Spinnin Birdy Contest

Er loopt al een draadje, maar dat is geen bouwverslag. Nu ik een kit heb gekocht ga ik er maar iets van documentatie van maken. Die is er al bij onze buren, maar hier op het MBF kan ik er weinig over vinden.

Een freessetje van ''Manni'' komt vandaag of morgen binnen, en dan ga ik er maar langzaam aan beginnen. Tijdens mijn helling vakantie te Oostenrijk kwam dit zwevertje in beeld, wel een wat kleinere versie. Toen werd er al besloten dat een soortgelijk model in mijn stal moest komen. Dat word dus de Spinnin Birdy Contest.

Mijn eerste DLG, voor de eerste stapjes. Nu zullen er wel een hoop zeggen dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt, en ik ben het daar wel mee eens als het een pure DLG zou moeten zijn. Dat hele pure hoeft voorlopig niet, vandaar deze keuze. Het bouwplezier staat voorop, waarbij ik eerst even wil ruiken aan deze vorm van DLG. Aan de helling geeft het ook een voldoening wat ik zelf heb mogen aanschouwen.

En dan begin ik met mijn eerste vraag. Capstrip, ik zie er wel het nut in, maar waar haal ik die dingen? Zijn het strips of kan het ook met glasrovings gemaakt worden? Het zal wel een noob vraag zijn, maar ik wil dit gedeelte wel goed maken voordat ik 2 vleugeltjes verpruts....

De Capstrip word hier besproken.

Spinnin Birdy Contest 1,5m

Douglas, de cap strips in het door jou aangehaalde draadje zijn geen cap strips. Cap strips zijn smalle stroken balsa of multiplex dat op de ribben wordt geplakt om hoogteverschil tussen beplanking voor en achterlijst te voorkomen. Zie hier bij mijn Ka-7 (het strookje triplex tussen het driehoekje en de achterlijst):
full

Wat de Duitsers toepassen is koolstof vezels die op de huid worden geplakt om de vleugel meer torsiestijfheid te geven. Men noemt dit 'dissergewebe'. Je kan gewoon UD (unidirectioneel, oftewel vezels in één richting, geen weefsel) koolstof nemen, dit is per rol te koop. Het wordt ook wel 'roving' genoemd. Voorbeeld.

Ik heb ooit wel eens een artikel over dit model gelezen. Hij schijnt een moderne composiet dlg niet bij te kunnen houden wat betreft werphoogte en andere prestaties, maar hij zal echt wel goed vliegen. Daarbij vind ik hem ook nog eens heul mooi! En een 4-kleppen vleugel op een houtbouw dlg, is weer eens iets anders (en daar hou ik wel van).

Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond,

Bedankt voor het antwoord. Nu is het duidelijk voor mij. Ik heb (ik denk) een vergelijkbaar product gevonden in Nederland. Heel duur is het niet, Als dit goed is voor de vleugels ga ik dit bestellen. Ik bestel dan ook maar een kleinere rol voor de uiteinden. Of kan ik ook de 1,6 g/m splitsen in 2? dan kan ik net zo goed wat meer bestellen.

https://www.carbonwinkel.nl/Details/325/Carbon-Draad-1,6-g-m.html

Hij schijnt een moderne composiet dlg niet bij te kunnen houden wat betreft werphoogte en andere prestaties, maar hij zal echt wel goed vliegen. Daarbij vind ik hem ook nog eens heul mooi! En een 4-kleppen vleugel op een houtbouw dlg, is weer eens iets anders (en daar hou ik wel van).

Nou, ik denk er hetzelfde over....daarbij denk ik dat aan de helling (of een dijkje hier in de buurt) de pret er niet minder om word. Dat heb ik wel gezien in Oostenrijk.

Ziet er echt leuk uit en vliegt vast veel beter als een Fling hahaha

Ik ben benieuwd hoe het bestelde setje is Douglas

succe

Terence

It's the Bird man...

MOOI Douglas, ik vind ze prachtig die Birdy's, geen top-DLG, wel lekker vliegen en aan de helling heb je er al snel lol mee. En deze is helemaal mooi door de grotere uitvoering. Mijn wishlist is weer gegroeid...

Hmm, klein sleephaakje zou ook net kunnen denk ik... Dan zoek ik daarna een sleepzwever!

