Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

1. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Top Hans, was het even kwijt. Ik vind het zonde om die verhoging voorop weg te schuren, dat vind ik juist leuk aan het model. (En minder water overboord) Twijfel nu een beetje,....

2. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Albert,

Niet twijfelen, gewoon doen wat je mooi vind want de SMIT NEDERLAND heeft deze verhoging wat later ook nog gehad met de zwarte boeing en witte streep....:)
    Ik vond dit ook heel mooi staan met de verhoogde rand en heb het ook zo gelaten, de andere veranderingen zoals het bordes aan bakboord en nog wat dingen maak ik er niet op, dus eigenlijk standaard alleen met de verhoogde rand....;)

groetjes: Hans 38= SMIT NEDERLAND 1984.jpg

Laatst bewerkt: 1 sep 2022
  3. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Albert,

De SMIT FRANKRIJK werd als laatste uit de 1800 serie op een andere werf dan z'n voorgangers gebouwd: bij Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht in 1981.
    Deze had de verhoogde rand op de boeing al gelijk (zoals van Billing Boats) van de werf erop zitten.
    De SMIT FRANKRIJK had al vanaf de werf 2 bluskanonnen op het dak van de stuurhut staan en was in de eerste jaren ook zwart met de witte rand.....
    Het bordes aan bakboord is anders, zie foto's.

groetjes: Hans Berting
    SMIT FRANKRIJK 0 (1) 1981 werf Jonker & Stans, H.I.A..jpg SMIT FRANKRIJK 01.jpg
    SMIT FRANKRIJK 13.jpg SMIT FRANKRIJK 13a 1987.jpg SMIT FRANKRIJK 20.jpg

Laatst bewerkt: 1 sep 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  4. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hierbij een foto van de SMIT FRANKRIJK zoals deze met hogere boegrand van de werf kwam.
    Zo is het ook hetzelfde als je de SMIT NEDERLAND gaat bouwen en er niets aan veranderd.
    Ik wist dit toen nog niet toen ik eraan begon en de rand er al op had gemaakt dus heb het dus maar zo gelaten...
    SMIT FRANKRIJK 16.jpg
    P1041229 - 19-06-2016 9.58.JPG
    Deze foto's zijn van de later verhoogde boegrand constructie bij de SMIT BELGIE, SMIT DUITSLAND en SMIT NEDERLAND
    15= SMIT BELGIE in Lagos april 1981.jpg IMG_0028 SMIT DUITSLAND.JPG 49h= SMIT NEDERLAND 1989-12.jpg

Laatst bewerkt: 2 sep 2022
  5. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Die onderste twee foto's zijn wel interessant Hans! De voorste beting op het voordek is weg en daar staat "opeens" een trossenwinch. Weet je ook op welke boot dat is? Gr. Klaas.

6. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Klaas,
    Dat is een foto van de SMIT DUITSLAND.
    De foto eronder waar je eigenlijk alleen een stukje rand ziet is van de SMIT NEDERLAND en daar staat hetzelfde ook op....
    Hierbij nog wat foto's van de SMIT DUITSLAND:

1983 Nieuwe Waterweg
    17a= Smit Duitsland 1983  nw Waterweg.jpg 18= Smit Duitsland.jpg 19= SMIT DUITSLAND.jpg 20= Smit Duitsland.jpg
    1985
    32= SMIT DUITSLAND 1985.jpg
    SMIT DUITSLAND=ANTARES Venezula
    36= SMIT DUITSLAND - ANTARES Venezuela.jpg
    Bekijk bijlage 508239
    37= SMIT DUITSLAND ANTARES - Curacao 2005.jpg

De ex SMIT DUITSLAND, ANTARES is op de laatste foto in zeer slechte staat en zal al gesloopt zijn...
    Bekijk bijlage 508241
    Bekijk bijlage 508243
    43= ANTARES ex. SMIT DUITSLAND 2014-05-31.png

groetjes: Hans

7. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
  8. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    De ex SMIT NEDERLAND in 2004 als HERCULES I...
    60= HERCULES  I - 2004 - ex SMIT NEDERLAND.jpg 61= HERCULES  I - 2004 - ex SMIT NEDERLAND.jpg
    2011-11-08
    62= HERCULES  I  2011-11-8.jpg
    2011-11-08
    63= HERCULES  I  2011-11-8.jpg
    2011-11-08
    64= HERCULES  I  2011-11-8.jpg
    2017-03-30
    65= HERCULES I 2017-03-30 Cartagena, Colombia imo 7800459.jpg
    2017-03-30
    66= HERCULES I 2017-03-30 Cartagena, Colombia.jpg
    2017-03-30
    67= HERCULES I 2017-03-30 Cartagena, Colombia.jpg
    2017-03-30 Cartagena, Colombia
    68= HERCULES I 2017-03-30 Cartagena, Colombia.jpg
    2018-11-17 Cartagena, Colombia
    70= HERCULES I 2018-11-17 Cartagena, Colombia.jpg

9. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Heb nog wat foto's van de SMIT BELGIE....
    54= SMIT BELGIE.jpg
    56= SMIT BELGIE.JPG
    SMIT BELGIE 1990-07-13 Cristobal - Panama, zinkt na aanvaring onderzeeƫr U.S.S. SKIPJACK
    59= SMIT BELGIE 1990-07-13 Cristobal - Panama, zinkt na aanvaring onderzeeƫr.jpg
    60= SMIT BELGIE 1990-07-13 Panama, zinkt na aanvaring U.S.S. SKIPJACK.jpg
    SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990)
    62= SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990).jpg
    63= SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990).jpg
    64= SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990).jpg
    INDEPENDENCE ex. SMIT BELGIE 1992-3 te Balboa
    65= INDEPENDENCE ex. SMIT BELGIE 1992-3 te Balboa.jpg
    JUAN DE LADRILLEROS - ex SMIT BELGIE
    67= JUAN DE LADRILLEROS - IMO7800526 ex. SMIT BELGIE.jpg
    73= JUAN DE LADRILLEROS - ex. SMIT BELGIE.jpg

10. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Weer mooie duidelijke foto's Hans. Klaas ik heb de post ontvangen. Dat is toch wel mooi, wat je met een 3-D printer kan maken. De aanschaf van een printer valt wel mee, maar de software. Daar kan ik geen weg in vinden. Heb verschillende programma's geprobeerd. Ben ermee gestopt. Dat kost zoveel tijd om ermee te leren omgaan. Misschien als ik met pensioen ben. (haha). Ik ga mijn triplex versie van de kluizen nog aanpassen. Verder heb ik heb een oude thermostaat draad, gepakt voor de reeling op de veschansing. Doorgesneden in de lengte 2 draadjes eruit, en erop gezet. 4,3 mm dik zo over de 2 mm dikke verschansing.

Bijgevoegde bestanden:

11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Sjonge Hans, wat verwen je ons weer met mooie foto's. En zo zie je maar weer wat een bouwverslag oplevert. Had ik dit allemaal maar gewten in 2009, toen ik aan mijn Smit Nederland begon. In wezen is zijn de aanwijzingen in de bouwdoos minimaal en moet je een hoop zelf uitzoeken. En de houtkwaliteit van BillingBoats was in de jaren 80 niet om over naar huis te schrijven. En niets gelaserd, dus alles uitzagen. Achteraf een hoop kunnen corrigeren, wat resulteerde in een leuke vaarboot. Ondanks de minpunten ook veel bouwplezier aan beleefd en mijn ervaringen kunnen delen via het Forum. En daar doen we het toch voor? Gr. Klaas.

12. HANS BERTING

HANS BERTING

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Hallo Klaas,

Tijdens een modelbouwtentoonstelling in het militaire luchtvaart museum Soesterberg in 1998 zag ik daar o.a. een heel mooi model van een SMIT NEDERLAND staan van zink en koper in de schaal 1/25 en woog 25 kg....
    smit nederland foto11.jpg
    smit nederland foto19.jpg
    Ook de stuurhut was heel mooi gedetailleerd en heb met de bouwer erover gepraat en ben zo wat meer erover te weten gekomen.

Kwam toen te weten dat zo'n model in de schaal 1/33 als BB bouwdoos te koop was en zo'n SMIT sleepboot wilde ik tzt heel graag gaan bouwen :)
    In deze grotere schaal kon ik wat beter details erop maken dan op de ZWARTE ZEE een oudere bouwdoos nog geheel van hout ook van BB in een kleinere schaal waar ik op dat moment nog aan bezig was...

