mijn uitdaging om tot een realistisch model te komen vorderd gestaag. Ik probeer een goede voorbereiding, en info te vergaren. Gr. Albert

8. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Tom,

Stuur je detailfoto's en gegevens die ik van je heb gekregen en alles wat ik er nog verder over heb ook naar Albert door.... :)
    Met vele foto's en tips kan je een mooi gedetailleerd model gaan maken....
    Niet alles klopt exact op de Billing Boats tekeningen, een opvallende fout is de grote tussenafstand van de grote ventilatieroosters boven de sleepwinch.

9. Tom.Koornhof

Tom.Koornhof

Lid geworden:
    17 dec 2006
    Albert ik heb voor Hans een groot aantal foto's gemaakt van de Ierland en de Zweden dat waren de twee laatste die in Rotterdam werk deden
    Ik kreeg dan vragen van Hans dat kon ik beter uitleggen als er foto's van gemaakt zijn en als ik naar boord ging dan maakte ik er weer genoeg en dan kon hij ze uitzoeken
    Denk dat we dat al 15 jaar geleden deden en gaven toen tips op dit form waar we een groot aantal mensen hebben geholpen
    Gr Tom

10. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Wat een ongelofelijke database aan foto's en info heb jij en Hans.
    Daar mag je trots op zijn, dit is een waardevolle informatie voor behoud van de geschiedenis, van Smit.
    Dat mag niet verloren gaan.
    Ik denk dat de ze daar bij het Nationaal Sleepvaart Museum jaloers op zijn.
    In dat museum ben ik vorig jaar gaan kijken, nadat ik een dag met de zeesleper De ELBE heb meegevaren.
    Daar mocht ik in de kelder mijn vorig bouwmodel Wijsmuller Amsterdam zien, die lag daar als model in de opslag.
    Had ook verdere info via hun gekregen. Die Amsterdam staat ook op het modelbouwforum, en op facebook in diverse modelbouw groepen.
    Die heb ik inmiddels verkocht, aan een liefhebber uit de Wijsmuller facebookgroep.

11. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Ik heb nog een aantal foto's zoals ik dit model gekocht heb op marktplaats. Moet zeggen dat ik de kluisgaten in de verschansing vreemd vind zitten van billingboats. Ook de overgang van deze delen met dat vierkantje van deze verlijming vind ik niet mooi. Kijken wat ik daar aan kan doen. En de winch haal ik weer uitmekaar, dat kan beter,....
    De brug vond ik wel netjes gemaakt. De opening op het dek heb ik groter gemaakt, om toegang te houden op de roerkoning. Ik heb ook een passende houder gemaakt van 25 mm dikwandig hogedruk pijp. Die kan straks op een steekwagentje, en kan ik het schip in het water laten zakken.

Bijgevoegde bestanden:

HANS BERTING vindt dit leuk.
  12. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Je model ziet er zo te zien echt niet verkeerd uit, vooral de messing reling is ook heel netjes gemaakt.
    De grote ventilatie roosters staan echter iets te ver uit elkaar, misschien dat je dit nu je het weet nog wil veranderen?

De motor van de sleepwinch heb ik anders gemaakt uit een stukje rond beukenhout....
    Ook de winch heb ik verder gedetailleerd.

Heb je misschien ook m'n foto's bekeken van m'n SMIT NEDERLAND die op Modelbouwforum te vinden zijn ?
    SMIT NEDERLAND | ModelbouwForum.nl

De kluisgaten horen eigenlijk anders te zijn maar heb dit zelf ook niet veranderd.
    Hierbij een paar foto's van een goede kennis die dit wel heeft veranderd op z'n SMIT DUITSLAND....

