Resumé van de pro's contras en zaken waar aandacht aan moet besteed worden :
Pro's :
- De prijs (109 Euro winkelprijs is diefstal van de koper zijn kant ;-)
- Ze is gewoon mooi en "scale like" met die Polycote ECS (zie ook contra)
- Vliegt als een trainer en heel scale. Ik ken trainers die slechtere manieren hebben dan deze Otter en dat meen ik.
- Breed scala aan motoren en ESC's mogelijk (van standaard over budgetvriendelijk tot exotisch) plaats zat.
- Ik heb er batterijen inzitten van 500 gr (oude flight power Evo's 3S van 5350 mAh voor meer dan 10 minuten vliegplezier....). Er is plaats zat voor gelijk welke batterij eigenlijk....
-9 grams servos zijn ruim voldoende (heb er 4 HXT 900's inzitten van 3 dollar het stuk (neuswiel, rudder, 2 x aileron.... en 1 HS225MG op hoogteroer).
- Licht gebouwd.
- Het is iets anders dan "anders", succes verzekerd op het veld.
Contra's (merkelijk uitgebreider dan de pro's maar laat je dat niet afschrikken)
- Ik ben geen voorstander van Polycote ECS (kleuren komen niet overeen met RAL of een ander gestandariseerd systeem zodat je herstellingen hoe dan ook blijft zien...). Je kunt het ietwat strakker krijgen met een foliebout maar het gedraagt zich bijlange niet als een toegewijde krimpfolie. Het is ook minder elastisch, je zit er zo doorheen als je niet oplet.
- Het is goedkoop en dat vertaalt zich naast de folie in zuinig gebruik van lijm (of iets dat op lijm gelijkt, de verbindingen zijn gewoon broos) . Na de maiden vlucht was de batterijhouder (in waaiboomhout) losgekomen. Gewoon een standaard landing zoals deze in het filmpje te zien is....je wil niet weten wat een 500 gr zware batterij doet met je toestel als het opeens in de staart terecht komt....Koop dus een goeie epoxy om hier en daar de structurele zaken zoals vleugelbevestigingen en andere zaken na te lijmen.
- Het beslagset! Eén tip voor Vmar (BMI) LAAT DIE ROMMELKABELS ACHTERWEGE AUB! (tenzij de strategie is om zoveel mogelijk kits te slijten want het gaat gegarandeerd fout bij gebruik van deze kabels....).
-Een mooi kleurrijk fotoboek maakt nog geen goeie manual!, zonde want de plaatjes zijn enig, de tekst (in tjaka maka Engels) laat gewoon de wensen over. Ik snap het niet met sommige merken, als je zoveel moeite spendeert aan een fotoshoot en de tekst trekt op niets (het minste werk van de manual) is deze bouwbeschrijving waardeloos. Over de manual, deze is nog voor de versie V1 en nu komt het, daar was de vleugel standaard reeds verlijmt. V2 die ik heb komt met een aparte set vleugels die de "bouwer" zelf moet verlijmen maar daar rept de "manual" met geen woord over......Het meest essentieële onderdeel staat er dus niet in (tenzij je van een twin otter een ornicopter wil maken.....).
- Ik heb hem minder V-stelling gegeven om de rolroeren effectiever te maken (1 graadje bij de normale 2,5 graden). Niet iedereen zijn ding en als beginner heb je best andere zorgen aan je hoofd. wat ons bij het volgende puntje brengt :
- De versleuteling van de vleugels is een balsa/triplex sandwich die er al de brui aan geeft als je er nog maar naartoe kijkt. Andermaal ideaal als ornicopter.......Maar voor een twin
- De setup en constructie van stabilo en kielvlak, een volle houten plank van 3 mm met enkele gaten in geboord maakt nog geen goeie stijve stabilo!). Advies is dan ook om carbon latten (1 mm x 3 mm) in te verwerken aan de onderzijde om het geheel stijver te maken zoals ik heb gedaan.
Conclusie :
Het is een prachtige kist die met wat aandacht perfect vliegt.
Als je na de aankoop in 1 dag de lucht in wilt dan laat je deze kist beter links liggen.
Aan de andere kant, voor 109 Euro kan ik juist de tank van een VW transporter volgooien voor een weekje dezer dagen ofte de twin Otter is gewoon heel veel vliegtuig voor weinig.
Ik koop hem morgen opnieuw (voor dat bedrag)
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Stevo