Er was een kennis van hem op zo'n sleepboot geweest, dacht de SMIT RUSLAND, en had daar foto's gemaakt en zodoende een mooie detaillering kunnen maken.
    Kreeg korte tijd later van degene die erop was geweest een paar A4's toegezonden met meerdere foto's van o.a de stuurhut waar ik heel veel aan had en was hier echt blij mee en zou een goed hulpmiddel zijn als ik tzt zo'n bouwdoos zou hebben...

Wat later is deze bouwdoos dus gekocht....:yes:
    De houtkwaliteit was bij mij ook niet best maar de onderdelen in de triplexplaatjes waren wel gelaserd.
    Toen ik in 2006 eraan begon te bouwen wist ik er echt nog bijna niets over en bouwde dus volgens de BB beschrijving waarin weinig details stonden.
    Op de vloer van de stuurhut aan de stuurboord/achterkant was een leeg stuk waar op de gekregen foto's te zien was dat er een luik en trap zat dus dat ben ik ook zo gaan proberen te maken.
    Toen het internet erbij kwam kwam ik steeds meer erover te weten en vooral ook op het Modelbouwforum.
    Als ik toen had geweten met wat ik nu meer erover weet was ik heel anders begonnen en had ik minder dingen later weer veranderd...
    Dan had ik niet de SMIT NEDERLAND gebouwd maar de SMIT ZWEDEN omdat ik daar de meeste en beste detailfoto's over heb.
    Ik heb het interieur in het bemanningsverblijf gemaakt naar foto's van de SMIT ZWEDEN die gelijktijdig met de SMIT NEDERLAND als eerste in 1978 uit de 1800 serie gebouwd werden.
    Dacht dat dit op de SMIT NEDERLAND ook hetzelfde zou zijn maar naar ik later te weten ben gekomen is dit verbouwd bij de SMIT ZWEDEN en heb dit als voorbeeld dus ook zo gemaakt maar is bij de SMIT NEDERLAND niet gedaan dus dat klopt bij mijn model van de SMIT NEDERLAND niet.
    oude indeling:
    oude indeling bemanningsverblijf SMIT 1800.jpg
    nieuwe indeling:
    smit_denemarken%20(76).jpg smit_denemarken%20(77).jpg smit_denemarken%20(78).jpg smit_denemarken%20(79).jpg smit_denemarken%20(80).jpg smit_denemarken%20(82).jpg smit_denemarken%20(83).jpg
    (Deze foto's zijn van de SMIT DENEMARKEN)

Maar het is een model en kan ook niet alles precies in verhouding maken, sommige dingen zijn hierdoor in verhouding vaak wel wat te grof.
    Het is en blijft een leuke hobby...

Laatst bewerkt: 3 sep 2022
  13. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Belangrijkste is dat we plezier aan onze hobby beleven en anderen (een beetje) kunnen helpen de problemen te omzeilen. Had ik destijds deze info gehad dan was het bij mij ook anders verlopen. Vaak bedacht ik tijdens een rondje Brielse Meer fietsend hoe iets te verbeteren was. Had eerst vaste roeren, maar heb later van styreen plaatmateriaal een paar Becker-roeren gemaakt. Bij gebrek aan beter de roerkoningen gemaakt van rechtgebogen schalmen uit een RVS ketting. Inmiddels zijn er wat 3 mm asjes uit een gesloopte bluray speler. Heb ik wel andere roerhoorntjes nodig. Maar 2 kroonsteentjes en een stukje messingplaat liggen nog wel in het "magazijn". Niks mis met een lowbudget project, maar schept wel extra werk. En voldoening als het allemaal werkt. Gr. Klaas.

14. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    De maatschappij kleuren op de romp, ziet het heel anders uit. Verder ben ik bij de elektronicazaak hier in Weert geweest voor een gelijkrichter, voor de ventilator van de rookmachine, (eerder gemeld op dit verslag) maar daar konden ze geen antwoord op geven. Normaal ga je van AC naar DC, met een brugcel maar nu op 12V DC naar DC gelijkrichter brugcel, welk type moet ik dan kopen?

