Snelbouwverslag Vmar DHC6 twin otter

Stevo

Forum veteraan
Enkele weken geleden deze kist aangeschaft voor een belachelijk bedrag. Stond wat verloren in mijn lokale hobbyshop en zocht een baasje, ikke dus.

foto's volgen morgen van de kit.

Ben al wat aan de klus gegaan (leds ingebouwd en zo)

Motoren zijn binnen, komt een 3S 5000 mAh lipopack in (overkill maar ik heb er nog 2 werkloos liggen dus....)

Stay tuned

Stevo

Komt helemaal goed Jasper:D

Livery is deze van de Canadese SAR, geel rood zwart dus. De rest volgt.

Stevo

Pascal,

Correct:)

Eerst de hardware wat aangepast...kabels voor de motoren zijn gewoon stug en gewoon niet goed genoeg, kabelschoenen op een twin met kabeltjes van 1,5 mm2 :confused: Dacht het niet. toertje klikko

full

Verlengsnoeren van de servos idem, wat kost een toegewijde stekker? niet veel....Waarom dan deze rommel is mij een raadsel....ook toertje klikko

full

Vervangen door 4 mm2 rondom, toegewijde verlengsnoeren en ook wat LED's toegevoegd, je zal er niet veel van zien maar het gevoel dat het er is is ook al iets....:-)

Een heel gepriemel om de leds tot aan de achterzijde te krijgen......maar mogelijk door de ribben die van uitsparingen voorzien zijn

full

En ze doen het, strobe was juist uit toen ik afdrukte, groen zit wel degelijk goed maar vleugel ligt onderste boven....

Klein ezelsbruggetje : GRAS....GRAS is groen...maar is ook G(ras) R(rechts) A(an) S(tuurboord);)

full

Motor met ESC maar even in de gondel gepresenteerd..., Vmar schrijft 220 Watt voor per kant, deze setup heeft er 350;)

full

Voorlopige passing van dit alles in de gondel (referentie 2 Euro)

full

Stevo

Laatst bewerkt door een moderator:
Kleine test van de leds zoals ze er nu bij liggen.....landingslichten hangen nog te bengelen.

En nu de zetel opzoeken en gedaan voor vandaag.....

Stevo

Mensen,

AL aardig opgeschoten, alles zit bijna op zijn plaats maar toch enkele bemerkingen :

Ik had 2 goedkope TGY 9 servos in de vleugel gemonteerd maar die krengen zijn gekend om een massa stroom te consumeren (staat op het net nog ergens een vergelijking van een HXT900 en een TGY 9 die er verder identiek uit zien maar niets is minder waar naar verbruik/stelkracht)

Resultaat : met alle servo's aangestuurd en het heen en weer bewegen van de aileronstick een ontvanger die reset......of een zogenaamde brown out..Gaat 30 keer goed en dan één keer mis (BEC van de regelaar is maar 2A)

Die heb ik er uitgegooid (en ze komen ook nooit meer binnen bij mij) en vervangen door 2 HXT900's.Alles gaat nu gewoon goed maar ik vertrouw er niet op.

Ik zal een afzonderlijke voltage regulator en een 2S Life monteren voor de stroomvoorziening zodat ik van de krappe 2 A van de BEC af ben.

Hoogteroer schrijven ze een 9 gram servo voor maar daar heb ik een Hitec HS 225 MG in gestopt. Het is uiteindelijk een twin die iets overpowered zal zijn en ik heb geen zin om er achter te komen dat 9 gram te weinig is....

Wat ook zwak is en moet bekeken worden is de versleuteling van de vleugel, ze gebruiken een balsa/waaiboomtriplex sandwich als sleutel en dat kan zijn taak gewoon niet aan (en het is me nu helemaal duidelijk waarom de V1 van dit vliegtuig met gebroken vleugels aankwam op bestemming, niet zo zeer van het gooien tijdens transport maar gewoon ook door een pover doordachte vleugelassemblage). Ik heb aan de binnenkant een extra carbon lat gelegd van 10 mm op 5 mm en dit zover mogelijk doorgestoken aan beide zijden en verlijmd met 20 minuten epoxy.

