Spoken uit het verleden.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 15 apr 2012.

  1. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    In deze zin lijken oorzaak en gevolg door elkaar te lopen.In mijn ogen is de remwerking zo goed bij een 4 kleppen vliegtuig dat de snelheid er behoorlijk uit loopt.Daardoor moet je wel down geven om er nog enige vliegsnelheid in te houden. Of bedoel jij iets anders?
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.215
    Locatie:
    Gouda
    Ik bedoel het iets anders. De remwerking bij 4 kleppen zal met de toename van de snelheid groter worden, er wordt dan steeds meer energie vernietigd.
    Dit is bij een 2 kleppen toestel ook zo, maat in veel mindere mate, omdat de kleppen veel kleiner zijn. Echter wanneer je een twee kleppen toestel uithongert, zodat het midden deel overtrekt genereer je daardoor heel veel weerstand en parachuteer je naar je landing.
     
    flymax vindt dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.942
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo doe ik het, maar het nadeel je vliegt dan heel traag en heb bij turbulent weer weinig stuurkracht van de ailerons.
    Dus gebruik ik dit alleen maar met weinig wind.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik begrijp die redenering niet ???
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik vermoed dat veel wind ook turbulentie betekent. Dan heb je in de "dip" tussen 2 vlagen opeens een stall of geen ailerons
     
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    De MONT 3000 in hogere sferen.

    upload_2023-6-26_22-21-50.png


    upload_2023-6-26_22-24-12.png


    Is een goede all round trainer met het oog op schaalzwevers.
    Doet het goed bij hogere windsnelheden.
    Stabiel vliegbeeld.
     
    ramses, serge pot, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Een dip ontstaat niet uit het niets. Die ontstaat door obstakels die de lucht verstoren. Harde wind zonder obstakels (bijv. op het duin) is laminair.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.942
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij een overtrokken vlucht met de ailerons Up moet je ook de stabilo up geven anders duik hij naar de grond je midden deel van de vleugel vliegt dan in overtrokken toestand , bij windschommeling ga je dan te traag en als je dan al te laag zit klap je tegen de grond.
    Wind vertraagd als je dichter tegen de grond komt, die vertraging is het groots bij veel wind.
    Op het duin vliegen zie ik dikwijls zwevers op het zich zonder snelheid landen , dat lukt op een vlak veld niet, dan val je de laatste 1 à 2 meter uit de lucht.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2023
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Op het duin is niet of nauwelijks windgradiënt, integendeel over de top van het duin staat een venturi. Dus kan je daar soms met nul (grond)snelheid landen.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Je komt met de nodige snelheid naar benden met ailerons naar boven.
    Een beetje hoogteroer down bespoedigt dit proces.
    Terzelfder tijd genereert omhooggestoken ailerons een hogere stabiliteits coëfficiënt.
    Met gevolg, een toename van zowel de dwarsstabiliteit als de lengtestabiliteit.
    Dit een gevolg van minder dragende buitendeel van je vleugel.
    Een soort wash out.
    Dit vereist natuurlijk een goede dosering met het hoogteroer om je snelheid te breken.
    Voor de goede verstaander, dit mag niet brutaal gebeuren.
     
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik vlieg nu met 4 cellen.
    Ik ga nog een rompje bouwen om met 3 cellen te vliegen.
    Zo hoop ik van er nog een paar honderd gram af te pitsen.
    Voor de flanken in plaats van 4mm triplex gewoon 4mm balsa.
    Misschien de staart 2cm korter maar dit moet ik nog even bekijken.
    Kwestie van wat gewicht uit het staartgedeelte te verwijderen.
    Wordt vervolgd.
     
    reing en ISOLA2 vinden dit leuk.
  12. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Zogezegd, zo gedaan.
    Een lichter rompje voor de MONT 3000 E in de maak.

    upload_2024-3-5_9-53-22.jpeg

    Iets smaller en veel lichter.
    Flanken 4mm hard balsa in plaats van zware triplex.
    Het middenstuk kan ik mits kleine aanpassing implementeren op deze romp.
    Staartboom ook 20 mm korter.

    upload_2024-3-5_9-57-20.jpeg

    Servo's ook van het lichtere type.
    2.6 kg moet volstaan voor een 3000 mm spanw.
    Aansturing wordt ook lichter.

    upload_2024-3-5_10-0-10.jpeg

    Stab en richtingsroer ook lichter in open structuurbouw.
    Wordt bespannen met kraftpapier.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.942
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2.6Kg voor 3 m span daar vlieg ik nu ook mee, 3 S 3000 mA 3 min vol vermogen heb ik nog 30 % over.
    Zweeftijd zonder thermiek 20 min
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.477
    Locatie:
    Kortrijk
    Wat knip en plakwerk geboden om de romp te bespannen met kraftpapier.
    Voor de romp volstaat één laagje.

    upload_2024-3-15_11-45-15.jpeg

    De open structuren krijgen nog een laagje surplus.
    Alvorens de eindverf wordt alles afgewerkt met een mengsel van houtlijm en talkpoeder.

    upload_2024-3-15_11-49-40.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2024
    ISOLA2 en Ariel vinden dit leuk.
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vraag me wel eens af hoe sterkte en gewicht van balsa en triplex zich verhouden. Je vervangt nu triplex (hoeveel mm?) door 4 mm balsa, maar bijv. 1mm triplex is al gauw even sterk als 3 of 4 mm balsa en waarschijnlijk lichter.
    Misschien dat ik nog eens vergelijkbare stukjes ga wegen om tenminste het gewicht te kunnen vergelijken.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Bestaat dat, 1 mm triplex?

    1 mm 'Flugzeugsperholz': dat zijn al snel 7 lagen, toch?

    Ik heb een weegschaaltje dat tot een honderdste gram nauwkeurig weegt; wat wil je weten?


    jan.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, zelfs 0,4mm dik bestaat. Net als 0,6 en 0,8 mm
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    ...en ik vraag me af watvoor triplex evenveel weegt als, pakweg, 3 of 4 mm balsa.
    De sterkte vergelijken is natuurlijk iets lastiger.
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Jaja, dat heb ik hier allemaal liggen.

    Maar 'triplex' betekent (dacht ik altijd) 'drie lagen'.

    1 mm 'Flugzeugsperrholz' heeft er veeeeeel meer; is dus geen triplex.


    jan.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.942
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    S.G. van vliegtuig triplex 0.8 mm = 0.8 à 0.9 weegt dus het zelfde als harde balsa 3 mm
     

Deel Deze Pagina