Bijgevoegde bestanden:

15. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Albert, Hoe zwaar is de belasting of met andere woorden: Hoeveel stroom gaat er maximaal lopen? Weet niet of je zelf diodes hebt liggen, maar van 4 diodes kun je zelf ook een diodebrug of Graetz schakeling bouwen. De ring op de diode is de kant waar de stroom eruit komt..
    https://www.google.com/search?q=Graetz+schakeling&rlz=1C1YTUH_nlNL954NL954&sxsrf=ALiCzsZZOZYExaPHBR--k-FPHwT3NipUzg:1662630196819&tbm=isch&source=iu&ictx=1&vet=1&fir=djR9fKjshdUncM%2CyWIq3rskw2Sa_M%2C_%3ByhGc2dL4VoHTsM%2CCE8cqaZZR1304M%2C_%3BYT8jwNNz65t7FM%2C3MYu8n4oC7aGqM%2C_%3BWelbASZ16BHNjM%2CPLz5YtXPqUe4VM%2C_%3BJgik2bO3_LrM3M%2CyWIq3rskw2Sa_M%2C_%3BFIF9SikusyjyzM%2CrWhvakZnoYQk4M%2C_&usg=AI4_-kQBK-h4FFnOQDCg0akiK35U6zvUHQ&sa=X&ved=2ahUKEwj0sJiS9IT6AhUBHOwKHVp2APoQ_h16BAhhEAE#imgrc=YT8jwNNz65t7FM
    Link naar een diodebrug bij Conrad.
    https://www.conrad.nl/nl/p/diotec-b40c3700a-bruggelijkrichter-sil-4-80-v-3-7-a-eenfasig-501883.html
    Hetzelfde ding bij Tinytronics.
    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/componenten/diodes/gelijkrichter-kbp310-3a-1000v
    Bezorgkosten bij Tinytronics voordeliger!
    Kijk maar of je er iets aan hebt. De bruggelijkrichters in de links zijn 3 Amp.
    Nog even terugkomend op de funktie van de gelijkrichter.
    Waarschijnlijk staat die gekoppeld tussen de motor en de rookgenerator.. De gelijkrichter zorgt ervoor dat bij vooruit en achteruit van de motor er toch de juiste polarisatie naar de rookgenerator gaat. Anders zou de ventilator daarop problemen krijgen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt: 8 sep 2022
  16. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Dankjewel Klaas, ik heb zelf geen diodes liggen. Heb er 3 besteld bij tinytronics, die zijn inderdaad niet duur, en voor 2,50 in huis. Daar kan je niet voor rijden met de auto. Ik wist niet dat je 12V DC op een AC ingang kon aansluiten,
    Gr. Albert

17. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Albert, Een diode is een elektronische terugslagklep. Houdt bij AC een deel van de fase dus tegen. Ze worden ook wel gebruikt om bij een relais over de spoel te zetten. Bij het uitschakelen van de stroom ontstaat er in de spoel een piekspanning die d.m.v. een diode kan worden "geblust". Bij 3 van mijn schepen heb ik in het laadcircuit een diode opgenomen. Dat is een beveiliging tegen verkeerdom aansluiten. Bijkomend voordeel is dat je dan ook een adapter, die AC aan de uitgang levert, als lader kunt inzetten. Geen high-tech oplossing, maar zo laad ik een deel van mijn bootjes al 50 jaar. Om een 12 Volt 4 Ah Nimh accu te laden gebruik ik een 18 Volts adapter. Om de laadstroom te beperken een lampje (6 Volt 0,45 A.) in serie en die geeft gelijk indicatie dat het proces loopt. Bij mijn Smit Finland (met 2 x 12V. 7 Ah loodaccu's) duurde me dat op die manier te lang en heb daarvoor een goedkope acculader bij Lidl gekocht. Die slaat automatisch af. Gr. Klaas.

18. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
  19. Albert van Loon

Albert van Loon

Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Ik heb een Voltcraft loodaccu-lader BC-600 2/6/12V die max 0,6 A kan laden. Ooit eens gekocht bij Bol.com Duurt wel wat langer, maar dat geeft niet, en slaat ook af als de accu vol is.

20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mijn laad "systeempjes" heb ik zo ingesteld dat ze niet meer dan 0,1 C laden. In mijn tankertje zit een 12 Volt 3 Watt lampje in het circuit. De accu is 7,2 Volt. Met een 18 Volts adapter brandt het lampje op 10,1 Volt. Met een volle accu is dat gedaald naar 8,6 Volt en zal er niet meer dan 180 mA laadstroom lopen. En dan is een paar uur langer aan de lader niet schadelijk. Gr. Klaas.

Deel Deze Pagina