Bijgevoegde bestanden:

13. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Ja, inmiddels heb ik jou foto's ook gevonden op het forum. Complimenten voor jou vakwerk. Heel mooi gedaan allemaal. Die kluisgaten laat ik ook voor wat het is. Het dek zit al vast op de romp. Ben bang dat als ik dat los ga maken, om die kluizen aan te passen, ik meer verpruts, en dat is zonde. De ventatieroosters staan in het echt idd dichter bij elkaar, zal kijken of ik dat nog kan aanpassen.

14. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    P1041478 winch-ventilatie roosters, schoorstenen.jpg P1041106 - 25-9-2012.JPG P1041108 - 7-10-2012.JPG P1041110 - 12-10-2012.JPG P1041465 - 2020-08-17 16.15.JPG P1041467 - 2020-08-17 16.34.jpg

Mauricc03 vindt dit leuk.
  15. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
  16. Mauricc03

Mauricc03

Lid geworden:
    7 aug 2007
    Mooi hé!
    Ja, Hans kan prachtig bouwen Albert, weet ik al jaren :)
    Mijn Smit NL vind je hier: https://www.modelbouwforum.nl/media/albums/smit-nederland.11429/
    Niet helemaal up to date meer, ik zal snel even wat nieuwe foto's maken.

k-k, Albert van Loon en HANS BERTING vinden dit leuk.
  17. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Heb het ook niet helemaal 100% exact gelijkend in verhouding 1/33 op m'n SMIT NEDERLAND...
    Komt misschien ook onder welke hoek ik de foto maak en het daardoor soms wat vertekend.

Heb de 2 grote ventilatie roosters boven de sleeplier opgemeten, deze zijn van het hout gemaakt uit de bouwdoos en hebben exact dezelfde afmetingen als op de bouwtekening van Billing Boats, 50x20 m/m

Bedankt voor jullie complimenten over m'n model waar ik al vele jaren aan bezig ben, meestal in de wintermaanden...
    Maurice, je eigen SMIT NEDERLAND ziet er ook top uit, mooi strak en goed geverfd, ook het relingwerk is heel mooi gedaan.:yes:
    Zie je updates graag komen....:)

18. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Wat een mooi vakwerk maken jullie allemaal. Daar kan ik als beginner nog veel van leren komende tijd, en inspiratie uit halen. Deze Smit wordt mijn 3e model in dit modelbouwwereldje. Heb nu ook ontdekt dat jullie al veel bouwers opweg hebben geholpen. Top! @Hans ik ben de foto's gaan bekijken van 14 tot 24 uur. Mijn vrouw vroeg of ik een virus opgelopen heb, :) lol

HANS BERTING en Mauricc03 vinden dit leuk.
  19. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    P1041247a afmetingen verschansing.jpg Ja, modelbouw kan besmettelijk zijn.....;)
    Advies, rustig ermee doorgaan is het beste :)

In ieder geval heb je nu voorlopig wel aardig wat te bekijken en te lezen en kom je er hiermee veel meer over te weten om je 1800 model mooi gedetailleerd te kunnen maken en zal er ook aardig wat tijd in gaan zitten....
    Toen ik eraan begon in 2006 met de SMIT NEDERLAND wist ik amper er wat van en heb naarmate ik er in de jaren meer over te weten kwam weer meerdere dingen veranderd/aangepast.

De zwarte kunststof rand van BB die ik erop had gezet is eraf gegaan en hiervoor een geheel houtenrand erop gemaakt wat veel beter gelijkend is geworden.
    Ook heb ik de hoogtematen van de verschansing naar echte afmetingen aangepast/verlaagd, zie foto's
    De bolderplaten kwamen hierdoor ook veel beter en mooier uit.

Het is ook m'n 3e model, de 1e in 1995 was de ZWARTE ZEE (oude bouwdoos nr 474, geheel hout 1/90), daarna de CUX 87 KRABBENKOTTER 1/33 ook van Billing Boats

Bijgevoegde bestanden:

20. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    35= SMIT NEDERLAND.jpg .

SMIT 1800 kleuren

Het merk is CMP Chugoku Paints

Buitenboord Zwart Black CS 650
    Zwart lak