Spektrum DX9

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jasper-daniel, 3 aug 2013.

1. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Servo reverse is wat anders dan throttle reverse.

Bij servo reverse keer je de draairichting van de gasservo/snelheidsregelaar om.

Bij throttle reverse, dat altijd een aparte functie is op de zender, draai je de functie van de gasknuppel om. Alle functies, die met de gasknuppel te maken hebben, draaien dan ook om. Dit zijn stationair trim, idle up, throttle hold, throttle cut, throttle curve (en evt. wat ik nog vergeten ben).

Failsafe is een functie van de ontvanger. Daardoor moet je de failsafe opnieuw instellen als je servo reverse hebt toegepast. Daarvoor dient dan ook de waarschuwing in de handleiding.

Als je de printsporen van dit printje volgt, zie je dat er van de trimschakelaars 3 draadjes afkomstig zijn. Het draadje, dat verbonden is met beide schakelaars laat je met rust. De andere twee verwissel je van plaats.

2. benovitch

benovitch

Lid geworden:
    20 apr 2005
    Wat Corrien zegt is juist, zojuist ff aant spelen geweest met de reverse. Ja kan inderdaad de curves en de rest andersom programmeren maar de alarmen en timers en weet ik wat nog allemaal blijven verkeerd gaan.

Dus voorlopig enkel hardware matig mogelijk dus.

Ben

3. mvd1968

mvd1968

Lid geworden:
    23 jul 2013
    DX9 gebruikers vragen

Goedenavond,

Ondertussen al een weekje aan het stoeien met de DX9 en een AR10000 met telemetry module TM1000 (temp/volts) GPS sensor en G-sensor is onderweg. Erg leuk dat programmeren. Ik kom van een DX6I dus er gaat een wereld voor me open.
    Ik heb wel enkele vragen over zaken waar ik niet uit kom.
    Ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is?

Trim setup:
    Ik zou de trim van de ailerons wel op de right lever willen zetten.

Channel assignments:
    Die begrijp ik niet helemaal. Ik kan bij bv GEAR geen gear kiezen. Ik heb een AR10000 met een gear , aux1 t/m 5.

Kan iemand mij uitleggen wat dit nu precies is en hoe dit werkt?
    Want als ik mijn AUX 1 op de ontvanger wil koppellen aan bv switch A. Hoe gaat dat nu?
    Zelfde geldt voor de channel input config

Telemetry:
    De optie POWERBOX? Is dat een separate sensor?
    De AMPS, is dat ook een separte sensor?
    Flight log, wat houden de frames en holds precies in?

In de file settings staat: one time en enabled? Kan hier niets obver terug vinden in de handleiding.
    Servo data, is dat al aanwezig in de TM1000?

In het telemetry scherm zie ik staan:
    F: (frames) H: (holds) en A, B, L, R. Geen idee wat dit betekend

En last but not least:
    Bestaat er geen computer programma om al deze instelling via de SD kaart te uploaden in de DX9? Het wijzigen van bv de preset checklist is er tijdrovend.

Bedankt voor de antwoorden!

Laatst bewerkt: 9 nov 2013
  4. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Heel praktische vraag: kan master/slave ook nog gewoon via de kabel bij een DX9?

Ik denk eraan om een DX9 aan te schaffen. M'n oudste zoontje wil dit jaar ook leren vliegen. Hij zal een DX6i gaan gebruiken en die moet via de kabel aan de master kunnen.

Weet er verder iemand of zgn. conditional based mixers mogelijk zijn? Bijv. throttle elevator mixer die bij enkel bij low throttle stick postitie actief is (of beter nog tussen 0% en bijv. 10% throttle), maar niet actief bij andere stick posities/hogere throttle waarden?

5. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Ja dus... :)

6. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Ja dit kan inderdaad!

De Dx6 kan je dmv kabel als leerling maken, maar ook draadloos (ik zou daarvoor een appart model in de DX6 aanmaken want je bind de dx9 als zijnde ontvanger).

Dan kan je je leerling zender zoals gebruikelijk instellen dat je alles in de leerling zender over moet nemen en appart kan trimmen. Maar je kan het ook zo instellen dat je de leerling zender alles standaard houd, en dat je via je eigen instellingen van de Dx9 stuurt. Dan neemt ie idd de mixers e.d. over, want je dx9 bestuurd het eigenlijk nog

7. Freddie1

Freddie1

Lid geworden:
    19 sep 2010
    Waarom nog een kabel gebruiken als het ook draadloze kan:confused:

Mvg. Freddie

8. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Omdat ik niet door had hoe dat kon. Nu wel, die kabel hoeft dus idd niet meer.

9. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
  10. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    En er is een nieuwe software update uit!

11. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Zojuist maar eens Nederlandse sound geprobeerd... heb hem er toch maar weer HEEL SNEL op engels gezet haha, wat een verschrikkelijk geluid is dat zeg!

12. PeterS

PeterS

Lid geworden:
    25 aug 2003
    Klopt ze heeft een accentje, niet om aan te horen.

13. jkruijsheer

jkruijsheer

Lid geworden:
    12 nov 2010
    Voor mensen waar de sound update v 1.02 niet lukt, neem een andere SD kaart en probeer het dan opnieuw. Ik kreeg namelijk ook steeds een error. Na weet lees en speurwerk op het www kwam ik erachter dat dit ( voor mij ) ook de oplossing was.

14. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Ook wel even eerst AirWare software updaten naar versie 1.02.

15. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    ik ben niet blij met 1.02 deze heeft helemaal geen telemetry spraak alarm meer , een feature waarom ik de DX9 speciaal gekocht heb

tenslotte adverteren ze met:
    the centerpiece is it's incredibly advanced voice alert system

helaas werkt het helemaal nog niet, dus misleidende reclame
    had ik maar 1 jaar gewacht om de DX9 te kopen :confused: tot alle kinderziektes eruit zijn

16. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Hoezo geen telemetry spraak alarm ? Je moet bij de 1.02 ook je voice updaten naar 1.02! dan is het waarschijnlijk weer goed. Ik heb namelijk met de 1.02 een veel uitgebreidere spraak bibliotheek,

En dat laatste vind ik onzin, alle bugs eruit.. ik heb een dx9 van de eerste batch (eind september) en er zaten in de 1.00 een minimaal aantal hele kleine puntjes, die zijn er meteen uit gehaald.

17. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    alles staat op 1.02 , nee als je telemetry gebruikt( en ik gebruik die veel) en je telemetry alarms zet op voice is er geen spraak, is bekende bug

ik heb hem speciaal gekocht voor telemetry spraak, maar helaas werkt niet en er zijn nog andere bugs als je op rcgroups kijkt

er zijn meerder die dat zeggen, misleidende reclame voor de DX9 omdat ze dit zeggen:
    the centerpiece is it's incredibly advanced voice alert system

nog geen voice alert bij telemetry helaas

18. mvd1968

mvd1968

Lid geworden:
    23 jul 2013
    nergens last van hoor.

19. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    als je geen telemetry gebruikt dan kan dat ;)

20. mvd1968

mvd1968

Lid geworden:
    23 jul 2013
    Ik heb alle telemetry die er te krijgen is voor electro motoren

Deel Deze Pagina