Bouwverslag Spitfire L.F. Mk.IXc ⇨ 322Sqn | NEIAF H-64 / NH188

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door ramses, 19 apr 2015.

  1. Egon Beyne

    Egon Beyne

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Beveren
    Dat van de werktafel ken ik, de eerste week neem ik dan voor om hem zo proper mogelijk te houden maar na een paar dagen is het weer een enorme hoop.☺
    Respect voor je werktafel, ramses.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2015
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.102
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Ramses en alle verslagschrijvers,

    Nix nie overkill...schrijf er op los en laat ons allen genieten van een ander zijn bouwavonturen.

    Zoals hier boven ook al stond...ik ben ook niet zo'n prater en reageer niet op elke bijdrage...maar elke keer wanneer iemand wat post lees ik het helemaal door!!

    Het genot van dat lezen zit soms inderdaad in de kleine details. Natuurlijk hebben we allemaal zo onze voorkeur van vliegtuig types of periodes maar waar het voor mij vooral om gaat is ...hoe doet een ander iets. Kijk...en dat is nu zo leuk en leerzaam in dit forum. Je steekt er altijd wat van op.

    Dus nix overkill...ik lees graag wat een ander doet en vooral HOE een ander iets doet.

    Dus...doorgaan!!

    Groet,

    Henk
     
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Egon, Jan, Ronald en Henk bedankt voor de fijne reacties!
    Ik ga vrolijk verder met m`n Spitfire en Whirlwind bouwverslagen.

    Hahaha, Jan Brilman had die opmerking in mijn bouwdraadje van m`n Gloster Gladiator ook al gemaakt... maar inderdaad, mijn bouwtafel houd ik zo leeg mogelijk.
    Tijdens het bouwen kan het best een rommeltje van stukken balsa, schuursel en schaafsel en diverse gereedschappen zijn, maar wanneer die niet meer nodig zijn ruim ik het gelijk op. Ik kan er zelf slecht tegen om gereedschap te moeten zoeken als ik bezig ben. Alles ligt op een bepaalde plek en ik kan het met 1 hand grijpen als ik het nodig heb. Rondslingerend gereedschap ligt ook altijd in de weg en wanneer je daar per ongeluk je romp of vleugel op legt heb je beschadigingen...

    Vandaar dat ik zo "schoon" werk. Het lijkt neurotisch maar het is puur praktisch ;)

    .
    Verder met de Spit!
    De twee ABS helften van de motorkap samengevoegd:

    [​IMG]

    Je dient volgens de bouwbeschrijving de twee helften uit te knippen/snijden/zagen en d.m.v. een glasvezelstrookje samen te voegen.
    Ik heb het iets anders gedaan en wel op de manier zoals bij m`n AirSail Chipmunk.
    Eerst van restmateriaal twee dunne strookje ABS geknipt.
    Deze met PVC-lijm (welke ook ABS lijmt) over de naden aan de binnenzijde gelijmd.
    Hierdoor versmelten de helften aan elkaar wat steviger is dan alleen het glasvezelstrookje over de naad.
    Dit laten drogen en daarna de stroken goed opgeruwd met grof schuurpapier.
    Hier overheen alsnog de glasvezel strookjes gelegd met 30 minuten epoxy:

    [​IMG]

    Dit geeft een erg stevige verbinding.
    Over de naad aan de buitenzijde moet op sommige plekken nog wat plamuur.
    De voorgevormde uitlaten vind ik persoonlijk niet zo fraai dus die gaan eruit.
    Eens kijken welke er voor terug gaan komen... ik heb een idee, maar die bewaar ik nog even

    [​IMG]

    Nu begint het echt op een Spitfire te lijken ;)

    [​IMG]

    De originele motorkap loopt verder door (is een stuk langer), een stukje over de vleugel dus de deelnaad klopt straks niet.
    Ik heb wel een idee hoe dat op te lossen, maar moet nog even kijken of/hoe ik dat ga uitvoeren.
    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.321
    Locatie:
    Den Haag
    Kan je de ABS motorkap van binnen niet beter helemaal met epoxy doen? ... ABS is niet zo sterk.
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi werk Ramses. Ben benieuw hoe je de uitlaten gaat maken.

    Mvg,

    Bart
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.000
    Locatie:
    groningen
    Die uitlaten moet je zeker aanpakken!

    Kleine moeite en het staat zoveel mooier.

    Ik heb het destijds voor de Strega zo gedaan.

    (Let niet op de onregelmatigheden, die zie je straks niet meer. Die deuk wel . . . :( .)

    20150620_120439_resized.jpg

    Aluminium pijpjes.


    jan.
     
