Spannings begrenzer voor een Lipo 4S

Ik gebruik een 4Cells LIPO (5200mAh) als een voeding voor een kleine 12 -> 220VAC omvormer.
Ik heb de Lipo beveiligd met een zo'n chinees Lipo piepertje die zodra de spanning van één van de cellen ongeveer 3.5 volt is de Lipo afkoppelt van de omvormer. Tot zover goed.....

Eén probleem heb ik nog, een volle 4C Lipo geeft makkelijk meer dan 16 volt, en dat is teveel voor de omvormer. Ik zoek een schakeling of een apparaatje dat de spanning op ongeveer 13 volt begrenst. Ik ga maximaal 10A uit de Lipo trekken.

Ik zoek dus een simpele low-drop regulator die 10A kan hebben...

Iemand hier die wel eens zoiets gedaan heeft?

Ik gebruik nu 2 dikke diodes, als ik er 3 gebruik dan schakelt de omvormer uit lang voordat de Lipo "leeg" is. Bij 2 diodes is de spanning in het begin zo hoog, dat de omvormer heet wordt. Ben nu aan het experimenteren met een dikke transistor en een zener diode...... Maar je hebt gelijk een DC/DC omvormer is de enige echte oplossing. :)

Het is veel verstandiger, veiliger en ook economischer om een 3S LiPo te gebruiken. Wat je ook gebruikt om de spanning te verlagen het levert altijd verliezen op. Het extra vermogen wat je met een cel extra hebt zal daar voor het grootste deel aan verloren gaan. Het is daarom vrij zinloos om een 4S accu te gebruiken.

Omvormer achter omvormer lijkt me geen goed idee. Je stapelt zo verliezen op. Misschien zijn Li-Fe cellen een oplossing. De maximale celspanning hiervan is 3,6 volt en de nominale spanning 3,3 volt. Vier cellen zijn dan maximaal 14,6 volt en 13,2 volt nominaal.

Ja, Afschakel spanning is dan 3x 3.5 = 10.5 V. (LiPo) En dat is ook de onderste grens voor de omvormer. Goed idee !

Wow Dat is de oplossing, heb helemaal geen regulator meer nodig, en m'n lader kan deze cellen aan.... Thank You :)

Ik realiseer me dat ik gewoon een kleine APC UPS kon kopen, maar dit is veel leuker..... Heb net een Li-Fe gekocht...

Back