Voor de liefhebbers :

gebruikte ESC's :

TURNIGY Plush 30amp Speed Controller

Gebruikte motoren :

Turnigy D3530/14 1100KV Brushless Outrunner Motor

Gebruikte servo's rudder/aileron

HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo

Gebruikte servo hoogteroer :

Aerobertics.be - Product Detail Servos - Hitec

Deze eerst geprobeerd maar gewoon waardeloos (ze trekken een onaanvaardbare hoeveelheid stroom en worden bijgevolg warm, heeeeeeeel warm, ook in 0-stand)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9549__Turnigy_TG9e_9g_1_5kg_0_10sec_Eco_Micro_Servo.html

Als props, de klassieke 3 bladprops van Graupner (voor brandstof motoren) die draaien iets rustiger en ik heb er goede resultaten mee behaald op mijn FW 190. Er zullen wel lichtere en betere op de markt zijn maar ik wou 3-blads en in deze maat is er gewoon weinig te vinden.

Morgen verder en wat plaatjes

Stevo

Zo, dat wist ik nog ff niet over die TG9`s.....ik heb sinds vandaag de TwOtter tekeningen van Ivan Pettigrew en zat inderdaad aan dit formaat servo`s te denken voor de ailerons.
Maar heb jij dan enig idee welk van dit formaat servo`s wél goed betrouwbaar is?

PS. top gedaan met die LED`s....ik ben gek op lampjes :p

Marco

Marco,

De HXT900 zijn gewoon goed en kosten geen fluit.

Je kan ook voor de Hitec HS55 gaan, iets duurder.

Hij heeft inmiddels gevlogen, filmpje volgt deze middag.

Stevo

Taxiën, opstijgen en uittrimmen :

wat low passes en landen :

Twee afzonderlijke filmpjes en niet gemonteerd, sorry daarvoor maar wat te druk voor het moment.

Weersomstandigheden : -3, wind 3 tot 4 beaufort en een paar wouwelende Vlamingen op de achtergrond ;-) Ideale omstandigheden voor een maiden :-)

Stevo

Resumé van de pro's contras en zaken waar aandacht aan moet besteed worden :

Pro's :

- De prijs (109 Euro winkelprijs is diefstal van de koper zijn kant ;-)

- Ze is gewoon mooi en "scale like" met die Polycote ECS (zie ook contra)

- Vliegt als een trainer en heel scale. Ik ken trainers die slechtere manieren hebben dan deze Otter en dat meen ik.

- Breed scala aan motoren en ESC's mogelijk (van standaard over budgetvriendelijk tot exotisch) plaats zat.

- Ik heb er batterijen inzitten van 500 gr (oude flight power Evo's 3S van 5350 mAh voor meer dan 10 minuten vliegplezier....). Er is plaats zat voor gelijk welke batterij eigenlijk....

-9 grams servos zijn ruim voldoende (heb er 4 HXT 900's inzitten van 3 dollar het stuk (neuswiel, rudder, 2 x aileron.... en 1 HS225MG op hoogteroer).

- Licht gebouwd.

- Het is iets anders dan "anders", succes verzekerd op het veld.

Contra's (merkelijk uitgebreider dan de pro's maar laat je dat niet afschrikken)

- Ik ben geen voorstander van Polycote ECS (kleuren komen niet overeen met RAL of een ander gestandariseerd systeem zodat je herstellingen hoe dan ook blijft zien...). Je kunt het ietwat strakker krijgen met een foliebout maar het gedraagt zich bijlange niet als een toegewijde krimpfolie. Het is ook minder elastisch, je zit er zo doorheen als je niet oplet.