Groet,

Jacob Bos

MOOI Douglas, ik vind ze prachtig die Birdy's, geen top-DLG, wel lekker vliegen en aan de helling heb je er al snel lol mee.

Dat is precies de reden waarom ik voor deze kit heb gekozen.

En om de vraag van Terence te beantwoorden heb ik wat foto's gemaakt. Want de doos kwam vandaag binnen. De tekening en bouwbeschrijving zijn van Decker, en het freessetje ziet er goed uit. Zelf de carbon delen zitten erbij, het enige wat je er zelf bij moet kopen is de koolstof buis, rovings, bevestigingsmatriaal en wat extra hout voor de neuslijst. Voor 90€ incl verzenden kon ik er niet wakker van liggen...

Alles is balsa, wat aandacht tijdens montage kan geen kwaad. Als het pakketje in elkaar zit zal het wel 1 stevig geheel worden. Ik ga eerst mijn grote Grunau Baby in orde maken, en in de loop van eind volgende week het begin maken met de Snnnin Birdy Contest.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op dit moment bezig met de bouwtafel, waar ik de Spinnin Birdy op ga bouwen.
Voor de servo's wij ik uit naar de D47, mede door dat deze op een 2S lipo aangesloten kunnen worden. Verder heb ik wat zoekwerk gedaan naar de rovings, ik heb een proefstukje gemaakt met een niet bevredigend resultaat.

Ik kwam uit op deze site, waarbij hij verschillende diktes heeft.

DPP: pultrusie pultruderen koolstof staf/ strip, vezel epoxy

Ik twijfel echter tussen 2 diktes. Ik heb 2 breedtes nodig voor de vleugels. Echter twijfel ik over de dikte.

Zo is er een dikte van 1.00 x 0.40 mm en een dikte van 1.00 x 0.13 mm. Voor de 2 mm versie is er 2.00 x 0.40 mm en een dikte van 2.00 x 0.13 mm. Welke moet ik nu nemen om mijn vleugels te versterken?

Douglas, de strips in jouw link zijn geen rovings, maar harde strips. Dat zijn rovings die al met epoxy behandeld en uitgehard zijn tot harde 'plankjes' van koolstof. Rovings zijn losse koolstof vezels waar nog geen epoxy tussen zit, dat is gewoon op een rol te krijgen.
Voorbeeld

Verder heb ik wat zoekwerk gedaan naar de rovings, ik heb een proefstukje gemaakt met een niet bevredigend resultaat.

Ik kwam uit op deze site, waarbij hij verschillende diktes heeft.

Ik twijfel echter tussen 2 diktes. Ik heb 2 breedtes nodig voor de vleugels. Echter twijfel ik over de dikte.

Zo is er een dikte van 1.00 x 0.40 mm en een dikte van 1.00 x 0.13 mm. Voor de 2 mm versie is er 2.00 x 0.40 mm en een dikte van 2.00 x 0.13 mm. Welke moet ik nu nemen om mijn vleugels te versterken?

Douglas, als het gaat om capstrips te vervangen is de 0.13 mm dikte ruim voldoende.
Als het voor de ligger is heb je meer nodig.
Kan een lekker ding worden op de helling.
Rick.

@Raymond,

Jouw link heb ik gezien, en ik heb zo'n rol in huis liggen. Hiermee ben ik aan de slag gegaan, met een niet echt fijn resultaat. vandaar mijn keuze voor de harde strips zoals ze die ook in Duitsland gebruiken.

@Rick,

Het is idd voor de vervangening van de capstrips. Op RC network gebruiken ze dit ook, maar dan zit het op de rol. 2 mm breed voor de D-box, en achter de ligger wordt dit 1 mm breed. De dikte werd echter niet opgeven. Vandaar mijn vraag.

Heren,

Voor de liggers en achterlijst heb ik een maat voor 1x5 mm nodig. Nu kan ik alleen bij mijn hobbywinkel 2x5 mm kopen. dat is 1 mm te dik. Iemand een idee of adres?

Die had ik al gezien, echter de ligger moet ik buigen met de vorm van de vleugel. Zoals het er nu naar uitziet moet ik de spanten aanpassen of de liggers gaan schuren naar de gewenste dikte...

Back