  7. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Voorburg
    Lekker bezig!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  8. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Hi Ramses, je gaat lekker met het projct.
    Bedankt voor je info idd ik heb die spit daarna noit meer gezien wat ermee gebeeurde is mij dus geheel onbekend.
    Wat een geweldig bericht dat ie weer vliegt.IK weet nog dat ding was smetteloos.
    Het probleem was Dat iemand hem restaureerde zonder geldig Licence.
    In the UK doen ze daar niet zo moeilijk over in "Mickey Mouse" NL is men niet zo op de hoogte van waar het omgaat,tevens leeft de liefde voor zo'n mooie technische hisorie niet zo.In de UKis veeeeeel meer trots als je weet.
    Bedankt nogmaals.

    P.
     
  9. eddy stoop

    eddy stoop

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    37
    Dag Ramses

    Geweldig verslag.
    Ben ook van plan deze kit aan te schaffen (vleugelbreedte 1600 mm).
    Echter voor onderstaande graag even advies.
    Vermoedelijk is deze om te bouwen naar elektro.
    Heeft iemand hiermee ervaring, en welke motor?
    Dan de retracts. In de handleiding staat enkel een pneumatische versie van Robbe.Ik zou gaar deze willen vervangen door een elektrische. Welke is de hoogte die ik moet aanschaffen of type en welk i de diameter van de wielen.

    Graag even advies


    Groeten Eddy
     
  10. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.331
    Locatie:
    Den Haag
    Als je even googlet op "conversion top flite spitfire" vind je genoeg draadjes op rcuniverse en rcgroups die hierover gaan. Idem voor het onderstel.

    Succes

    Freek
     
  11. theees

    theees

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ben benieuwd hoe ver je nu bent.
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Ik had al even niet meer gekeken hier, excuses voor de late reactie.

    Klopt Henri, ik denk dat ik dat nog ga doen. Het extra gewicht mag ie daar toch wel hebben.

    Dank je Bart! Ik heb wel een plannetje, maar weet nog niet of dat gaat lukken. Later meer!

    Helemaal waar Jan, ga ik ook zeker doen. Bedankt voor het voorbeeld, ziet er netjes uit.

    Thanks!

    Hoi Pieter, bedankt! En ja, in Engeland weten ze historie wel te waarderen inderdaad! Bedankt voor je belangstelling.

    Bedankt Eddy! Ik kan je niet helpen v.w.b. de electro motorisering, ik vlieg zelf nl. alleen brandstof motoren.
    Ik heb de pneumatische Robart retracts liggen welke Top Flite voorschrijft, maar ik heb ook een voorkeur voor electrische retracts.
    Ik heb nog niet besloten welke het worden, dus ik kan je daar nog geen advies of ervaring over geven, wellicht later wel.

    Bedankt Freek, ga ik ook checken i.v.m. de electrische retracts!

    Hoi Theees, momenteel zo ver: :D

    [​IMG]

    Deze Fokker T.VIII W(G) kwam geheel onverwachts tussendoor!
    De bouw van de Spit ligt zolang even stil.
    Wanneer de Fokker klaar is ga ik weer met de Spitfire verder en daarna met de Whirlwind.
    (in volgorde van m`n onderschrift)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
  13. theees

    theees

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    succes, ik hou de spit in de gaten!!
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Bedankt Theees

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2015
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    [edit] niet meer van toepassing
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2015
  16. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.331
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo Ramses,

    Ik snap dat je er even geen trek meer in hebt, weet niet precies wat de druppel voor je was, maar goed. Grootste probleem is volgens mij trouwens de (bijzonder gebrekkige) communicatie, zodat we zouden moeten kunnen weten wat er te verwachten is.

    Wel heel jammer, want ik volg je bouwverslagen graag.

    Freek
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Bedankt Freek, de druppel was inderdaad (het gebrek aan) communicatie, niet weten waar we aan toe zijn.
    Maar dat wil ik laten voor wat het is en nu weer verder met bouwen!

    .
    Zo,.... het kostte flink wat tijd, maar dit bouwverslag is helemaal gerepareerd, alle foto`s en linkjes werken weer.
    En wat nog veel beter is, alle foto`s zijn nu ook in groot formaat te zien in dit verslag.
    Ook als je niet ingelogd bent (dus niet meer de postzegelplaatjes)!! :)

    Eerst verder met de Fokker en dan komt deze Spit weer aan de beurt!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
  18. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.331
    Locatie:
    Den Haag
  19. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Heb ik van alles gemist?HOe gaat ie?
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.363
    Locatie:
    NB NL
    .
    Hoi @pieter M

    Het gaat goed! Vanavond een update van de Spitfire.
    Zoals je in post #52 kan lezen kwam er een Fokker T.VIII W restauratieproject tussendoor waar ik nog mee bezig ben.
    Ik heb voor de Fokker een nieuwe vleugel ontworpen en de houten delen zijn dit weekend gelaserd.
    Omdat het tekenen en laseren van de onderdelen voor de Fokker natuurlijk tijd vergt en ik toch wat wilde 'plakken' afgelopen week, ben ik verder gegaan met de Spitfire vleugel.

    Nu even eten, straks een update m.b.t. de Spitfire.

    Groeten, Ramses
    .
     

Deel Deze Pagina