- Het is goedkoop en dat vertaalt zich naast de folie in zuinig gebruik van lijm (of iets dat op lijm gelijkt, de verbindingen zijn gewoon broos) . Na de maiden vlucht was de batterijhouder (in waaiboomhout) losgekomen. Gewoon een standaard landing zoals deze in het filmpje te zien is....je wil niet weten wat een 500 gr zware batterij doet met je toestel als het opeens in de staart terecht komt....Koop dus een goeie epoxy om hier en daar de structurele zaken zoals vleugelbevestigingen en andere zaken na te lijmen.

- Het beslagset! Eén tip voor Vmar (BMI) LAAT DIE ROMMELKABELS ACHTERWEGE AUB! (tenzij de strategie is om zoveel mogelijk kits te slijten want het gaat gegarandeerd fout bij gebruik van deze kabels....).

-Een mooi kleurrijk fotoboek maakt nog geen goeie manual!, zonde want de plaatjes zijn enig, de tekst (in tjaka maka Engels) laat gewoon de wensen over. Ik snap het niet met sommige merken, als je zoveel moeite spendeert aan een fotoshoot en de tekst trekt op niets (het minste werk van de manual) is deze bouwbeschrijving waardeloos. Over de manual, deze is nog voor de versie V1 en nu komt het, daar was de vleugel standaard reeds verlijmt. V2 die ik heb komt met een aparte set vleugels die de "bouwer" zelf moet verlijmen maar daar rept de "manual" met geen woord over......Het meest essentieële onderdeel staat er dus niet in (tenzij je van een twin otter een ornicopter wil maken.....).

- Ik heb hem minder V-stelling gegeven om de rolroeren effectiever te maken (1 graadje bij de normale 2,5 graden). Niet iedereen zijn ding en als beginner heb je best andere zorgen aan je hoofd. wat ons bij het volgende puntje brengt :

- De versleuteling van de vleugels is een balsa/triplex sandwich die er al de brui aan geeft als je er nog maar naartoe kijkt. Andermaal ideaal als ornicopter.......Maar voor een twin :confused:

- De setup en constructie van stabilo en kielvlak, een volle houten plank van 3 mm met enkele gaten in geboord maakt nog geen goeie stijve stabilo!). Advies is dan ook om carbon latten (1 mm x 3 mm) in te verwerken aan de onderzijde om het geheel stijver te maken zoals ik heb gedaan.

Conclusie :

Het is een prachtige kist die met wat aandacht perfect vliegt.

Als je na de aankoop in 1 dag de lucht in wilt dan laat je deze kist beter links liggen.

Aan de andere kant, voor 109 Euro kan ik juist de tank van een VW transporter volgooien voor een weekje dezer dagen ofte de twin Otter is gewoon heel veel vliegtuig voor weinig.

Ik koop hem morgen opnieuw (voor dat bedrag)

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

Stevo

Laatst bewerkt:
Thx Marco,

Ik zal hem dit weekend eens op de weegschaal zetten.

Het kan lichter (ik zit met afzonderlijke een Turnigy 10A UBEC en een 2S Life batterij van 2700 mAh voor de besturing naast de lipo voor de aandrijving....)

Stevo

Nog wat plaatjes :

Take off :

full

full

Fly By :

full

Toestel heeft geen slechte eigenschappen, ik ken toestellen die als trainer verkocht worden maar slechtere manieren hebben.....

Neuswiel is een main gear voor een kleine jet van HK, kosten 17 dollar....doen het goed en het lijkt nog schaal ook....

Ik ben er blij mee, geen verdere problemen tegen gekomen, gewoon een mooie leuke vlieger.

Nog geen gewicht kunnen nemen....maar het kan beslist lichter met een andere accu, met de motor/ESC combo kan ik 13 minuten vliegen met een 5350 mAh 3S pack.....plenty of time ;-) en ik zit ook nog met een aparte Life batterij maar ik heb niet het gevoel dat ik met een lomp log vliegtuig aan het vliegen ben. Er is dus marge en je kan er veel in kwijt zonder aan de vliegeigenschappen te moeten gaan denken

De motoren presteren goed en laten schaalgetrouwe vluchten toe.

Stevo

Hier nog een filmpje van bij valavond :

Stevo

Back